Heve bruktbil kjøp

Medlem
22. aug. 2014
Innlegg
437
Sted
Oslo
Solgte min gamle Toyota Corolla for en måned siden.
Bilen er fra 98 og har gått 48000km.
Hun fikk den 5000 under prisforlangende.
Kjøper ringte i dag og vurderte å heve salget pga at bilen ikke startet.
Leser jo av kjøpsloven at kjøper har 2 års reklamasjonsrett, men det skal være en vesentlig mangel.
Jeg har bedt damen om å levere den på verksted for å finne feilen.
Noen som har opplevd noe lignende og har tips til hvordan jeg bør forholde meg til dette?
 
Så lenge det er en feil du kunne eller burde visst om, er vel ikke dette relevant? Det er sikkert dødt batteri eller en bagatellfeil. Ikke bekymre deg mer før verkstedet har sett på den.
 
Hun har byttet batteri. Det var 2 uker gammelt da hun kjøpte bilen...
Min mor som kjøpte bilen hadde også startproblemer, ringte Falken og forklarte at det var noe feil med bilen.
Fikk da klar beskjed at det var hun det var noe feil med og ikke bilen, noe som stemte.
Så dere har nok rett, ba henne om å få den inn på verksted, så får vi se hva feilen er.
 
Ved privat handel kan du neppe være ansvarlig for tilstanden i to år!

Hvordan kan du vite at nye eier ikke har fylt olje eller byttet gear?

Dere skrev vel kontrakt etc. Så lenge du ikke har lurt henne bevisst bør det gå greit!

8
 
Uten at jeg er noen jus-ekspert, har jeg forstått det slik at hun kan kreve seg løst fra kontrakten (altså heve kjøpet) dersom bilen er i vesentlig dårligere stand enn det man kan forvente. Hvis hun nå leverer den på verksted og får beskjed om at dette koster f.eks 18500 kroner å fikse, og hun betalte f.eks 17000 for bilen, kan det for være at hun får hevet kjøpet sitt.

Det er sånn at man kan kreve reklamasjon i inntil to år selv om man har handlet privat, har jeg forstått ( https://www.naf.no/kjop-og-salg/etter-kjopet/reklamasjon-ved-kjop-av-bil/ )

Se her: http://osloadvokatene.no/privat/osloadvokatene-vant-sak-om-heving-av-bilkjop
 
Nå er det jo også slik da at verdien på en gammel bil ligger i bruksverdien, slik at det som er et ubrukelig vrak for en person også kan være en grei bruksbil for en annen person. Og verdien kan da være vanskelig å sette for en tredje part. Å "sette en bil istand" på et verksted kan jo koste x eller y, det kommer an på hva man mener med "i stand".

Normalt sett vil dette være slik at bilen passerer en EU-kontroll, men det vil alltid være store gråsoner der det er omtrent umulig å sette et fasitsvar.

Når en bil er billig er det jo mange grunner til at prisen er slik den er, det virker som om mange forventer at alt skal funke 100% på tross av at det kan være snakk om en bil til ti lapper.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Solgte min gamle Toyota Corolla for en måned siden.
Bilen er fra 98 og har gått 48000km.
Hun fikk den 5000 under prisforlangende.
Kjøper ringte i dag og vurderte å heve salget pga at bilen ikke startet.
Leser jo av kjøpsloven at kjøper har 2 års reklamasjonsrett, men det skal være en vesentlig mangel.
Jeg har bedt damen om å levere den på verksted for å finne feilen.
Noen som har opplevd noe lignende og har tips til hvordan jeg bør forholde meg til dette?
Hvordan endte dette @moses? Aldri hørt om en Toyota frå dei årsmodellane der som tuller...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel