Heuer.. Men hvilken Heuer er dette?

Fredrik4628

Støttemedlem
Medlem
1. juni 2014
Innlegg
1.766
Sted
Bergen
Jeg ramlet innom en auksjon for få dager siden. Der var den en klokke som fikk min oppmerksomhet. Den var i følge selger ca 70-80 år gammel og i 18k solid gull.

Jeg har de siste dagene prøvd å finne ut hvilken type Heuer dette er, men blir ikke klok. Det eneste jeg finner om Up-Down Chronographene er en katalog og litt info/bilder i følgende link: http://www.calibre11.com/history-heuer-1930s-1940s/
Dette aktuelle uret har ref 1153 stemplet inn i det ene baklokket, men det hjelper meg ikke stort heller. Verket er venus?

Nå dukker den opp i posten om noen dager, så får vel studert den litt nærmere da, men kul var den:)

Gjerne kom med innspill om dere har sett denne modellen før og/eller vet noe om den!

40944A09-8A26-4828-9FEE-FE95234AB7AD_zpssbyaophr.jpeg

8235D11F-AB47-4859-8816-E50DEE655EAA_zpslvyuh5bs.jpeg

97B159CF-BB83-4C62-9208-9BC95208853A_zpsqg1zwvz7.jpeg
 
Redigert:
Kul klokke, verket er som du sier et Venus kaliber, nærmere bestemt kaliber 170.
"Lever movement, stem wind, seconds bit, chronograph mechanism with crown wheel and swinging pinion, 1/5 second, 30-minute register. Diameter 28 mm, 12,5 lignes, height 6 mm, BPH 18000, 17 Jewels" Lang/Meis
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
Før ca 1940 var det ikke uvanlig å ha minutt registeret klokken 12. Venus kaliberet 170 ble benyttet av flere produsenter, andre eksempler på urverk med minutt register kl 12 var Pierce 134 og Valjoux 77
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
Før ca 1940 var det ikke uvanlig å ha minutt registeret klokken 12. Venus kaliberet 170 ble benyttet av flere produsenter, andre eksempler på urverk med minutt register kl 12 var Pierce 134 og Valjoux 77
Bra spottet at det var en 170. Sitter og leser meg opp på det nå:) Virker som de plasserte dette i de rimeligere modellene sine rundt 1940++. Litt rart at de har plassert et Venus verk og ikke valjoux i en 18k kasse.
Det er foresten stemplet Ed. Heurer på det andre baklokket.
 
Stilig og sjelden Heuer! Gratiss! Denne typen urskive med subdial ved 12 og 6 har ofte "pulsation" skrevet i innerste bezel og brukt av flere merker på denne tiden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
Takk! Skal få en urmaker til å åpne uret når det lander i posten tirsdag:) Virker som denne kan fort gi meg mye klokkeglede og gull for pengene.
 
Der kom den i posten. Merkelig dette her.. 80 år og i denne standen? Her må vel noen ha gjort noe med skiven opp gjennom årene?

Litt polert er den, men masse gull igjen!

94A5D27A-B616-4481-B328-236E197E79D6_zpsgga28wcg.jpg

FB805903-CFBC-4892-8883-DAC50B4B2DD2_zpsg4is1wx1.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og Preacher
Tipper repaint, eller i alle fall redial. Sjekk mellomrommene mellom
timemarkør 11 og 13 ift subdial kl 12.
God avstand kl 13, men tangerer jo subdial kl 11. Ser tilsvarende på subdial kl 18.
9-tallet og 3-tallet har også ulik avstand mot det omkringliggende. Kan vel forklare at du ikke har funnet en tilsvarende på nett. Er på ingen måte noen ekspert, men har nesten aldri sett en klokke fra 40-tallet, hvor skiven ikke bærer preg av tidens tann.
 
Tipper repaint, eller i alle fall redial. Sjekk mellomrommene mellom
timemarkør 11 og 13 ift subdial kl 12.
God avstand kl 13, men tangerer jo subdial kl 11. Ser tilsvarende på subdial kl 18.
9-tallet og 3-tallet har også ulik avstand mot det omkringliggende. Kan vel forklare at du ikke har funnet en tilsvarende på nett. Er på ingen måte noen ekspert, men har nesten aldri sett en klokke fra 40-tallet, hvor skiven ikke bærer preg av tidens tann.

Ja, det tipper jeg og! Har studert den med lupe nå og den skiven er ikke gammel dessverre. Har funnet samme kasse og verk på noen gamle Breitlinger fra 40 og 50 - tallet. Mulig dette er skikkelig franken!

Lukter retur dette her;) Godt den ble kjøpt via et kurant nettsted.

Her en Breitling med samme verk.
E1D93F93-F116-4DC9-AD7A-95B45C00F04A_zpsuk4xkije.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: halkla
Lukter litt franken ja. Høres lurt ut, ville ha returnert den selv. Du har, om ikke annet fått en nyttig lekse. Man lærer jo på veien mens man går den, spes etter etter ett par småsmeller. Tipper at du finner noe som ikke har blitt tuklet med neste gang muligheten byr seg :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
Lukter litt franken ja. Høres lurt ut, ville ha returnert den selv. Du har, om ikke annet fått en nyttig lekse. Man lærer jo på veien mens man går den, spes etter etter ett par småsmeller. Tipper at du finner noe som ikke har blitt tuklet med neste gang muligheten byr seg :)
Når noe er for godt til å være sant, så... :)
 
  • Liker
Reaksjoner: halkla
Hei, kommer lit sent på banen, men dette er en fake. Heuer brukte riktig nok Venus 170, men det var billig kronografen deres på 40-tallet. Den ble ikke solgt i 18k det er helt sikkert. På en ekte Heuer med Venus 170 skal ingenting være signert Heuer. Ikke kassa, ikke urverket. Og som dere har funnet ut, urskiven er repaint.... Heuer logo er dessuten feil type og feil plassert. Den skal være av den smale "gamle" typen, og den skal ha to 2-tall på hver side av logoen. Se min blogg Classic Heuers... http://classicheuers.blogspot.no/2008/10/mystery-2heuer2-logo.html

Mvh Jarl
 
Hei, kommer lit sent på banen, men dette er en fake. Heuer brukte riktig nok Venus 170, men det var billig kronografen deres på 40-tallet. Den ble ikke solgt i 18k det er helt sikkert. På en ekte Heuer med Venus 170 skal ingenting være signert Heuer. Ikke kassa, ikke urverket. Og som dere har funnet ut, urskiven er repaint.... Heuer logo er dessuten feil type og feil plassert. Den skal være av den smale "gamle" typen, og den skal ha to 2-tall på hver side av logoen. Se min blogg Classic Heuers... http://classicheuers.blogspot.no/2008/10/mystery-2heuer2-logo.html

Mvh Jarl

Takk for info Jarl! Den ble shippet i retur i går:)