Heuer chronograph - Luftforsvaret

Medlem
23. nov. 2010
Innlegg
2.031
Sted
Asker
Var så heldig at jeg kom over denne skjønnheten på et NURK møte. Jeg har alltid hatt sansen for dokumenterte militære ur og denne hadde jeg hatt i bakhodet siden jeg leste meg opp på Heuer Bund - Tyske forsvarets (Luftwaffe) tjenesteur.

Jeg har ikke kommet langt i reaserch og tar gjerne i mot innspill, er spesiellt opptatt av hvor mange ur luftforsvaret kjøpte.

Har lagt uret sammen med min fars gamle 18 karats Ray-Ban som han fikk utlevert når han tjenestegjørde i US Army Airforce i 1946, disse var da brukt og er fra ca 42-43. Bra combo med A-2 flygerjakke.

HeuerLuft-74003.jpg


HeuerLuft-74008.jpg


HeuerLuft-74010.jpg


HeuerLuft-74015.jpg


Ønsker tilbakemelding fra alle som kan belyse diverse fakta på disse flotte Luftforsvars urene.
Tom
 
Gratulerer med flott ur Tom. Kan dessverre ikke tilføye noe historie, men følger spent med om det kommer noe. Flotte bilder.
 
Lite å tilføye dessverre Tom, annet enn at chronoviseren på denne ikke resetter seg som den skal ...
Mao, jeg kjøper den billig av deg. Er jo i grunn ødelagt, egentlig ...;)

Btw, ikke glemt at jeg lovet deg en skinn natoreim til denne:0)
 

Klar over dette, Min har standard Heuer logo, "T" ved kl.6 og standard font-ikke cut off. Det som er utfordringen er å finne ut hvor mange ur Luftforsvaret kjøpte, skal benytte meg av kontakter og se om jeg greier å grave fram noe dokumentasjon. Alle innspill mottas med takk.
Tom
 
Det eneste jeg vet om dette uret, er at du vil glede en fyr som flyr åpen cockpit noe voldsomt om han en dag får lov å kjøpe den av deg:)
 
Det som er utfordringen er å finne ut hvor mange ur Luftforsvaret kjøpte, skal benytte meg av kontakter og se om jeg greier å grave fram noe dokumentasjon. Alle innspill mottas med takk.
Tom

Jeg gjorde en del research rundt dette for noen år siden, klarte ikke å komme helt i mål.

Her er tråden fra den gangen: http://www.tidssonen.no/forum/klokker-7/heuer-flyback-chrono-luftforsvaret-539/

På norsk side har jeg snakket med Luftforsvaret, Forsvarsmuseet og entusiastene bak starfighter.no, men ingen klarte å finne noen offisiell avtale om kjøp av Heuer chronoer eller et antall. Jeg fikk også ettehvert en hyggelig dame et stykke oppe i systemet i TAG Heuer til å undersøke arkivene, men de klarte heller ikke å finne noe. Spørsmålet ble til slutt etter sigende stilt til Jack Heuer selv, men han kunne ikke huske noe offisielt kjøp slik som fra Bundeswehr.

Min egen Luftforsvaret Heuer stammer fra redningsutstyrsavdelingen på Gardermoen, de solgte endel etter de var blitt utfaset. Resten ble sannsynligvis skrotet.

Synes det var leit at jeg ikke fikk ut noe mer info, håper du har mer hell!

Derimot var det hyggelig å snakke med en F-104 pilot fra 334 skvadronen som godt husker at han fikk en slik Heuer i 1975 og brukte den til 1979 da han sluttet og leverte uret tilbake.

334skv-1974.jpg
 
Redigert:
Forstår jeg det riktig at du gikk på et NURK-møte og så var denne til salgs? Damn! Jeg må gå på NURK-møter!!! :)

Å ja: Si ifra når du er lei klokka. Jeg kjøper den tvert.
 
Jeg er så frekk at jeg poster min også i denne tråden :) Nydelige ur, og veldig artig med norsk historie.

DSC_4379.jpg


DSC_4380.jpg
 
Herre jemini, så fine disse er.
Sukk. Jeg stiller meg i kø, hvis dere noen gang skulle finne på å selge skjønnheten.
 
Forstår jeg det riktig at du gikk på et NURK-møte og så var denne til salgs? Damn! Jeg må gå på NURK-møter!!! :)

Å ja: Si ifra når du er lei klokka. Jeg kjøper den tvert.

Det ligger ofte mye variert til salgs på NURK møtene, særlig vintage. Denne blir nok ikke dimittert eller overført til annet tjenestested. :)

Tom
 
Takker for mange hyggelige tilbakemeldinger. Jeg har kontaktet mitt gamle jagerflygende nettverk så får vi se hva disse kan komme med av info, har også en del kontakter i forsvaret som må aktiveres, krysser fingrene for å kunne framskaffe noe etterlengtet fakta på disse klokkene.
Tom
 
Kjempekult!

Vet ikke om jeg rakk å gratulerer deg, men gratulerer så mye hvertfall! Disse er dødskule.

Håper du finner masse informasjon du kan dele med oss.