Heuer Autavia '30 Dato' 7863

Medlem
3. april 2014
Innlegg
1.251
Sted
Viken
Hei!
Noen som kjenner til denne modellen? Har fått tilbud om en i innbytte, og synes den ser litt spennende ut. Men jeg kjenner lite til vintage Heuer, og har aldri sett denne modellen før. Også usikker på markedsverdi i Norge (ligger noen på C24, men vet ikke om det representerer riktig verdi ettersom det er så få), så vanskelig å vurdere innbytteverdi. Noen som kjenner modellen og kan si noen bevingede ord?
image1.jpeg
image2.jpeg
image4.jpeg
 
Vintage Heuer har jo vært i full blomst siste årene. Chronograph er jo veldig ettertraktet, skulle ikke forundre meg om at disse blir verdifulle etter hvert. Det er jo en del Heuer folk på forumet som sikkert kan si noe om ca. verdi.
 
  • Liker
Reaksjoner: KTS69
Du kan jo sjekke on the dash. Men sånn umiddelbart er baklokket litt suspekt? Det ser lasergravert ut, typisk noe man ser på moderne klokker og fakes. Dog ser jo resten ok ut, så det kan være at det er kun baklokket som har et "problem".
 
Ang. verdi: Veldig avhengig av originalitet og tilstand. Her er det muligens baklokket som trekker ned. C24 gir ofte en dårlig pekepinn på markedsverdi (ofte overpriset). Ville heller sett på historiske priser på eBay (men pass på: alt avhenger av originalitet og tilstand).
 
I følge heuerpriceguide.com skal denne være verdt rundt drøyt 40 000,- dersom den er i middels god stand og kjøpt privat. At baklokket ikke er originalt trekker prisen ned som Space påpeker.

Oversikten er utarbeidet av Richard Crosthwaite oppdateres to ganger årlig. Crosthwaite er vel sammen Jeff Stein den på kloden som vet mest om vintage Heuer.

 
Ang. verdi: Veldig avhengig av originalitet og tilstand. Her er det muligens baklokket som trekker ned. C24 gir ofte en dårlig pekepinn på markedsverdi (ofte overpriset). Ville heller sett på historiske priser på eBay (men pass på: alt avhenger av originalitet og tilstand).
Enig, nyere baklokk er langt fra positivt. Jeg hadde lett videre etter en original.
 
Enig, nyere baklokk er langt fra positivt. Jeg hadde lett videre etter en original.

For så vidt enig.

MEN:

Har vært der så mange ganger: Skal man gå for «prosjektet» eller prøve å finne en original en? 7863 er det jo ikke drøssevis av der ute, og baklokk? Vel, da må man være tålmodig skal man klare å spa opp et slikt et. Og hva er tålmodigheten verdt?

Eneste positive er at man har klokka mens man leter. Dog med et grusomt baklokk. :)
 
Takker for all info her! Synd med baklokket :(. Det følger med et verdibevis fra Kaplans om at alle deler er originale, men vet jo ikke om de kan ha blingset her... Men foreløbig så gjør baklokket meg litt skeptisk til hele klokken, dessverre. Kan baklokket være skiftet på service, og sånn sett originalt Heuer, om enn ikke tidsriktig, eller må det være fake?
 
Takker for all info her! Synd med baklokket :(. Det følger med et verdibevis fra Kaplans om at alle deler er originale, men vet jo ikke om de kan ha blingset her... Men foreløbig så gjør baklokket meg litt skeptisk til hele klokken, dessverre. Kan baklokket være skiftet på service, og sånn sett originalt Heuer, om enn ikke tidsriktig, eller må det være fake?

Ang. auksjonshus, så er nok det ofte slik at de ikke alltid treffer på vurderinger av originalitet dessverre. Så lærdommen er å selv gjøre sine vurderinger og ikke minst research før man byr eller kjøper. Service-baklokk? Tja. Usikker på det, gitt lasergraveringen (som jeg synes ser litt "billig" ut). Vet ikke i hvilken grad TAG Heuer (dagens Heuer) server slike ting og hva de har av service-deler. Men uansett hadde det vært en no-go for meg, selv med et service-baklokk.
 
...en mulighet er også at det faktisk er et originalt baklokk som har blitt polert ned og gravert på nytt... Men igjen: Også fy-fy i samlerkretser. :)