Helt ny når det kommer til klokker, need some help!

Medlem
25. jan. 2009
Hei! Jeg er helt ny til dette og være interessert i klokker. Hitill har jeg bare kjøpt 10-talls med billige klokker, og klokker som D&G, Seiko og slikt. men nå har jeg lyst på en litt mer ekslusiv klokke eventuelt.

Har hørt at man må ta dyre klokker som Rolex og Omega ol. til "rens" hvorfor det? Og hva koster det? Og hvor ofte bær det gjøres

Og har sett på priser på Omega klokker hos foretninger, har ikke sett de under 15.000, men ser noen som selger Omega klokker her på forumet for både 850kr og 1500kr. Jeg mener er det fordi at de er eldre de er så billige? Jeg for min del liker denne her veldig godt: viewtopic.php?f=4&t=772

Syntes den var veldig fin :mrgreen:

Takker for svar fra alle dere klokkeskyndige folk der ute! :p

Velkommen til forumet !

De fleste "dyrere" klokker har et mekanisk urverk, med tannhjul, spiraler o.a., som beveger seg. Som det meste som rører på seg, trenger dette smøring. Videre finnes det pakninger som skal holde vann og støv ute, disse bør skiftes for å beholde denne egenskapen. Hvordan du bruker uret og i hvilket miljø (støv, fukt m.m.) den brukes i, er også faktorer som spiller inn på servicefrekvensen. Evt. slitasje / skader på glass / kasse vil også kunne bli tatt hånd om ved en service.
Prisen varierer selvsagt mye, alt etter omfanget av servicen, merker på uret, ulike urmakere o.s.v......
En "vanlig" service på et ordinært merker kan koste deg fra ca kr 500.- og opptil flere tusen for en større service på et noe mer kostbart ur.
Servicefrekvensen vil ofte være tilstrekkelig med et besøk hos urmakeren hvert 5. år.

Den Omega de Ville'en som du har sett tilsalgs, er pent ur med et quartz verk. Et slikt urverk må det skiftes batteri på.

Som ny forumsbruker, er du velkommen til en kort presentasjon av deg selv under "Snikksnakk." ;)

TheWatchDude skrev:
Og har sett på priser på Omega klokker hos foretninger, har ikke sett de under 15.000, men ser noen som selger Omega klokker her på forumet for både 850kr og 1500kr. Jeg mener er det fordi at de er eldre de er så billige? Jeg for min del liker denne her veldig godt: viewtopic.php?f=4&t=772

Syntes den var veldig fin :mrgreen:

Vel, du får sende meg en PM om du er interessert i å kjøpe ;)