Hegel Røst og høyttalere (og kabling)

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Innlegg
2.814
Sted
Oslo
Da ser det ut som jeg har bestemt meg for forsterker (Hegel Røst). Så var det høyttalere, her har jeg hørt på Dynaudio X18 og må si at det var fantastisk. Men hører gjerne fra andre vedr. andre stativhøyttalere som jeg burde vurdere gitt forsterkervalget (har valgt bort gulvhøyttalere, så jeg trenger ikke å "overbevises" om at jeg MÅ gå for gulv. ;))

Har dere noen forslag til andre stativhøyttalere jeg kanskje burde vurdere, og da helst under 12500 for et par?

Så var det kabling. Jeg jobbet med hi-fi i forrige århundre og det var mye voodoo rundt kabling da. Det samme nå? Jeg kvier meg å måtte kjøpe 3 m høyttalerkabel for 4000 spenn... Hva gir best ytelse ift pris her?
 
Er ikke noe ekspert på stativHT, men X18 virker jo som et godt valg ut i fra det man kan lese på nettet.
ellers ville jeg prøvd ut Kef LS50 og Elac BS263.

Clas/Biltemakabel er gode greier. rent kobber!
 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Eg har Hegel h80 og x14. Dette lkan vel betraktes som lillebroren til det oppsettet du vurderer. Av høyttalere eg vurderte er det vel monitor audio eg kunne tenkt meg å ha prøvd, men angrer ikkje eit sekund på valget. X14 er dei minste i høyttalerene eg fant og det spiller ei vesentlig rolle for husfreden her Alternativt til x18 kan sikkert være mange, men kan vanskelig sjå for meg at det er eit dårlig valg.
Eg fekk med meg kabler til ca 5000kr heim for å bli overbevist om forskjellen i lyd. Må innrømme at eg klarer ikkje høyre eller forstå argumenta med at det skal gjere forskjell. Har vel aldri funnet tester som viser dette heller. Eg tenker heller at om dei pengen brukes for å vurdere annen elektronikk, så er sjangsen større for at lydbildet endrer seg. Andre kan fritt meine andre ting
Kobber av rein kvalitet og tilstrekkelig tjukkeste gjer nytten her. Eg er ivertfall meget godt fornøgd med mitt oppsett.
 
Kablene er gode de, men kjøp skikkelige plugger også. enten på biltema eller Clas Olshen. Eg kjøpte nokre furutech på ebay for nokre få dollar. Samme pluggene en finner på dyre kabler og av typen som man låser fast.
 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Eg har forøvrig fått med en del dyre kabler på forskjellige bruktkjøp opp igjennom årene, og en ting skal dei ha. Det ser pent å pyntelig ut bak i kabelsalaten ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
De bestlydende oppsettene jeg kjenner til bruker enkle og rimelige ledninger. Ledninger har voldsom fortjeneste og da er det ikke så rart at butikkene fremmer dette.
 
Jeg har samme anlegget som @PhSeiko (h80 og x14), kjøpt i februar og er kjempefornøyd. Først; Hegel røst og x18 tror jeg er en fantastisk kombo!

Når det gjelder kabler gikk jeg for QED XTC til høyttalerne (https://swsg.no/lyd-og-bilde/lydkabler/qed-xtc-hoyttalerkabel-2-3-meter) og strømkabel fra Nordost (https://swsg.no/lyd-og-bilde/lydkabler/stromkabel/nordost-blue-heaven-stromkabel-2-meter)

Jeg synes det låter topp, MEN når det er sagt. Jeg vet ikke om jeg ville kjøpt (og betalt full pris) for kablene. Det er veldig enkelt å "få de med" på kjøpet når du legger såpass mye penger på bordet for et anlegg. Mitt inntrykk var i hvert fall at det krever liten innsats for å få med kabler og ekstrautstyr.

@bjorngb Den nyeste forsterkeren med nettverk..
 
Da ser det ut som jeg har bestemt meg for forsterker (Hegel Røst). Så var det høyttalere, her har jeg hørt på Dynaudio X18 og må si at det var fantastisk. Men hører gjerne fra andre vedr. andre stativhøyttalere som jeg burde vurdere gitt forsterkervalget (har valgt bort gulvhøyttalere, så jeg trenger ikke å "overbevises" om at jeg MÅ gå for gulv. ;))

Har dere noen forslag til andre stativhøyttalere jeg kanskje burde vurdere, og da helst under 12500 for et par?

Så var det kabling. Jeg jobbet med hi-fi i forrige århundre og det var mye voodoo rundt kabling da. Det samme nå? Jeg kvier meg å måtte kjøpe 3 m høyttalerkabel for 4000 spenn... Hva gir best ytelse ift pris her?

Ser at det er salg på Röst nå for tiden. Fornøyd med kjøpet isolert sett? Vurderer å bytte ut en kinesisk rørforsterker med noe nyere og mindre brannfarlig.
 
Ser at det er salg på Röst nå for tiden. Fornøyd med kjøpet isolert sett? Vurderer å bytte ut en kinesisk rørforsterker med noe nyere og mindre brannfarlig.

Veldig fornøyd! Eneste er vel at jeg med X18-høyttalerne bør kjøpe en sub i tillegg. Men det er det bare å gjøre så fort jeg får ut fingeren. :)

Skal jeg pirke, er kanskje fjernkontrollen litt lite robust, så min anbefaling er å ikke gi den for røff behandling.
 
Eg hadde lite å tilføre på stativhøytaler fronten tidligere , men eg har fått hørt på en god del siste tida. Blant annet fra dynaudio , focal , sonus , sa og b&w . Foreløpig er nok pcm twenty 5 serien en favoritt for ei tradisonell løysning som kan klare seg uten sub , men eg tenkte å høre på kef ls50wireless også for ei litt anna løysning . Ellers syns eg Buchardt audio og guru jr er interessante stativ høytalere.
https://www.buchardtaudio.com/
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Eg hadde lite å tilføre på stativhøytaler fronten tidligere , men eg har fått hørt på en god del siste tida. Blant annet fra dynaudio , focal , sonus , sa og b&w . Foreløpig er nok pcm twenty 5 serien en favoritt for ei tradisonell løysning som kan klare seg uten sub , men eg tenkte å høre på kef ls50wireless også for ei litt anna løysning . Ellers syns eg Buchardt audio og guru jr er interessante stativ høytalere.
https://www.buchardtaudio.com/
Eg anbefaler virkelig en lytt til disse og om en vurderer stativ.

https://www.fyneaudio.com/product/f500/

Stereofil i Oslo har de iallefall
 
Eg har forøvrig fått med en del dyre kabler på forskjellige bruktkjøp opp igjennom årene, og en ting skal dei ha. Det ser pent å pyntelig ut bak i kabelsalaten ;)

Legger glatt 1000 kroner på bordet for skikkelig varmepistolterminerte kabler.

Sett nok av irrgrønne kabelstumper med skruterminering til å få varige mén.
 
Veldig fornøyd! Eneste er vel at jeg med X18-høyttalerne bør kjøpe en sub i tillegg. Men det er det bare å gjøre så fort jeg får ut fingeren. :)

Skal jeg pirke, er kanskje fjernkontrollen litt lite robust, så min anbefaling er å ikke gi den for røff behandling.

Ok, takk. Høyaktuelt merker jeg.
Vil i så fall bli kombinert med ProAC D15, men jeg er mer usikker på signalkilde. Minimum CD, kommer neppe til å fortsette med LP av bekvemmelighetshensyn, men Hegel sin Mohican blir nok mer enn jeg er villig til å bruke.

Har du noen betraktninger om passende kombinasjoner?
 
Ok, takk. Høyaktuelt merker jeg.
Vil i så fall bli kombinert med ProAC D15, men jeg er mer usikker på signalkilde. Minimum CD, kommer neppe til å fortsette med LP av bekvemmelighetshensyn, men Hegel sin Mohican blir nok mer enn jeg er villig til å bruke.

Har du noen betraktninger om passende kombinasjoner?

Ser ut som du har mer kontroll enn meg! :) Som sagt har jeg x-18 Dynaudio-høyttalere, og tenkte jeg skulle supplere med basskasse. Har du muligheten til å gå for gulvhøyttalere, vet jeg at ProAC D15 er et godt valg, dog vet jeg ikke hvordan den spiller med en Hegel Røst i ryggen.
 
Ser ut som du har mer kontroll enn meg! :) Som sagt har jeg x-18 Dynaudio-høyttalere, og tenkte jeg skulle supplere med basskasse. Har du muligheten til å gå for gulvhøyttalere, vet jeg at ProAC D15 er et godt valg, dog vet jeg ikke hvordan den spiller med en Hegel Røst i ryggen.

Var og hørte litt på Røst i helgen, pent og ryddig, men kanskje ikke helt det jeg er på jakt. I tillegg var selgeren usikker på om det var nok punch opp mot ProAc'ene.
Driver og sjekker noen andre ting nå, må først bestemme meg for transistor eller rør