HeadFi/headset?

Medlem
16. aug. 2012
Innlegg
54
Sted
Nordland
Noen her som har peling på headset?
Skulle hatt noe annet enn øreplugger for å ha med på jobb. Ser blandt annet B&W P5 har en fin pris hos Hifiklubben.
Ser jo også litt på QC fra Bose, men er litt redd for at QC er på bekostning av lyden? Spesielt om man sammenligner pris med f.eks B&W. QC syns jeg også virker litt "plastaktig". Er QC så fantastisk?
Trenger man en miniDAC for å få god lyd? Dette vil nok bli mest brukt på en Ipod, en Samsung mobiltelefon og til tider en laptop når klokken har meldt behov for å stenge stereoen.
 
Vi har fått Bose QC 15 på jobb (åpent landskap) og det er nesten ingen av oss som bruker dem. Mange klager på vondt i hodet og jeg synes lyden er skikkelig kjip.

Hva er egentlig hovedbruksområdet? Er du ute etter 1 klokke til alt? Trenger du mikrofon?

Jeg har 10 par klokker og sikkert like mange propper, og foretrekker de aller billigste proppene (kinesiske TTPOD fra Dealextreme) til pendling og åpne Sennheisere hjemme; et par HD650 koblet til en Cambridge DacMagic Plus og et par PC360 koblet til lydkort med hodetelefonforsterker.

Skal jeg absolutt ha på meg klokker på kollektivtransport bruker jeg et par lukkede ATH-M50 studioklokker fra Audio-Technica. De demper lyd veldig godt og låter bra selv uten forsterker, men jeg ser sånn passe dust ut med dem så jeg bruker stort sett propper.
 
Vi har fått Bose QC 15 på jobb (åpent landskap) og det er nesten ingen av oss som bruker dem. Mange klager på vondt i hodet og jeg synes lyden er skikkelig kjip.

Hva er egentlig hovedbruksområdet? Er du ute etter 1 klokke til alt? Trenger du mikrofon?

Jeg har 10 par klokker og sikkert like mange propper, og foretrekker de aller billigste proppene (kinesiske TTPOD fra Dealextreme) til pendling og åpne Sennheisere hjemme; et par HD650 koblet til en Cambridge DacMagic Plus og et par PC360 koblet til lydkort med hodetelefonforsterker.

Skal jeg absolutt ha på meg klokker på kollektivtransport bruker jeg et par lukkede ATH-M50 studioklokker fra Audio-Technica. De demper lyd veldig godt og låter bra selv uten forsterker, men jeg ser sånn passe dust ut med dem så jeg bruker stort sett propper.

Bruksområdet er stortsett fly, flyplasser og borerigger.. Reiser mye med jobben, å savner rett og slett litt lyd. Ser ikke for meg at jeg trenger QC da jeg er flink til å stenge ute bråk/støy. Når jeg først er på jobb så kan det være mange dager med mye pc/nettbrett, å da kunne jeg tenkt meg musikk. Siden vi er 3 stykker i samme 20 fots kontainer kan jeg heller ikke spille for alle ører der inne. Har lyst på klokker da det er mest behagelig. Konklusjon er vel egentlig at lydkvalitet kontra pris er viktigst her. Det er ikke umulig at det blir en liten Dacmagic til laptop og etterhvert.
B&W P5 er også på tilbud nå..:rolleyes:
 
Jeg kjøpte nettopp P7 og er strålende fornøyd. Har også kjøpt en Hegel Super for laptop-bruk og den gjør jo det lille ekstra om man er litt kresen :D
 
Jeg har forsvinnende lite erfaring med Bose, men ut fra tester har jeg inntrykk av at de er fantastiske på fly og ikke fullt så gode ellers med tanke på lydkvalitet.

Selv sverger jeg til Beyerdynamics DT770 Pro i kontorlandskapet. De er lukkede så sperrer ute mye støy (jeg har også stor glede av dem på fly), fantastisk komfortable, og i mine ører meget god lyd om enn noe basstung. Disse klokkene er også laget for å tåle en støyt, mine har sett veldig mye bruk over flere år uten slitasje av betydning. Pass på å kjøpe utgaven med 32 Ohm, så driver du dem greit med alt av mobilt utstyr.

2_BD-DT770-S.jpg


(Siden jeg har dette teite nick'et føler jeg for å presisere at modellen ikke er undertegnede..)

Noen tråder (relevante eller ikke) - merk at dette ikke er ment som kritikk eller LMGTFY :)

http://www.tidssonen.no/forum/snikksnakk-10/anbefaling-av-ear-headphones-14403/
http://www.tidssonen.no/forum/teknologi-37/hodetelefoner-flybruk-23673/
http://www.tidssonen.no/forum/teknologi-37/nye-hodetelefoner-sammenleggbare-under-1000kr-19755/
http://www.tidssonen.no/forum/reise-mat-og-drikke-18/hodetelefoner-reise-7186/

Og så går det an å spørre @Loevhagen har jeg hørt :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg kjøpte nettopp P7 og er strålende fornøyd. Har også kjøpt en Hegel Super for laptop-bruk og den gjør jo det lille ekstra om man er litt kresen :D

Skjebnen skulle jo faktisk ha det til at den Hegel super usb også er på tilbud nå.. Satser på at Hifiklubben i Bodø har inne disse så jeg får testa de når jeg kommer fra jobb:)
 
Skjebnen skulle jo faktisk ha det til at den Hegel super usb også er på tilbud nå.. Satser på at Hifiklubben i Bodø har inne disse så jeg får testa de når jeg kommer fra jobb:)

Hegelen fjerner litt støy og gjør at du kan spille litt høyere og beholde det gode lydbildet intakt. Jeg nerder til vanlig ikke så mye på lydting men i dette tilfellet kunne jeg som novice på feltet godt høre forskjellen. Vel verdt pengene om du liker å høre på musikk hjemme på headset.
 
Takk for svar! Fantastisk forum dette:eek:
Det kom jo også frem flere alternativ her nå, noe som jeg regner med er i beste TS ånd ;)
Her tror jeg det må prøves, aktiv/passiv støydemping, på eller over øret. Heldekkende, f.eks nevnte Beverdynamics må jo holde ute en del støy?

Dac er nok kun for hjemmebruk på kveldene når naboene vil ha det fredelig :)
Utseende betyr ikke såå mye, ser passe dust ut uansett..
 
P5 til 1398,- er tjuvraddpris!
Dersom dette primært er til bruk på farten er det en no-brainer.
Mye lyd for pengene uansett egentelig. Kjøp de og suppler med et sett til dersom du ser det nødvendig.
 
P5 til 1398,- er tjuvraddpris!
Dersom dette primært er til bruk på farten er det en no-brainer.
Mye lyd for pengene uansett egentelig. Kjøp de og suppler med et sett til dersom du ser det nødvendig.

+1! Kjøpte P3 (lillebroren til P5 og P7) til dama i bursdagsgave da hun ønsket seg noen som ikke nødvendigvis var så alt for store, og hun er strålende fornøyd. Har brukt dem et par ganger selv og kan absolutt gå god for serien. Så når P5 nå er tilgjengelig til spottpris, er det bare å kjøre på. :)

Ser disse er oppført som "få på lager/i utstilling" hos HiFi-klubben i Bodø. Bare å løpe innom dem i morgen, så får du nok god hjelp! :D
 
P5 til 1398,- er tjuvraddpris!
Dersom dette primært er til bruk på farten er det en no-brainer.
Mye lyd for pengene uansett egentelig. Kjøp de og suppler med et sett til dersom du ser det nødvendig.

Det er egentlig det jeg tror, no-brainer. På samme tid kan jeg jo bli blendet av en fin pris :confused:

+1! Kjøpte P3 (lillebroren til P5 og P7) til dama i bursdagsgave da hun ønsket seg noen som ikke nødvendigvis var så alt for store, og hun er strålende fornøyd. Har brukt dem et par ganger selv og kan absolutt gå god for serien. Så når P5 nå er tilgjengelig til spottpris, er det bare å kjøre på. :)

Ser disse er oppført som "få på lager/i utstilling" hos HiFi-klubben i Bodø. Bare å løpe innom dem i morgen, så får du nok god hjelp! :D

Sitter på en gul stål-øy i nordsjøen akkurat nå, så får tidligst sjekket på Lørdag. Har litt lyst å prøve først, men på samme tid vurderer jeg og bare trykke kjøp..
 
Jeg stemmer også i for B&W P5. Når de ble solgt til veiledende pris hadde de mye konkurranse, men til 1398,- er de et knallkjøp med en byggekvalitet som banker det meste som er der ute. De er rett og slett veldig lekre!
 
P5 er priset ned fordi P5 v2 har kommet på markedet. Det gjøre ikke P5 mindre bra, så her ville jeg slått til. Støydempingen (passiv) er meget god for mine ører, og lyden utmerket. Eneste forbehold er at den er on-ear, noe som gjør mine ører ildrøde og glovarme hvis jeg har dem på for lenge.

Aurvana Live! har også god lyd, men elending komfort (for mine ører) og byggekvaliteten er ikke noe særlig å skryte av. Men de kostet meg bare rundt 300 kroner, da.
 
Vedr. P5 til redusert pris vs. P5 V2 så ville jeg uansett gått for V2. Ikke for det at P5 til 1400,- er noe dårlig kjøp - langt derifra, men V2 er vesentlig oppgradert lydmessig. De har nå samme drivere som P7.

Jeg har hatt P5 siden de kom på markedet, men fikk (i går faktisk) AB-testet de ordentlig mot V2.
P5 V2 blir definitivt mine kommende reiseklokker.

Andre alternativer til de som allerede er nevnt kan jo eksempelvis være Sennheiser Momentum - både on-ear og over-ear versjonene eller B&D T51P.

Om ikke den fysiske str. har betydning, så finnes det jo (som @Loevhagen også nevner) en rekke andre alternativer. Forvirrende mange etterhvert.

Å velge - basert på anbefalinger er jo tross alt ikke så enkelt, da det er egne preferanser som gjelder. Hva andre synes er bra samsvarer jo nødvendigvis med deg.
 
Redigert av en moderator:
Slenger meg på denne tråden :)

Har veldig lydsensitive naboer, så bruker bare headset for tiden. Merker jeg har fått en fast lytte-spot ved skrivebordet. Tenker derfor å investere i et stasjonært opplegg med DAC. For tiden bruker jeg et Audio Technica ATM-50 og er veldig fornøyd med dette, men i god TS-ånd ønsker jeg noe dyrere og bedre.

Så er det noen som har tips til:
- en god DAC og evt hodetelefonforsterker til stasjonært bruk med en Macbook Pro? Pris: 2000++
- God in-ear propper. Pris: 5000++
- Gode hodetelefoner. Pris: 3000++
 
Slenger meg på denne tråden :)

Har veldig lydsensitive naboer, så bruker bare headset for tiden. Merker jeg har fått en fast lytte-spot ved skrivebordet. Tenker derfor å investere i et stasjonært opplegg med DAC. For tiden bruker jeg et Audio Technica ATM-50 og er veldig fornøyd med dette, men i god TS-ånd ønsker jeg noe dyrere og bedre.

Så er det noen som har tips til:
- en god DAC og evt hodetelefonforsterker til stasjonært bruk med en Macbook Pro? Pris: 2000++
- God in-ear propper. Pris: 5000++
- Gode hodetelefoner. Pris: 3000++

Hegel Super USB + B&W P7 som nevnt i tråden her tidligere. Skal godt gjøres å finne en bedre combo innenfor budsjettet