Harley, må jeg skru?

Medlem
12. okt. 2011
Innlegg
820
Sted
Vinterbro
Jeg har aldri hatt noe annet en Honda, i dag kjører jeg en CB1000R. Fornøyd med dem, men jeg merker en stadig dragning mot en Harley. Jeg er imidlertid clueless når det kommer til å mekke, er tiden da dette omtrent var påkrevd for å eie HD over? Vil eksempelvis er 2005 og oppover HD kunne forventes å bare virke slik jeg er vant til med japaneren min?

Jeg benytter meg samtidig av anledningen til å poste et bilde av nåværende sykkel selv om det ikke tilfører mitt opprinnelige spørsmål noe som helst :)

vKCDd5d.png
 
HD av nyere årganger er stort sett "tutogkjør". Rep og vedlikehold omtrent som for andre merker. Som eks kan jeg nevne syklen til en kompis. En 2002 Electra. Den har snart gått 70.000km, og det har kùn vært utført service og byttet normale slitedeler.

Kvaliteten har forsåvidt vært bra siden siste del av åttitallet, men en del HD`r har (dessverre) ofte vært skrudd på, mekket på, modifisert osv av folk som ikke nødvendigvis har hatt den rette kompetansen for slikt. Det har også vært utpreget bruk av after-market parts, som ikke alltid har hatt den riktige kvaliteten, spesifikasjonen osv.

Jeg har vært borti en del sykler som mer eller mindre har vært skrudd i stykker av mindre kyndige "hjemmemekanikere".

Den hyppigste årsak til driftsstans på HD har vært ødelagt regulator, men årsak til dette har som oftest vært at eier har kortsluttet en eller annen strømkrets under skruing, hvilket regulatoren ikke tåler.


Se etter en som fortrinnsvis er original og bærer preg av å være velholdt. Dokumenterbar servicehistorikk osv er heller ingen ulempe.
 
Redigert:
Nei, du må ikke det.

Jeg har selv en 2003 modell som jeg er veldig fornøyd med.
Som nevnt tidligere tror jeg du gjør lurt i å finne en som ikke er skrudd i stykker flere ganger. Lav kilometer og voksen eier er vel stikkordet - uansett merke.
Jeg kjøpte min av en voksen mann som hadde hatt den siden den var ny, 9 sesonger. Han rørte minimalt på sykkelen selv, å kjørte den kun på service. Dette vises også veldig godt på sykkelen - spesielt når jeg stiller den opp ved siden av andre som har hatt en mer tragisk start på livet :)
 
Har kun erfaring med de gamle, -75 og eldre, disse var et helvete med tanke på kvalitetskontroll og finish som nye. Jobbet, skrudde og kjørte disse back in the old days og må bare innrømme at da AMF eide Harley var dette noe ordentlig dritt. Dette har sikkert blitt betydelig bedre- hvis ikke skjønner enda mindre hvorfor noen kjøper produktet. :mad:
Tom
 
Harlyer fra senere 80 tall og frem i til i dag har god kvalitet.. Tut og kjør. Det var evolution motoren som reddet Harley fra å gå konkurs. Dette regnes for noe av det bedre som er konstruert.. uansett merke. Kjører selv Harley med 1340 big twin motor.. Bare tut å kjør :) Går du for en tidlig 80 talls shovel eller eldre så har du et skru prosjekt som det rennner olje fra konstant ;) Alt har sin sjarm!
 
Senere Harley er som beskrevet over. Lite å skru på annet en service.
Jeg for min del skruer mesteparten selv. Maskinering setter jeg bort. Det krever ro, forståelse, verktøy til ulike oppgaver og en god service manual helst originalt.
Det viktigste er at det man skrur ikke blir skrud ihjel. Her kommer service manualen inn, med alle moment tall man trenger. I tillegg så er det greit å vite hva som er kvalitet ute i det store hav av ettermarkedsdeler. Kjøp fortrinnsvis "USA made" eller Eu på deler som har med sikkerhet og drift og gjøre.
Hvorfor skrur jeg selv: Har desverre opplevd alt for mye slurv i mere eller mindre graverende art på venners sykler. Det gjelder Harley merkeverksteder samt andre som har spesialisert seg på Harley.
Ett eksempel: Byttet en stator for en venninde for kort tid tilbake. Da jeg åpnet primærdekslet sa det "Plup" i oljefatet. Fisket opp stoppklossen som mekanikkeren bruker for å låse primærkjedet mot drevet. Hun har kjørt uvitende rundt med dette nesten en hel sesong etter beltbytte året før. Bare flaks at den ikke hadde kilt seg og sendt henne langt ut i purra.
Kjøp en sen 90 talls EVO eller en midt 00 Twin-Cam.
Hvorfor? EVOen utgikk i 99 og er velprøvd. Min tidligere 97 EVO rundet 90K når jeg solgte den. Midt 00 fordi det var kamlager ras og strammere på de første modellen. Harley udvidet garantien på lagerene med 6 år for å fange opp så mange som mulig. Men det har hendt at noen ikke ble med.

Lykke til...:D
 
Jeg istemmer alt som @Fatboy her skriver, inkludert dette med kamlagersvakhet på de første årganger av Twin-Cam (1999 - 2001).

Man bør også være oppmerksom på at HD i en periode (her har jeg hørt alt fra 2008 til 2010) på noen modeller monterte forhjulslager av et "kina-fabrikat" kontra Timken. Resultat > hjullagerhavari etter kort tid.
Det skal visstnok ha vært en form for kampanje på dette gjennom AD, men jeg har hørt om flere sykler som har fått havari, og aldri hørt noe om innkalling fra AD - og ved direkte henv. mot AD om dette så har det blitt dementert at noe slikt har vært tilfelle?!?
Jeg sjekket min 08 FLHX for sikkerhets skyld. Forhjulslager-ras er ikke noe man higer etter å oppleve:eek:

Det har også vært et eller annet vedr 2006 six-speed gearkasse, men jeg tror det kun dreide seg om ulyd (en form for uling).

Som @Fatboy så skrur jeg også det aller meste selv, og det fordrer bl.a aktiv bruk av både verkstedmanual (for riktig sykkel/modell), momentnøkkel (kalibrert) og noe spesialverktøy. Første HD kjøpte jeg i 1993. Det var en USA importert 79 FX som jeg plukket ned i "molekyler" og bygde opp igjen fra bunnen av. Lærerik prosess, også mht kvalitet/mangel av kvalitet på HD fra denne perioden.

I 2000 kjøpte jeg en stiv-ramme chopper som jeg i 2004 bygde opp helt fra bunnen m/godkjent rammemodifisering, lengre front osv. Den har ruslet og gått +/- 30000 km problemfritt siden det, men der der det kun motor (97 EVO) og gearkasse som er HD da ;)
 
Redigert av en moderator: