Har jeg kjøpt tyvegods?

Medlem
17. feb. 2013
Innlegg
65
Heisann alle sonere,

Jeg heter Tom og har lusket en stund i bakgrunnen og nytt synet av alle de nydlighetene som er å finne her på forumet. Etterhvert ble jeg jo massivt hjernevaska og gikk til innkjøps av en helt skjønn longines master collection big date og er nå hardt bitt av basillen. Aldri følt slik eierglede over noe før :cool: Nå gleder jeg meg bare til neste kjøp:eek:

Nå kjøpte jeg klokken av en GG her på forumet som jeg absolutt vil anbefale (s. grønvold). MEN en tanke jeg fikk servert da studenten dro hjem til mor og fikk servert kjøttkaker og visdom - hvordan vet jeg at klokken ikke er stjålet?

Supertrist om man kjøper en brukt, ekte, klokke, men så viser deg seg i ettertid at jeg var den som sponsa - og derfor på et vis indirekte oppfordret til videre(flåsete formulert, men dere skjønner) - ran av feks Bjerke. Samtidig er det jo ganske vanskelig å gardere seg mot med tanke på hvor ofte brukte klokker flippes. Så til det jeg egentlig lurer på - Ettersøkt - internettregister over stjålne verdigjenstander - Forsiden (vet ikke om det er greit å poste linker til andre sider her, men prøver). Er det en god, etablert oversikt som brukes? For der ser det jo ut som om de har serienr på en del stjålne omegaer o.l. ihvertfall og at det er internasjonal side. Eller er det en annen oversikt som brukes?

På forhånd takk for svar!

p.s. det er sikkert feil forum, men jeg klarte ikke helt å bestemme meg for hvor det hørte hjemme så admin'ere får heller flytte det til riktig plass:) Prøvde å søke opp en lignende tråd, men fant ikke noe som spesifikt omhandlet denne problemstillingen.

(jeg vil også presisere at jeg ikke mistenker stian for å handle i tyvgods, dette er på generelt grunnlag. Stian leverte og hadde sitt på det rene --> en goodguy:) )

Mvh,
Tom
 
Stort sett har jeg inntrykk av at det er lett å følge klokkens historie. Jeg er kanskje naiv men tror og håper at stjålne luksusvarer som regel omsettes via via og i en større men likevel lukket sirkel kontra på salgskanaler som finn osv.
Din mor har rett i at man skal ta forhåndsregler, og registeret du linker til er sikkert en god side for å sjekke opp mot på veien.
En god klokkehandel handler om god basiskunnskap, research og kanskje viktigst TILLIT.
Hvis det kommer frem at en klokke er tyvgods bør man ha handlet av noen som rydder opp, og bidrar til oppklaring i saken. IKKE gjerningsmannen:)

Jeg tror du kan sove godt om natten, og heller ha det i bakhodet til fremtidige handler.

Gleder meg til å se interessen din utvikle seg:)
 
Liker innstilingen egentlig og tror jeg henger meg på den. Gratulerer med innlegg 7000 forresten! ;)
Da er det vel bare å starte å spare til en brukt PO, eller speedmaster eller aquatimer eller jlc ... Huff hvor skal dette ende. Takk for svar:D