Har den "mistet" verdien sin?

Fredrik4628

Støttemedlem
Medlem
1. juni 2014
Sted
Bergen
For kort tid siden ble min 168000 fra 1986 "totalskadet". En liten rift i pakningen slapp inn nok mengde vann til at uret ble ødelagt.
Skiven og viserene hadde en nydelig patina og den var ellers helt original ( ref Rolex AD ).

Status er nå at; krone, skive, visere og attpåtil hele urverket skal byttes. En stor operasjon til rett over 30' norske..
De orginale viserene og skiven får jeg beholde, men Rolex krevde at det orginale verket sendes inn.
Jeg kjøpte uret brukt for noen og 50' og med den pågående servicen, så nærmer prislappen seg faretruende 85'.

Tilbake sitter jeg jo selvsagt med en 100% strøken klokke med garanti og det som er.
Men har den samme verdi som den en gang hadde? Jeg kan selvsagt sette inn den gamle skiven, men vil ikke det føles rart for en med vintage Rolex i tankene? Altså nytt urverk, men gammel finish?

Worst case, så har jeg hvertfall en strøken og svindyr beater i tiden som kommer;)

Får den "nye" klokken beholde den originale skiven og viserne? I så fall, så er det jo det viktigste, altså det visuelle. Tror du vil kunne leve med det.

Hele saken blir litt som Theseus' skip. https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus - altså et velkjent filosofisk problem.

Når jeg underviser for elevene mine om dette, liker jeg å bruke eksemplet med øksa.
Du har en øks du liker. En dag knekker skaftet, og du erstatter det. Etter hvert har du slipt ned hodet, og du må få et nytt.

Lar selvsagt elevene få gruble på egen hånd, men min mening er at så lenge minst halvparten er igjen siden i sist gang du brukte gjenstanden, og den fremdeles har samme funksjon og eier, så er det samme gjenstand.

Ai ai ai.
Det er nok en kjensgjerning at helt originale klokker med alle opprinnelige deler holder verdien best.
At skiven og visene er de samme er jo positivt.
Det blir vanskelig å argumentere for at du har en ekte vintage nå.:(
På den positive siden vil den nok ikke tape seg i verdi over tid.:)

Jeg regner med at urverket blir byttet til et nytt eller overhalt urverk av samme type? Hvis det er tilfellet, og du får beholde skive og visere og disse ikke er for vannskadd, så ville ikke det spilt noen rolle for meg.

Det blir et 100% nytt urverk som blir satt inn! Får både et nytt sett med visere og skive - i tillegg til de orginale ja. Den orginale skiven har fått noe greier bak.
Forbaska synd hele greien.. Det eneste positive er hvertfall at den nok holder koken i nye 30 år:cool:
Her er uret før skaden:
87FB25E5-D0D8-48FA-9ED4-E5564B376C0D_zpsls56y7do.jpg

Anbefalt byttet er ikke det samme som at du må bytte skive og visere. Jeg hadde satt på den gamle skiven og viserne. Nytt urverk er ikke noe stort minus, Rolex har riktig urverk for denne modellen på lager så dette blir bare bra. Nytt verk er noe helt annet enn ny kasse :)

Ble jo strøkent og pent det der!

Du har jo visere og skiven i tilfelle du skulle ønske å ha den "original" igjen.

Bezelen har du vel og?

• Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
Ja sant! Ble en vinner dette:)
Ja visere og skive var overraskende god bruksstand, så det var bra:) Bezel knakk under servicen..