har alle davva?

1. Som nevnt over har prisene på klokker de siste to årene slått luften i stor grad ut av entusiasmen. Punktet hvor prisen slår ihjel fornuften og gleden er passert.

2. Tidssonen er ikke som det var, det er lite stimulerende å bidra her og de meste populære trådene handler om bart, pensko, olabukser, tobakk og polvarer.
Jeg kan knapt huske en engasjerende og morsom tråd her inne.

Høstdepresjon-tråden til @Edzilla er et hederlig unntak sett over tid men den har også ligget lenge i ro. Og det av helt naturlige og personlige årsaker.

Så oppsummert så er det vel ikke så mye her å gjøre lenger så lenge humor og litt slapstick er forbudt. Det er jo mer liv på palliativ avdeling.

M2C
Utifra det du skriver tror jeg at du hører hjemme i kategori/bås nr 2, Klokkeentusiast i min forenklede analyse ovenfor.

For nærmere 10 år siden var interessen større for meg, litt før den voldsomme griskheten gjennom de siste årene virkelig starta. Kjøpte min Speedmaster for godt under £4k i 2015. Prisen nå starter på £6.5k. Alt over Omega er helt utenfor rekkevidde, uten at man enten har hinsides god råd eller bruker alt man har av sparepenger på klokke. Min våte drøm ville vært en VC Overseas med blå skive men £18-20k gjør det litt vanskelig. Blir fort da mye lettere å bruke £100 på en flaske vin og virkelig sette pris på det enn 'invisteringsobjekter' som det meste av klokker har blitt. At jeg bor i London med mye tyveri hjelper ikke på lysten til å ha på meg klokke heller.

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
En klokke jeg kunne tenkt meg som beater er en Sinn 556 RS. Men 20 papp for en tysk masseprodusert klokke med SW200 verk.... nei takk.

Der traff du spikeren. Jeg syns selv Sinn har flotte klokker, ikke bare de nye men det de pleide å produsere. Den Sinn klokka er vel ikke stort bedre kvalitetsmessig enn den San Martin Explorer homage’n jeg har som også har SW200 verk men som ikke kostet 20k men 2k. For øvrig har jeg en Sinn 103 chronograph fra 1990, den har en manual utgave av 7750 verket, 7760, og kostet meg ikke 20k men 13k. Men det virker som de fleste velger å fokusere på nyere klokker uansett.

Redigert:
For nærmere 10 år siden var interessen større for meg, litt før den voldsomme griskheten gjennom de siste årene virkelig starta. Kjøpte min Speedmaster for godt under £4k i 2015. Prisen nå starter på £6.5k. Alt over Omega er helt utenfor rekkevidde, uten at man enten har hinsides god råd eller bruker alt man har av sparepenger på klokke. Min våte drøm ville vært en VC Overseas med blå skive men £18-20k gjør det litt vanskelig. Blir fort da mye lettere å bruke £100 på en flaske vin og virkelig sette pris på det enn 'invisteringsobjekter' som det meste av klokker har blitt. At jeg bor i London med mye tyveri hjelper ikke på lysten til å ha på meg klokke heller.
Du får ta deg en tur til London watch fair, holdes 25 januar på The Renaissance Hotel Heathrow, jeg pleier å ha en stall der men denne gangen ble det kollisjon med noe annet, men regner med jeg kommer neste gang. Bor i Solihull og deltar på Birmingham Fair også, neste gang der er 8 mars. Syns det beste er alle folkene man møter, folk med en enorm kunnskap og interesse for klokker, like bra hver gang. Og der er det fortsatt mulig å kjøpe en Speedmaster for godt under £4K… 😉

Redigert:
Noen relevante punkter:
  • Desember-januar og juli-august har historisk vært de roligste periodene på Tidssonens forum.
  • Markedet er ikke som det var for bare noen år siden. Altså – mange gjør nok andre prioriteringer enn å fokusere på "luksusklokker", også entusiaster.
  • Tradisjonelle diskusjonsfora har i lang tid møtt økende konkurranse fra mange mer tilgjengelige kanaler, inkl. Facebook, Instagram, Tiktok, YouTube osv.
  • Rekrutteringen inn av unge folk er utfordrende, og gjennomsnittsalderen vår her inne stiger. Må nok ses i lys av punktet ovenfor.
  • Gnisten for hobbyen vil naturlig nok svinge opp og ned. Det er nok lett å "føle" at ting er tregere her inne om egen interesse har bremset opp.
Greia med tradisjonelle diskusjonsfora er uansett at det ikke blir mer moro enn det man lager sjøl. Så om det er liv laga her for 20 år til er det jo dere brukere som i høy grad avgjør :)

Jeg har i alle fall trua!
jeg har også trua - og gledelig med alle kreative svar - takk!⛄🤍

Noen relevante punkter:
  • Desember-januar og juli-august har historisk vært de roligste periodene på Tidssonens forum.
  • Markedet er ikke som det var for bare noen år siden. Altså – mange gjør nok andre prioriteringer enn å fokusere på "luksusklokker", også entusiaster.
  • Tradisjonelle diskusjonsfora har i lang tid møtt økende konkurranse fra mange mer tilgjengelige kanaler, inkl. Facebook, Instagram, Tiktok, YouTube osv.
  • Rekrutteringen inn av unge folk er utfordrende, og gjennomsnittsalderen vår her inne stiger. Må nok ses i lys av punktet ovenfor.
  • Gnisten for hobbyen vil naturlig nok svinge opp og ned. Det er nok lett å "føle" at ting er tregere her inne om egen interesse har bremset opp.
Greia med tradisjonelle diskusjonsfora er uansett at det ikke blir mer moro enn det man lager sjøl. Så om det er liv laga her for 20 år til er det jo dere brukere som i høy grad avgjør :)

Jeg har i alle fall trua!
Støtter denne.