Handle på postordre fra Danmark

zl8

Medlem
27. okt. 2013
Hei,

Har endelig funnet klokken jeg søker. Den befinner seg i Danmark. Butikken ønsker ikke befatning med forsendelse, men skal være behjelpelig med å pakke den klar.

Postnord i DK kan hente i butikk, og pakken er forsikret helt frem til meg.

Men har noen her gjort dette før? 25% på full pris i DK, og så få tilbake 20% av DK kjøpesum. Hva er den enkleste måten å gjennomføre dette på? Kan ikke tenke meg butikken ønsker bruke mye krefter på dette, da de sikkert får solgt klokka bare de åpner døra i morgen tidlig.

Hva må jeg fysisk gjøre for å få de 20% tilbakebetalt?

Hei,

Har endelig funnet klokken jeg søker. Den befinner seg i Danmark. Butikken ønsker ikke befatning med forsendelse, men skal være behjelpelig med å pakke den klar.

Postnord i DK kan hente i butikk, og pakken er forsikret helt frem til meg.

Men har noen her gjort dette før? 25% på full pris i DK, og så få tilbake 20% av DK kjøpesum. Hva er den enkleste måten å gjennomføre dette på? Kan ikke tenke meg butikken ønsker bruke mye krefter på dette, da de sikkert får solgt klokka bare de åpner døra i morgen tidlig.

Hva må jeg fysisk gjøre for å få de 20% tilbakebetalt?
Du er nok avhengig av at butikken selger den til deg på eksport, uten moms. Det er ingen annen du kan kreve tilbakebetaling fra...

Det er vel ikke noen avtale mellom de nordiske landene på taxfree-refusjon. Det betyr at du ikke får refusjon fra Danmark, men må betale MVA inn til Norge. Kanskje det minst gunstige du kan gjøre

Regner med de har solgt på eksport før. Hvordan går det for seg rent praktisk? De utbetaler 20% moms til meg, når jeg kan fremvise kvittering på at klokken er momset og ført inn i Norge?

En fullt ut forsikret pakke hentet av postnord og utlevert til meg, hvor ligger fallgruvene der?

Dansk pris + norsk moms - dansk moms = litt over norsk listepris, men fortsatt maaaange tusen unna «invistorene» sin makedspris. For ikke å snakke om de 1-4 forespeilede årene på venteliste...

2147AAFB-74FB-4197-81FF-7C0EDE0E19A4.png

Om du handler for over frigrensen, så kan du kreve refusjon i Danmark og momse den inn ved innførsel. Men om det er en lett sak? Har mine tvil.
Ville heller ha gjort dette i egen person, enn å stole på en heller ‘shady’ speditør.

Takk for gode svar.

Erfaringer med postnord? Så lenge pakken er forsikret 100% fra pickup til utlevering er det vel ingen fare? Er vel ikke forskjell på å få noe sendt fra Haugesund i en posten EON, enn en hvit pappboks fra Danmark?

Postnord foretar fortolling og krever inn mva.

Dette taler vel for seg selv:
https://no.trustpilot.com/review/www.postnord.com

Du kan gjerne være forsikret, men prosessen du må gjennom når du finner ut at PN har rotet bort klokken din kan være slitsom. Hos kundeservice slåss du for oppmerksomheten med ørten andre som står i samme situasjon, de aaaner ikke hvor pakken er. Etter tre uker finner du en forkommen pakke under en busk i hagen din som sjåføren har "levert" :confused:

Hvis dette er en klokke med høy verdi så kan kanskje DHL Express være et alternativ? De kan vel hente pakken og holder et helt annen nivå enn PN. Koster litt men.

Redigert: