Handle på Creationwatches etter de nye tollreglene?

Medlem
20. mai 2012
Innlegg
64
Sted
Bodø
Jeg har tidlighere handlet et par klokker hos Creationwatches. Da betalte man prisen som ble oppgitt så ble klokken levert på døra noen dager senere uten noen ekstra kostnad. Er det noen som har erfaring med å handle hos CW nå etter de nye tollreglene ble innført? i såfall er det samme opplegg som før, eller er det sannsynelig at man får et ekstra krav av norsk tollvesen?
 
Nå krever vel fortollerene at fraktprisen står eksplisitt på pakken, hvis ikke får de lov til å estimere hva den er (selv om frakten var gratis evt). Leste en historie at DHL var veldig "rundhåndet" i sin estimering, så kunde fikk bakoversveis når regningen fra DHL kom.
 
Usikker på om jeg skjønner spørsmålet.
Du kan komme å måtte betale, og skal betale over fribeløpet, både med det gamle og nye systemet.
Forskjellen er jo for et selskap som sender med fri frakt at du kan kjøpe noe til 350,- og ikke 200,- som før.

Hvis du får pakken på dør og verdien (som den trolig er) er høyere enn beløpet så skal du betale mva + gebyr.
Jeg har opplevd at jeg for pakker jeg mottatt fra for eksempel Creationwatches ikke blitt krevd mva før opp mot flere måneder etterpå, men da skyldes det bare treig håndtering fra speditør (DHL/FedEx)

Eventuelle diskusjoner om å undgå eller håpe på å slippe mva hører strengt tatt ikke hjemme på forumet.


:: Edit ::
Ser jeg var sen på ballen og med svar over skjønner jeg at det ikke var beløpen men reglene(?) spørsmålet gikk på
 
Ikke noe forsøk på å unngå avgifter nei. Lurte rett og slett på om klokken blir levert på samme måte som før, eller om den blir stoppet, i tollen for så å bli forsinket. Men dette med estimert fraktkostnad fra DHL er jo og et spørsmål som hadde vært fint å få svar på. jeg lurer rett og slett på om det er noe forskjell på før og nå i forhold til de nye reglene.

er ikke alltid like god på å formulerer spørsmål
 
CW

Jeg har kjøpt to ganger fra CW i år, klokkene levert på døra etter få dager. Ennå ikke mottatt MVA-regning på det første kjøpet, var i begynnelsen av januar.
 
Tja.
Jeg kan bekrefte at DHL beregnet frakt, dersom det ikke stod spesifisert på fakturaen, også før de nye momsreglene. Til tross for at de som totalleverandør har full kontroll på hele verdikjeden og vet (eller kan lett sjekke) hvor mye du faktisk har betalt i frakt, beregner de frakt etter noen tabeller de har snekret sammen av helt usannsynlig høye verdier.

Siste tids artikler på Dinside.no, med tilhørende kommentarfelt, kan tyde på at DHL med fullt overlegg forsøker å prise seg ut av privatleveransene.

Creation kan levere med FedEx mot et lite tillegg. Jeg har spurt dem, for jeg har ikke tenkt å bruke DHL privat igjen. Ikke noensinne.
 
CW skriver fast verdi på 10 USD med innhold "Time Device" på DHL sine pakker.
 
Kan ikke CW også sende med vanlig post? Det tar litt lengre tid, men posten er vel ikke så vrange som DHL..
 
Bruk en tollkalkulator

Du kan bruke en tollkalkulator for å finne importprisen for klokker gjennom DHL. Mye enklere enn og skulle regne på det selv. Tittet på nettsidene til DHL Norge nå og fant ikke frem til priser på noe som helst. Så greit å la andre gjøre det for deg. Du må også tenke på fortollingsbegyrer, valutapåslag, og annet rusk.

Dette med at DHL finner opp fraktprisene på egenhånd har de inget grunnlag til. Opplever du noe sånt kan du klage til DHL og si det ikke er dokumentasjon for utregningen de har gjort. De har ingen grunn til å skulle gjette fraktprisen og gjøre det dyrere for deg. Det er ikke lønnsomt for de på noen måte. Det er staten som får pgenen uansett hvor stort beløpet er. (Er pakken sendt gjennom DHL end-to-end kan de derimot slå opp fraktprisen i eget system og dette kan de dokumentere og bruke som grunnlag.)
 
Du kan bruke en tollkalkulator for å finne importprisen for klokker gjennom DHL. Mye enklere enn og skulle regne på det selv. Tittet på nettsidene til DHL Norge nå og fant ikke frem til priser på noe som helst. Så greit å la andre gjøre det for deg. Du må også tenke på fortollingsbegyrer, valutapåslag, og annet rusk.

Dette med at DHL finner opp fraktprisene på egenhånd har de inget grunnlag til. Opplever du noe sånt kan du klage til DHL og si det ikke er dokumentasjon for utregningen de har gjort. De har ingen grunn til å skulle gjette fraktprisen og gjøre det dyrere for deg. Det er ikke lønnsomt for de på noen måte. Det er staten som får pgenen uansett hvor stort beløpet er. (Er pakken sendt gjennom DHL end-to-end kan de derimot slå opp fraktprisen i eget system og dette kan de dokumentere og bruke som grunnlag.)

Du kommer til å klage for døve ører hos DHL. Man kan få moms, som ikke er riktig, tilbakebetalt fra tollvesenet mot dokumentasjon. Er det under 100kr betales ikke noe tilbake. Gebyrene til DHL får man ikke refundert, jfr. artikkelserie på dinside.no.