Hadde sykt lyst på klokke

Medlem
8. mars 2014
Innlegg
948
Sted
Oslo
Hvorfor ny klokke? Vel, man har jo alltid lyst på ny klokke. Klokkeboksen blir aldri helt perfekt. Men følelsen av å ha sykt lyst på ny klokke ble bittelitt stilt da jeg kjøpte meg en Omega 300m Chrono og Tudor BB her rett før sommeren. Så denne kommer av andre årsaker, nemlig at det kom et nytt avkom. Og til hvert avkom hører det til en klokke. Det trenger ikke være så dyrt, og må ikke følge noen spesielle regler, for gjensalgsverdien er irrelevant. Men det må være en sammenheng mellom barnet og klokken. F.eks hører Longines Conquest Classic til det første barnet, for å lage barn er tross alt var den aller mest klassiske formen for erobring.

BgX1K5g.jpg


Så, hvorfor denne? Jo, vi visste lenge at det kom til å bli en jente og mens vi lette men før vi hadde bestemt oss brukte vi Stella som arbeidstittel. Og Stella er latinsk for stjerne. Så da var f.eks en spesiell limitert Grand Seiko, Vintage Longines, og alt av Zenith aktuelt. Alle med en stjerne på fronten.

Xohq9L9.jpg


Nei da, det ble denne:

y8h8QPQ.jpg


Omega Constellation Double Eagle. For det første er det en klokke som passer til nesten alt. Kanskje ikke galla med kongen eller dykking med flaske, men hverdagsdress og snorkling.

nbuskXG.jpg


Omega Cal 1680 sitter i denne. Quartz med termostat og count suppression, slik jeg har skjønt det. Frekvensen til en quartzkrystall endrer seg med temperaturen slik at når det blir varmt går klokken fortere og motsatt når det blir kaldt. Termokompensert quartz justerer for dette. Den ene quartzen jeg har fra før, en Certina DS2 som også har et termokompensert ETA-verk er tre-fire sekunder off nå, litt over et år etter kjøp.

I3cOR1l.jpg


Og designet er i det minste iøynefallende. Det er ikke mange klokker som er lettere å spotte enn en Constellation. Jeg var ikke overbevist, men man blir jo vant til alt, og nå allerede en dag etter digger jeg den.

Gerald Genta designet mange Constellations på 60 og 70-tallet, men var ikke med på designet av 1982-modellen som ble kalt Manhattan. På Manhattan lå glasset oppå bezelen, og for å holde glasset på plass satte de små griffer på hver side. Selv om glasset nå er mer normalt montert er griffene beholdt som crown guards og designelement. Den integrerte lenken er et annet lett gjenkjennelig element med sine børstede ledd med polerte mellomledd som kom med Manhattanmodellen.

4wR47N6.jpg


Dette var forøvrig første gang Omega begynte markedsføring by kjendis.
0RpP5Jp.jpg


Perpetualkalender, så datoen er alltid riktig. Termokompensert quartz, så klokken er alltid riktig. Uavhengig timeviser som er genialt ved reise og sommer/vintertidbytte. 100m vanntette så det er lov å vaske juicemaskinen uten å ta den av.

bh2P2nv.jpg


Alt i alt en klokke som alltid er klar til å være med på alt.

Y3k5FKl.jpg
 
Dette likte jeg veldig godt! Grattis med både det ene og det andre. Hilsen en som også er pappa til en Stella. ;)
 
Gratulerer med en av mine favoritter :) Den lenken og klokken er for øvrig en designperle.
Koz deg.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hansur