Håper ingen er dumme nok

Medlem
23. juli 2016
Innlegg
108
Sted
Oslo
til å kjøpe en ny Sea-Dweller til 25-30% over listepris. Selv om det er ventelister. Eller nye Daytona og Sub-er for den del. Som også tilbys godt over AD-pris.
TS hadde vært et bedre sted å være om de rene profitørannonsene hadde blitt borte. I hvert fall for meg.
 
til å kjøpe en ny Sea-Dweller til 25-30% over listepris. Selv om det er ventelister. Eller nye Daytona og Sub-er for den del. Som også tilbys godt over AD-pris.
TS hadde vært et bedre sted å være om de rene profitørannonsene hadde blitt borte. I hvert fall for meg.
Til info: det er markedet som rår. Riktig pris er ved håndtrykket i en handel, hvor både kjøper og selger er fornøyd. Dette gjelder Rolex, Seiko, hus, bil, båt.....
At prisene er stive er jeg den første til å være enig i, i drømmeland i mange tilfeller, MEN det er ikke TS sin «feil», ei heller Klokkeriet, Rolexforum eller Finn. Markedet er en smule hett for tiden.
Ta deg ei skål popcorn og en passende øl (hvis det finnes)- personlig setter jeg meg rolig tilbake, leser annonser, drømmer, og nyter at jeg for første gang i min 20-årige klokkegalskap ser ut til å ha gjort en invistering ;) - og ja- jeg stod på liste for å kjøpe min hulk fra min kjære rolexpusher, i «hele» tre måneder. Spis den «Aleksander» på Finn #invistor !
 
Markedet rår og vil fortsette med det. Jeg har verken ønske eller ambisjoner om endringer.
Spørsmålet er om det er mulig gjøre justeringer, kanskje bare med små nyanser i forskjell, i retning klokkeinteresse og tilhørende glede på TS. I motsetning marked, investering og salg.

Sannsynligvis ikke. Får heller ta litt popcorn.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
En justering hadde vært bra- enig i det. Men realiteten er slik at hvis jeg mot all sunn fornuft skulle legge ut min hulk til, la oss si 70k på KS her på TS for å gi min skjerv til klokkeentusiasmen, er jeg temmelig sikker på at jeg ser den på Finn til 90 i løpet av kort tid. Lite tilfredsstillende for min del, all den tid jeg som regel blir ganske sur av å «tape» penger til fordel for en annen som stikker av med gevinsten. Blir litt som et pyramidespill: Ingen vil tape, og alle vil vinne. Umulig i det lange løp.
For min del dreier det seg om entusiasme, men ønsker ikke å tape penger når jeg ikke må. Har gått på så mange smeller i årenes løp, at nå når jeg ser muligheten for ikke å tape penger, er det som julaften bare å kjenne på følelsen av å ha gjort noe riktig i valg av klokke i alle fall....
 
til å kjøpe en ny Sea-Dweller til 25-30% over listepris. Selv om det er ventelister. Eller nye Daytona og Sub-er for den del. Som også tilbys godt over AD-pris.
TS hadde vært et bedre sted å være om de rene profitørannonsene hadde blitt borte. I hvert fall for meg.

Jeg solgte nå min SkyDweller. Ca 6% over veiledende pris fra forhandler. Tør påstå at dette var en hyggelig pris for både kjøper og selger.
 
En justering hadde vært bra- enig i det. Men realiteten er slik at hvis jeg mot all sunn fornuft skulle legge ut min hulk til, la oss si 70k på KS her på TS for å gi min skjerv til klokkeentusiasmen, er jeg temmelig sikker på at jeg ser den på Finn til 90 i løpet av kort tid. Lite tilfredsstillende for min del, all den tid jeg som regel blir ganske sur av å «tape» penger til fordel for en annen som stikker av med gevinsten. Blir litt som et pyramidespill: Ingen vil tape, og alle vil vinne. Umulig i det lange løp.
For min del dreier det seg om entusiasme, men ønsker ikke å tape penger når jeg ikke må. Har gått på så mange smeller i årenes løp, at nå når jeg ser muligheten for ikke å tape penger, er det som julaften bare å kjenne på følelsen av å ha gjort noe riktig i valg av klokke i alle fall....
Skjønner ikke frustrasjonen. Fasit er å ikke selge, ha fokus på hva du har råd til å kjøpe til din egen hobby/ glede. "Økonomer" som gambler med kredittkortslskapenes penger vil etterhvert gå på rævva i denne hobbyen.
 
Hm. Kanskje dette er noe mange er opptatt av og har sterke meninger om...
Er ikke i nærheten av "opptatt av" men har en sterk mening om tema - Ha for guds skyld is i magen - la spekulantene drite i egen bukse og bære tapet. Er ikke fan av alle som blir krenket over at dagens samfunn ikke er rettferdig, setter heller pris på noen som jobber for pengene. Spar penger og sett deg på liste hos AD - har du et snev av tålmodighet vil du få klokka til retailpris.
 
..noe mange er opptatt av og stadig flere er drittlei av å høre om...

Det vet du fint lite om. Du kan telle inn deg selv, alltid påpasselige UJU samt et par likes her. Men ut over det skal vi ikke se bort fra at det motsatt.
 
Leser stadig at markedet bestemmer, og at «rett pris» er den prisen kjøper og selger er enige om.

Vel, har jo ofte sett eksempel på at den prisen kjøper og selger er enige om kan være både for høy, og for lav, og da er det etter mitt syn neppe «riktig pris» ut i fra hva som ellers er mulig å få tilbud om i markedet ellers.

Så rett pris er et diffust begrep, og ikke noe som er konkret.

Husker at jeg kjøpte en klassisk bil for en del år siden i Tyskland, og betalte det som som jeg oppfattet var markedspris for denne bilen i et europeisk marked. Da jeg skulle selge bilen var jo denne registrert i Norge, og det fallt naturlig å selge den i Norge, men responsen var veldig dårlig. Bilen var godt markedsført, men gode bilder og på de vanlige sidene, Finn, Autodb etc. Meget god og utfyllende beskrivelse av tilstand både kosmetisk og mekanisk. Likevel var responsen dålig, de få som ringte var ikke spesielt interesserte i å snakke om bilen men begynte å prute på telefonen uten engang å ha sett bilen.

Jeg skrev et innlegg på dette problemet på det forumet i Norge som dekket denne biltypen, og fikk som svar at prisen muligens var for høy og at «markedet bestemmer prisen og den er alltid riktig». Jeg fikk beskjed om at jeg måtte slutte å klage, og at markedet «alltid hadde rett», hva nå enn det måtte bety. Greit, man kan jo avertere en bil blant de nærmeste naboene og man får neppe «riktig pris», men man får nok en pris selv om den sikkert blir veldig lav, det som er sant er at det blir en korrekt pris for det markedet, den dagen.

Vel, markedet fungerte altså ikke i dette tilfellet i Norge, så jeg måtte avertere bilen i Tyskland da den faktisk lett kunne registreres der. Da ble den solgt relativt kjapt og med en pris som var langt høyere enn den jeg kunne få i Norge, selv om det medførte at jeg måtte bruke tid og penger og frakt til Tyskland.

Dette syns jeg var veldig rart da nye biler i Norge ofte koster det dobbelte av Tyskland så man skulle tro at priser på veteranbiler iallefall skulle nogenlunde matche det man kunne oppnå i Tyskland.

Markedspris er med andre ord et subjektivt begrep, selvsagt lider Norge av at det er få mennesker i Norge og man trenger jo som regel minst to interesserte for å oppnå en mer «korrekt» pris.

Men at rett pris alltid er den man oppnår f.eks en spesielt dag i et spesielt område er jo feil.

Utrykket «rett pris» kan da defineres som pris som kan defineres som cirka x +/- 100%, noe som ikke gir spesielt mye mening etter mitt syn.

Man kan jo forsøke å selge en bil til ti ulike forhandlere, og ti ulike privatpersoner og man får gjerne 20 ulike priser, så da er alle disse prisene «rett pris», vel da er uttrykket rett pris uthulet og gir null mening, eller i beste fall kun en indikasjon.
 
Redigert:
Jeg kjøpte min første Sea Dweller ref 126600 av norsk AD i fjor sommer til ordinær pris. Etter å ha lagt ut noen "skrytebilder" her på TS, mottok jeg flere henvendelser med ønske om kjøp til overpris. Jeg lot den gå til ca 20% overpris i den tro at jeg ville få tak i en ny innen rimelig tid, da jeg sto (står) på "venteliste" hos ulike AD'er.

Da jeg etter flere måneders venting ikke orket mer, slo jeg til og kjøpte den jeg nå har,- ikke til butikkpris nei.... :)

Markedet rår.......
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Cooper
Jeg kjøpte min første Sea Dweller ref 126600 av norsk AD i fjor sommer til ordinær pris. Etter å ha lagt ut noen "skrytebilder" her på TS, mottok jeg flere henvendelser med ønske om kjøp til overpris. Jeg lot den gå til ca 20% overpris i den tro at jeg ville få tak i en ny innen rimelig tid, da jeg sto (står) på "venteliste" hos ulike AD'er.

Da jeg etter flere måneders venting ikke orket mer, slo jeg til og kjøpte den jeg nå har,- ikke til butikkpris nei.... :)

Markedet rår.......

Som fortjent mao.