Håndtverkstråden, løst og fast om å sitte fast

Medlem
31. juli 2011
Innlegg
3.575
Sted
Sandnes
8C16DAE0-FF7C-46E7-84DA-6B31F64CFF50.jpeg


Totalshinet hus siste år og på kanten av prosessen blir man av og til trett, lat og unøyaktig. Som dere ser her så har jeg klattet på tre strøk maling på furet strie i en fei. Og ikke registrert merke etter gammel lampe.

Kunne kjøpt en større, dekkende lampe men min bedre halvdel insisterer på denne.

Jeg er ingen maler så hvordan løser man dette? Pusser jeg ned vil det jo bli enda verre vel siden strien på hele veggen er furet.
 
Ville forsøkt å flikke med sparkel på de rette stedene. Litt om gangen gjerne i flere omganger helt til merkene er «nesten borte». Har iallefall tro på at det vil være mulig å forbedre det en god del.

På jobber som dette bruker jeg faktisk et tannlegesett der man kan flikke på med veldig små mengder sparkel.

Ser ut som du på noen steder med fordel kan skjære bort de høye partiene f.eks med en skalpell.
 
ville sparklet med et sparkel med små riller. Da får du simulert striesporene noe, og mer riktig flaks, får du match.
Å lage rillene på et sparkel kan du gjøre med en fil/sag etc. Tenk påfører for flislim i mye mindre skala.

Lykke til, det trenger du.... Eller øl. Masse øl.
 
Jeg hadde kjøpt leire på panduro og lagd et avtrykk av strien du vil imitere. Leiren herdet du i ovnen, slik at du har et «striestempel». Så sparkler du og stempler strienønsteret på sparkelet. Alternativt, så gir du f og drekker øl i stedet.
 
Takker. Da jeg ga meg med øl for et tiår siden og umulig har sinnsro til å bruke tannlegeutstyr til å imitere rillene tror jeg at jeg går for mørklagt trappesjakt.

All respekt til dere som hadde fikset slikt!
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Takker. Da jeg ga meg med øl for et tiår siden og umulig har sinnsro til å bruke tannlegeutstyr til å imitere rillene tror jeg at jeg går for mørklagt trappesjakt.

All respekt til dere som hadde fikset slikt!

Man skal ikke undervurdere lykkefølelsen man får etter å ha reparert f.eks en slik tapet, gjerne med tannlegeutstyr, pluss i margen fra kona er gull verdt vet du...!
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver