Håndholdt VHF

Medlem
2. feb. 2018
Innlegg
34
Sted
Oslo
Ser etter håndholdt VHF-radio, 2 stk, med sikkerhetsformål være-i-båt-på-sjøen-i-ytre-Oslofjord) og gå-turer-i-fjellet-med-randoski.
På sjøen ofte aleine, nr-2-radio kan ligge på hytta, og på fjellet enten aleine, nr-2-radio kan ligge på hytta, eller med en eller flere kompiser, en av dem har nr-2-radioen.
Har du klokkeklare kriterietips til VHF-radio-valg?
 
Ser etter håndholdt VHF-radio, 2 stk, med sikkerhetsformål være-i-båt-på-sjøen-i-ytre-Oslofjord) og gå-turer-i-fjellet-med-randoski.
På sjøen ofte aleine, nr-2-radio kan ligge på hytta, og på fjellet enten aleine, nr-2-radio kan ligge på hytta, eller med en eller flere kompiser, en av dem har nr-2-radioen.
Har du klokkeklare kriterietips til VHF-radio-valg?
På fjellet hadde eg heller valgt en jakt/sikringsradio. Skal du virkelig slå til så er det iridium som gjelder . På sjøn trenger du en vhf med dsc.
 
  • Liker
Reaksjoner: ytterski
Merk vi har ca 6 stk hyttera radioer og dei er dårlige på batteri . Eg har en enkel zodiac jakt og sankeradio som holder omtrent dobbelt så lenge. Uansett så hadde eg kanskje sett på caltta sin ph660 isteden for hyttera sånn neste gang eg skal handle .

Edit: eg ser at Hyttera har oppdatert med ny modell så tja.

Ellers er jo det et klokke forum så da bør eg jo nevne at Garmin fenix klokkene har en funksjon for deling av posisjon , skjønt du må ha mobildekning . Vann og kuldesikker mobil er forøvrig å foretrekke .
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ytterski
Det er vanskelig å dekke alt med et apparat. På sjøen bør du ha VFH om du ønsker mulighet til å kalle opp nærliggende fartøy i en krisesituasjon. I seilbåten har jeg både stasjonær VFH, bærbar VHF og en Garmin Inreach mini.
Du gjør alt rett om du kjøper en Icom IC-M94D som er en vanvittig god bærbar VHF med DSC, AIS og GPS.
 
  • Liker
Reaksjoner: ytterski
Problemet med inreach er om en ønsker tale kommunikasjon direkte med noken på feks hytta eller med andre på fjellet pluss at en må tegne abonnement som går uansett av bruk.

Det er jo en flott sak , men skal en så lang utenfor allfarvei så kan en nesten like godt kjøpe seg en iridium extreme .
Eventuelt en irdium Go om man har en mobil som man stoler på i kulde og snø.
Erfaringsmessig så ønsker en å drasse på minst mulig når en er på topptur så eg prøver sjølv å ikkje drasse med meg mange greier som gjer samme jobben . Dvs gps klokke og mobiltelefon som tåler kulde og fuktighet pluss sikringsradio om vi er fleire. Noke som er spesielt nyttig når man skal kjøre ned bratte områder der man kjører 1 og 1 og er utenfor synsvidde av kverandre .
Iridium Go har eg lånt et par ganger og synest den har fungert fint nok. Ellers hadde eg nok stolt like mykje (og meir ) på en Breitling emergency en inreach den tid Breitlingen bruker 406mhz og 121,5mhz som er internasjonale nødfrekvenser som ikkje er avhengig av en operatør for å fanges opp og spres.
 
  • Liker
Reaksjoner: ytterski
Det er vanskelig å dekke alt med et apparat. På sjøen bør du ha VFH om du ønsker mulighet til å kalle opp nærliggende fartøy i en krisesituasjon. I seilbåten har jeg både stasjonær VFH, bærbar VHF og en Garmin Inreach mini.
Du gjør alt rett om du kjøper en Icom IC-M94D som er en vanvittig god bærbar VHF med DSC, AIS og GPS.

Vil sjekke ut Icom IC-M94D mer, takk.

(er lite keen på Garmin, har kvitta meg med Alt av Garmin, Garmins brukergrensesnitt treffer meg omtrent som Audi, Maxi-Cosi, Emmaljunga, Microsoft, Samsung og alle jakker med glidelås uten toveis glidelås foran = vi er dårlig match).
 
Eg skal ikkje være uenig med deg i at i likhet med mykje anna elektronisk utstyr så krever Garmin litt tilvenning . Det er uansett ikkje like ille som Apple produkter med å stenge ute 3parts aktører endå .
Uansett om en snakker om en enkel radio uten for mykje fiksfakserier så du vil neppe merke noken forskjell på brukergrensesnittet då det du trenger er stort sett å velge kanal og velge volum . På sjøn med dsc er der en del andre muligheter så der er det nok fornuftig å velge produkter som er enkle å navigere i.

Min erfaring er at gps klokke med trackback er foretrukket på topptur sammen med mobilen som uansett alltid er med. GPS blir liggende heime. Kart på klokke er like bra som på GPSen uansett . Eller eg kan vel sei like dårlig . Eg har uansett alltid offline kart med rutene på telefonen og i enkelte tilfeller legger eg det inn på klokka .
 
  • Liker
Reaksjoner: ytterski
Hei!

Jeg har en Icom IC-M94D i båten og en Icom IC-M25 liggende på hytta.

Jeg valgte IC-M94D grunnet GPS og nødknappen (forutsetter riktignok VHF-sertifikat, lisens og MMSI-kode). Men da er hjelpen ett tastetrykk unna. Den har AIS også, men det er mer for gøy.

IC-M25 er enklere - kun klassisk tale-over-VHF, men jeg trenger ikke nødknappen på hytta. Det er tilstrekkelig at noen på land klarer å svare på enkle oppkall.

Vet at også at flere er fornøyd med Standard hHorizon HX890e.
 
  • Liker
Reaksjoner: ytterski