Gullklokke-trend?

Medlem
13. jan. 2017
Innlegg
13
Sted
Bergen
Lurer litt på hva folk her inne tenker om gull klokker. Har et inntrykk av at mange ser på gull klokke som litt Harry, spesielt her i Norge (kansje janteloven?). Ser en andre land som f.eks India eller Kina tror jeg dette er annerledes. Ellers har jeg også et inntrykk av at mange tenker at gullklokke et forbeholdt eldre menn kansje 50+. Ser en på verdifallet på gullklokker er det ofte helt ekstremt. Se for eksempel på Rolex Submariner two-toned, ny pris på rundt 120.000, omsettes stadig 50-70 tusen.

Jeg har en teori om at dette er noe som trender. Det var jo fryktelig "inn" med gullklokker på 80- tallet. Ser ut som kansje rosegull også blir mindre "kult" fremmover?

Hva tror dere? Kan vi få en ny "gull-tid" for gull klokkene? Eller tror dere det alltid vil være et litt "Harry" Sopranos stempel (ref Datejust gull) rundt gull klokkene? Eller er det ikke Harrry.
 
Redigert:
Jeg er veldig delt på området. Det er en del av mitt hode som ser på typ Rolex i gull som en "fuck you-klokke" og ofte blir litt cheesy. Det er dog visse modeller som kan ta seg bra ut i gull likevel. Føler dog at sportsklokker ikke passer seg i gull. Unntak for siste Yacht-Master i rosegull - den er lekker!

Har generelt lite sansen for gult gull, men både hvitt og rosé er ofte passende for de penere modellene. JLC sin Duometré-serie i rosegull er nydelig!

1464009.png
1464011.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
jeg forsøker bedømme hver enkelt klokke for det den er i seg selv, uavhengig av illusjoner man dikter opp - og jo eldre jeg selv blir (45), desto eldre må eldre menn være for å virke eldre :D har nå mentalt kommet dit at en eldre mann er en mann som har passert 80 år ;)

jeg tror de neste 20 år vil fokusere mer mot enkelhet og stålfarger, ettersom nært forestående og langvarige nedadgående dramatiske økonomiske rykk særlig i "vesten" kan komme til å tabubelegge åpenbar rikdom - så i et forsøk på å unngå guillotinen ville jeg derfor valgt meg en tilforlatelig utseende platinaklokke med lukket bakside fra laurent ferrier :cool:

IMG_6514.jpg
 
Det er gullskred her på sonen as we speak! Det har vært masse utboksninger i det siste, primært gult gull. Inkludert min "fuck off piece" (16618, ref. Archie Luxury). Gold is here to stay :)
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet og UJU
Tja, mine 0.02$ er at nå er jo mekaniske ur i vinden og stålklokker blitt såpass "vanlig" at mange tenker nok at "det neste steget" blir gull. Har selv svelget agnet og byttet bort to av mine stålur for et gullur. Greit å variere mellom gull og stål også.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og UJU
Jeg er såvidt 2/3 på veien til 50, og opplever at de fleste uten innsikt ikke legger merke til om klokker er av gull og uansett tror at det er emaljerte Daniel Wellington-liknende klokker. Gull er i mine øyne perfekt for klokker man ikke skal være alt for uforsiktige med.

Nå har jeg riktignok ikke sportsklokker i gull, en helgull Rolex som @Rød sin vekker nok litt mer oppmerksomhet - men for min del må nok baksidene blottlegges for at noen uten innsikt skal heve et øyenbryn ;)

Screen Shot 2017-02-12 at 10.14.09.png

Screen Shot 2017-02-12 at 10.59.00.png
 
Redigert:
Helgull, gult eller rosé, særlig modellene fra Rolex avbildet over er ihvertfall vanskelig å overse selv for ikke klokkeinteresserte. 'Alle' vet at det er dyrt og å gå med en slik er utvilsomt et statement men tiltrekker seg litt for mye oppmerksomhet. Avhengig av situasjon og miljøet man ferdes i signaliserer man ihvertfall høy selvtillit. For noen innebærer det at man ikke bryr seg døyten om hva omgivelsene mener, og nærmest koketterer med det. Den ultimate gull Rolexen synes jeg er hvitt gull eller platina. Det er stilig. Gult gull kan også være kult, særlig i dressklokker. De SKAL helst være i gult gull synes jeg.
Gull har til alle tider signalisert velstand , varighet og stabilitet og det tror jeg det kommer til å fortsette å gjøre, men de mest vulgære uttrykkene slik som på 80-tallet tones ned i dårligere tider
Synes også denne er litt over kanten:
gallery-1474039442-hublot-big-bang-unico-full-magic-gold.png

Disse derimot er rålekre , hentet fra den Esquire artikkelen
10 Of The Best Mens Gold Watches
gallery-1474039074-vacheron-constantin-overseas.png


gallery-1474036821-bulgari-octo-finissimo.jpg

gallery-1474037484-omega-globemaster.jpg
 
Redigert:
Helgull, gult eller rosé, særlig modellene fra Rolex avbildet over er ihvertfall vanskelig å overse selv for ikke klokkeinteresserte. 'Alle' vet at det er dyrt og å gå med en slik er utvilsomt et statement men tiltrekker seg litt for mye oppmerksomhet. Avhengig av situasjon og miljøet man ferdes i signaliserer man ihvertfall høy selvtillit. For noen innebærer det at man ikke bryr seg døyten om hva omgivelsene mener, og nærmest koketterer med det. Den ultimate gull Rolexen synes jeg er hvitt gull eller platina. Det er stilig. Gult gull kan også være kult, særlig i dressklokker. De SKAL helst være i gult gull synes jeg.
Gull har til alle tider signalisert velstand , varighet og stabilitet og det tror jeg det kommer til å fortsette å gjøre, men de mest vulgære uttrykkene slik som på 80-tallet tones ned i dårligere tider
Spesielt rosé, siden det skiller seg så kraftig ut fra det vi finner på håndleddet til det som føles som ca 90% av personer mellom 12 og 30 år. :D:p

Screen Shot 2017-02-12 at 11.03.10.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Det er også viktig å huske på at gull kan virke veldig "bling" på bilder, men er ikke alltid slik in real.

Jeg brukte Everose Daytona mye i nesten to år og en eneste gang ble den kommentert.

De fleste trodde nok det var en "Rosegull" fra et montér hos Gullfunn. Perfekt ;)


Edit: i tillegg til den ene kommentaren nevnt over, ble den også kommentert av fakeselger på marked i Spania :)
 
Redigert:
Gull er jo pent på en del ur av dressur typen, på en Rolex sub e.l så blir det omtrent som å sette 22"dubs og gullfoliere en amarok, ser veldig teit ut samtidig som det er litt kult at eieren gir fullstendig f.. ;)

Ei klokke i gull vil jo være vesentlig dyrere en den samme i stål, sånn uten at den tilfører noke anna en gullverdien så for en som er interessert i horologi vil det kanskje ikkje være det mest interessante.. Eller?
 
  • Liker
Reaksjoner: Bilanz
Nå er det vel strengt tatt ikke "horologi" å kjøpe en SUB i stål heller?

Jeg kan ikke skjønne de som sier en dykkerklokke ikke kan være i gull. Den kan ikke være i double, men hvorfor ikke i gull må noen gjerne forklare meg.

Tyngde og farge er det som trigger meg, at de er dyre er bare irriterende...
 
Tja, en sub i stål (eller gull for den del) har jo for så vidt en horologisk interessant historie. Poenget er vel at når en velger gull så vil jo det sjølvsagt være av helt estetiske grunner :).

Når det gjelder gull sub so klarer eg ikkje helt å bestemme meg. Det er for meg en arbeidsklokke , men samtidig er dei ganske fine i både TT og helgull. Føler at eg må vente til eg har passert 50 før eg kan forsvare å eventuelt bruke en slik sjølv ;)
 
Gull og andre finmetaller har alltid vært en del av produkter som brukes for å pynte seg og gi uttrykk for sin personlighet, klokker inklusive og særlig den arten som er mer kunsthåndverk enn bruksgjenstand.
Gull Rolex tilhører etter min mening ikke av delene, men er en helt egen kategori
 
Etter å ha fått anledning til å studere endel mennesker i dag på reisedagen, så er jeg overrasket hvor mange som nå går med såkalt "gult gull". Det begynner med dama i telefonen i Bergen Storsenter, til dama hos Match i samme kjøpssenter. På flybussen er det en dude på siden som har en klokke i lignende materiale - og på flyet hjem har søren meg sidemannen på 9B en gullsak på reim og hans Schlumbergernabo på 9D på flyet også en versjon i gult materiale på brun reim.
 
Harry eller ikke harry, jeg skulle gjerne hatt en Rolex Daydate i gult gull, men har ikke råd.
Koser meg likevel stort med Omega Deville Tresor.
Gult gull skal det selvsagt være, siden den naturlige fargen til gull er gult.
Hvorfor gull? Utrolig fascinerende hvor mye det har betydd opp gjennom tidene, og alt menneske har gjort for å få fatt i dette metallet gjennom flere tusen år.

IMG_0204.JPG
 
Hvorfor kan ikke Sub ha gull? Gull korroderer ikke i saltvann og er evigværende.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84