"Gullklokka" - Breitling eller Frederique Constant?

Tiltredes!

Har selv en 61-modell (arvegods), stål kasse og gullbelagte markører og visere. Et nydelig, stilrent og klassisk ur som jeg er utrolig fornøyd med. (In-house urverk gjør meg ikke mindre tilfreds......)

I ettertid er jeg tildels enig med boenna og Thore. For meg var dette mitt første ordentlige ur og da ville jeg ha noe hverdags. Hadde jeg funnet dette forumet lenge før, hadde jeg nok allerede hatt et par hverdagsur og hadde da valgt "gullur".

Hva med en av disse?

maurice-lacroix-PT6188-TT031-830_MED.jpg

longines-L2.752.4.52.3_MED.jpg

omega-326.32.40.50.06.001_MED.jpg

303_V.jpg

:)

I ettertid er jeg tildels enig med boenna og Thore. For meg var dette mitt første ordentlige ur og da ville jeg ha noe hverdags. Hadde jeg funnet dette forumet lenge før, hadde jeg nok allerede hatt et par hverdagsur og hadde da valgt "gullur".

Er som nevnt ikke noen dress-klokke-type og et slikt ur ville nok fått lite tid på armen hos meg. Men ML klokka til @Rød kan jo fint fungere også til dress for meg :cool:

Men jeg er veldig enig i at et slikt jubileumsur bør være litt tidløst (kan man si det om klokker:confused:) og ikke noe som blir rart om noen år.... Vanskelig for en ung mann dette...

Redigert av en moderator:
Var innom Bjerke i Paleet i går, og ble veldig godt mottatt der. Han ville først vise meg noe Tag Heuer dressur, men når jeg sa at jeg vil ha noe racing inspirert viste han meg denne:

bullit_20530n_white_blackmicroperf_b_square.jpg

Og den var mye finere i virkeligheten enn på bildene. En litt rimeligere variant er modellen uten chronograf

Tudor-Grantour-Wristwatches-Models.jpg

Altså Tudor Grantour... Egentlig syns jeg ytterringen (Bezel?) er litt for dominerende på bildene, men så bedre ut på hånda.

Var også en tur innom Alf Lie på Aker Brygge, og der hadde de Maurice Lacroix modellene som er nevnt tidligere i tråden, men også et merke som Revue Thommen. De hadde noen fine design, men er litt usikker på merket?

rtawrist.jpg

Han hadde også Tudor, og ville jo anbefale meg Tudor Black Bay.

Tudor+Black+Bay+Snowflake+on+strap.jpg

Også mye finere på armen enn på bilder, men igjen så syns jeg den røde ytterringen blir litt vel mye...

Uansett, morro å kikke og prøve. Er imponert over hvordan man blir tatt i mot i alle forretningene jeg har vært i så langt.

Redigert:
Da nærmer tiden seg veldig for at jeg skal få klokka mi, og jeg må snart bestemme meg... Har forelsket meg litt i Frederique Constant Healey variantene også.

fa7f84a277c6312aecb27a1071a05e0af1c8ef7c.jpg

Kanskje spesielt den sjokoladebrune varianten:

FC-Healey-Chrono-17.jpg

Men jeg er litt usikker på om det er mulig å få tak i disse, så jeg må ta en ny runde til et par forhandlere. Frederique Constant føres faktisk også av en forhandler i Askim hvor jeg bor ;)

Ulempen med disse er vel at med en slik, må jeg vel kjøpe en Austin Healey i skala 1:1 etterhvert også :cool:

Tudor Grantour har jeg sett frem og tilbake på, men er ikke helt fortrolig med størrelsen. Noen ganger syns jeg den er lekker, men neste gang jeg ser på den blir jeg usikker. Syns faktisk den blir litt liten...

Er veldig åpen for tips og råd fortsatt.

Stemmer for Tudor black bay. :) blir nok fort vant til rødfargen. (Skal sies at jeg ikke har lest hele tråden, så usikker på hva du ønsker.)

Vel den DU liker best selv, er jo tross alt du som skal bruke den og være fornøyd med ditt valg over tid:) Synes de FC modellen du har sett på er flotte jeg i alle fall:)

Jeg liker egentlig best denne:

FC-Healey-Chrono-17.jpg

Og det er en limitert utgave produsert i 1888 eksemplarer visstnok. Det eneste jeg er litt usikker på er om overflaten på kassa som er "Rose gold plated steel". Veldig fint, men vil en slik overflate bli stygg over tid? Kan vel neppe poleres opp igjen slik som vanlig stål? Noen synspunkter om dette før jeg bestiller?

Men det skulle jo selvsagt vise seg vanskelig å få tak i FC Healey'en i forrige post. Dvs det var mulig å få tak i kun uret, men ikke komplett boks som jeg syns er noe av vitsen her (veldig fin samleboks med en ekstra gammeldags stoppeklokke i samme stil) så jeg er litt skuffet.

For å trøste meg selv tok jeg en tur til urmaker Jacobsen på Lillestrøm for å se på Sinn. Men syns egentlig ikke at disse falt helt i smak, og det var Breitling som fikk oppmerksomhet. Hadde på forhånd trodd at alle Breitling klokker var alt for dyre, men det var faktisk flere modeller i min prisklasse. Er egentlig ikke ute etter noe dykkerur, men denne falt faktisk i smak:

323854d1320607554t-breitling-superocean-heritage-46mm-img_7125.jpg

Dette er Breitling Superocean Heritage 46. Jeg er en stor mann, og for meg var størrelsen på denne veldig fin. Enkel og fint design, og føles helt fantastisk bra på armen. Virker gedigen og solid også. Er jo et alternativ til Tudor Black Bay som kanskje føltes litt liten på meg.

Ellers er det et eksemplar av denne hos Tidemann som jeg også har lyst på:

Frederique-Constant-Healey-Chrono-Automatic-11.jpg

Likte ikke så godt denne først, men jo mer jeg ser på den jo finere blir den....

Jakten fortsetter altså, men nå må jeg faktisk handle i løpet av de to neste ukene.

Hadde på forhånd trodd at alle Breitling klokker var alt for dyre, men det var faktisk flere modeller i min prisklasse. Er egentlig ikke ute etter noe dykkerur, men denne falt faktisk i smak:

323854d1320607554t-breitling-superocean-heritage-46mm-img_7125.jpg

Dette er Breitling Superocean Heritage 46. Jeg er en stor mann, og for meg var størrelsen på denne veldig fin. Enkel og fint design, og føles helt fantastisk bra på armen.

Så enig, så enig. Hadde jeg hatt håndledd for en 46mm hadde denne vært selvskreven. Du har jo det, så kan du tenke deg hva jeg ville anbefalt. :) Den finnes i såkalt chrono reverse panda også, dog noe vanskeligere å få tak i:

breitling-superocean-br14474.jpg

Skal du til London en tur, kan du jo plukke den opp hos watches.co.uk... :cool:

Da var jeg innom to forskjellige Bjerke-butikker i Oslo. Prøvde igjen Breitlingen og ble slett ikke skremt av størrelsen denne gangen heller.

Den var jo litt større enn Vostok Amphibia som jeg bruker vanligvis:

Prøvde også Tudor Grantour Chrono:

Og en i denne sammenheng liten Omega Seamaster...

Av disse kan jeg med en gang utelukke Omegaen som både er minst og dyrest. Da får det ikke hjelpe om den har et bedre urverk.

Når det gjelder Breitling tror jeg nok at jeg vil ha en sort skinnrem, eller gummirem og ikke lenka som på bildet.

Jeg må få tatt en tur innom Tidemann også for å se på FC Healey en gang til. Begynner virkelig å bli klar for å handle nå :)

Redigert:
Et godt tips er å kjøpe klokka på lenke og kjøpe seg en ekstra skinnrem, enten orginal Breitling eller en annen av god kvalitet. Er mye dyrere å kjøpe lenke i ettertid hvis du angrer. Mange fine remer å kjøpe til ikke så veldig dyre priser...

Superocean Heritage er en nydelig klokke, og får min stemme. Jeg hadde nok også gått for lenke, men skiftet kjapt over på (tredjepart) skinn eller Breitling gummi.

Liker den klokken utrolig godt, en kollega har en slik. Pen på både mesh og gummi :). Sikkert bra på lær og, men aldri sett i levende live.