Gull lommeur Alex Huning, Geneve - med en fantastisk historie!

westmouth

Støttemedlem
Medlem
19. sep. 2012
Innlegg
1.608
Sted
Sørlandet
En kompis kom innom og hadde med seg et flott, dobbeltkapslet gullur, et arvestykke fra hans bestefar.
Kassen er i 0,585 gull, stemplet i alle 3 lokk. 51mm i dia, veier 95 gram. Kjedet er såvidet jeg kan se uten stempler men er erklært å være gull det også. 30 cm langt, veier 32 gram. Uret åpnes med et trykk på kroneknappen, da kommer skiven tilsyne. I kanten av skiven ser man to spaker, den nederste endrer kronefunksjonen fra opptrekk til tidsinnstilling. Hva kan den andre være til? Alex Huning, Geneve var helt ukjent for meg men viser seg å være en gammel klokkeprodusent, en relativt annerkjent sådan etter hva jeg kan se? Noen som kan si noe mer om produsent og urverk? Og selvsagt, hva kan et slikt ur være verdt?

Men egentlig er jo kr. verdien underordnet fordi det er klokkens historie, dvs bakgrunnen for at første eier mottok uret, som er det morsomme og spesielle.

Når man åpner klokken vises flg inskripsjon:
Leif Puntervold
S/S "Thorunn"
16/5 - 1/8 1917

Og i baklokket åpenbarer det seg flg:
Som Erkjendtlighed
for mandig Optræden
under Kapringen

Klokke3.jpg

Klokke2.jpg

Klokke4.jpg

Klokke7.jpg

Klokke8.jpg

Klokke9.jpg


Inskripsjonene:
Klokke1.jpg

Klokke6.jpg



Dette var jo under 1. verdenskrig, Norge forholdt seg nøytralt, men slapp allikevel ikke unna krigshandlinger:
D/S Thorunn av Bergen blev kapret 16de mai. Skibet var netop nybygget i Larvik og skulde nordover i kystfart med høi fra Oslo for den norske stat, foreløbig til Beian. Da dette var et helt indenriksk anliggende hadde man ikke været nøie med papirene. Til fører var ansat en ung styrmand uten skippercertifikat. I Langesundsfjorden blev han stanset av en ubåt som satte to be væbnede mand ombord. Og disse førte «Thorunn» til Stettin midt for øinene på to norske torpedobåter, som forgjæves hævdet at skibet ikke var 3 kvartmil av land, da det blev stoppet. Norsk tålmodighet var nu spændt til det ytterste. Og som en utløsning blev der gjort vældig stas av føreren, da han vendte hjem fra Stettin. Bl. a. fik han guldur.

Den unge kaptein Puntervold, som hadde sin gravide kone ombord , viste seg alvorets stund verdig og nektet å samarbeide med det tyske prisemannskap som ble satt ombord. Selv med en revolvermunning mot pannen nektet han å overlevere skipet norske flagg og sjøkart til den tyske offiser, som etterhvert ville fire det tyske og heise det norske, da han mente det ville gi beskyttelse mot evt. engelske ubåter der de seilte sørover mot Swinemünde/Stettin. Skip og mannskap ble internert i Tyskland, der mannskapet ble tildels behandlet dårlig. Det hele førte selvsagt til store protester fra Norge, utenriksdepartementet og diplomatiet ble involvert, det ble skrevet om tyske spioner i Oslo og saken ble diskutert i stortinget og i de norske aviser.
Kaptein Puntervold og hans styrmann ble i Tyskland først idømt fengselstraff for å ha nektet å adlyde tysk ordre, senere ble dommen omgjort til bøter (en avis satte igang en innsamling for å dekke disse), hvorpå den tyske priserett senere kom til at det var riktig det som Puntervold hevdet, at skipet var innenfor den norske 3 mils grense og at prisen derfor ikke var god. Det endte med at skipet ble frigitt og kunne seile hjem, i triumf. Det ble avholdt norsk sjøforklaring etter hjemkomsten, selvsagt gjengitt i detalj i den norske presse.
Og kapteinens opptreden overfor den overlegne tyske krigsmakt vakt storslagen begeistring hjemme i Norge. Det ble skrevet hyldningsviser og kaptein Puntervold ble fremholdt som et eksempel til etterfølgelse. Hans utviste mot og handlinger ble ansett som en heltedåd.
Og han fikk et gullur med inskripsjon. Når og av hvem er uvisst, men jeg kan tenke meg at det enten er begeistrede borgere som har gått sammen om dette, eller at gulluret ble innkjøpt for de allerede innsamlede pengene, ref dekning av bøter.

Om noen skulle vite noe mer om denne historien så setter jeg pris på alle detaljer.

Kaptein_Puntervold.jpg

Tønsbergs_Blad tirsdag 28.08.1917.png

Puntervold-visen2_Vestlandske_Tidende_lørdag 25.08.1917.png


Kaptein_Puntervold.jpg

Tønsbergs_Blad tirsdag 28.08.1917.png

Puntervold-visen2_Vestlandske_Tidende_lørdag 25.08.1917.png

Puntervold-visen Nordland_Bodø onsdag 22.08.1917.png
 
Redigert:
For en utmerket historie du kan fortelle om dette uret! Virkelig artig når en klokke videreformidler historien gjennom generasjoner. Takk for deling :)
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth