Guide til bildeopplasting på Tidssonen

Status
Stengt for ytterligere svar.

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.341
Sted
Oslo
Jeg registrerer at det fra tid til annen er noen som sliter med å få vist bilder i poster på Tidssonen. Tenkte derfor å lage en liten guide som viser hvordan man enkelt og greit kan legge ut bilder.

Forutsetningen for denne guiden er at man har et digitalkamera, og vet hvordan man overfører bilder til datamaskinen.

Såh - det fundamentale: Tidssonen tillater ikke sine brukere å laste opp bilder på serveren forumet kjører på. Dette fordi bilder tar masse plass, og plass er dyrt. Derfor må man benytte seg av eksterne lagringstjenester. Disse finnes det en del av, men det virker som om de fleste brukerne her benytter seg av Photobucket, som er lett å bruke, har god kapasitet - og ikke minst er gratis å bruke. Guiden tar derfor utgangspunkt i at bildene lastes opp dit, men jeg viser helt nederst hvordan du kan legge inn bilder fra andre steder.

Dette er ulike bildeopplastingstjenester som kan benyttes i stedet for eller i tillegg til Photobucket:

* Imgur - jeg har gode erfaringer med imgur
* Flickr - er mye brukt, men jeg synes det er litt klønete til forumbruk
* Imageshack - en av de største og eldste på nettet
* Free Image Hosting - denne har jeg sett brukt på andre fora

GUIDE TIL Å LEGGE INN BILDER PÅ FORUMET:
1. Første skritt er å ta et bilde og overføre dette til datamaskinen. Gå så til Photobucket, opprett en konto der om du ikke har det, og klikk på den store knappen øverst hvor det står "Upload images & videos". Da åpner det seg en dialog hvor du kan navigere deg frem til bildet (eller bildene) du vil laste opp. Se bilde:
guide0.jpg


2. Når bildet er ferdig lastet opp får du opp en oversikt over bildene dine. Hvis du holder musa over ett av dem, åpner det seg en dialog med flere forskjellige adresser man kan bruke for å dele bildet. Se bildet under, der holder jeg musa over bildet som heter Seiko Samurai. Du vil ha adressen som heter "IMG Code", så denne dobbetklikker du for å markere, så høyreklikker du og velger kopier/copy.
guide1.jpg


3. Da er du klar for å dele bildet. Gå til Tidssonen, og begynn på en post. For å sette inn bildet er det bare å høyreklikke inne i tekstboksen og lime inn adressen du kopierte fra photobucket. Du må også skrive litt tekst, forumsoftwaren forlanger minst ett tegn i tillegg til bilder o.l.
guide3.jpg


4. For å legge til et bilde du har funnet på en annen nettside eller fra en annen bildeopplasingstjeneste må vi bruke en litt annen strategi. Du må få tak i den eksakte adressen til bildet. Hos noen tjenester får du dette direkte, andre steder (eller hvis du vil dele et bilde fra en nettavis eller lignende), så kan du høyreklikke på bildet du vil dele, og velge "Kopier bildeadresse".

Deretter må du begynne på en forumpost, og så klikke på det lille ikonet som ser ut som et fotografi til høyre for konvolutten, hvor det står "Lim inn bilde". Da blir du spurt om URL-en til bildet, her limer du inn adressen du kopierte fra bildet i sted. Du vil da få -tagger rundt bildet, og bildet vil vises i posten.
[IMG]http://i672.photobucket.com/albums/vv89/krillekrokodille/DagensKlokke/guide2.jpg

Håper dette var oppklarende, og at det går greit med bildedeling!
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Status
Stengt for ytterligere svar.