Grill

Thomas84

Støttemedlem
Medlem
14. aug. 2012
Innlegg
2.935
Sted
Rælingen
Hei! Jeg trenger ny grill, da forrige weber er klar for pensjonisttilværelsen etter 15 år i tro tjeneste. Spørsmålet nå er om jeg skal holde meg til Weber, eller om jeg skal prøve noe nytt som BeefEater. Er vel egentlig mest fristet av Weber, da dette er et solid merke på det norske markedet, mens BeefEater er ganske nytt, hvertfall for meg, selvom det er veldig stort i Australia.

Jeg har sett meg ut noen Weber-modeller i første omgang. Sammenlign
Her har jeg sammenlignet den lille fornuftige Q3200 mot mindre fornuftige E-330 og S-330. De to sistnevnte er ganske like,
bortsett fra utseende er vel forskjellen grillristen. Hva lønner seg egentlig, støpejernsrist, eller rist i rustfritt stål?
Størrelsemessig er jo dette overkill, da vi kun er to i hustanden til vanlig. Samtidig har vi ofte gjester på grillmiddager, så jeg kan med god samvittighet kjøpe en med litt størrelse på:)

Håper noen har noen tips til meg, kom gjerne med forslag til konkurenter, men kvalitet er viktig. Om noen har kjennskap til et sted som selger til "guttepris" setter jeg pris på en PM:)
 
Jeg ville garantert gått for den med 3 brennere. Har selv en spirit med to brennere fra Weber og føler den er litt "pysete" :)
 
Godt poeng egentlig. Har bare to brennere nå, og synes det fungerer greit mtp grilling på indirekte varme likevel.
Det er egentlig lurer mest på, er om jeg skal får for modellen med såkalte "flavourizer bars" i støpejern eller modellen med rustfritt stål.
For å være ærlig, vet jeg ikke hva forskjellen blir i praksis, annet enn at jeg innbiller meg at støpejern er mer holdbart i lengden:)
 
Nå er ikke jeg ekspert men har en liten følelse at jeg kan svaret, tar sjansen på å svare før jeg googler.


Støpejern har evnen til og holde på varmen bedre, dvs når risten er blitt varmet opp vil den ikke la seg påvirke like mye av kald kjøtt som blir lagt på. Tenk deg på samme måte som med stekepanne, en støpejernspanne vs en tynn teflonbelagt panne.

Det vil igjen føre til at stekeskorpa blir blir mer markert/tykkere. Får du finere striper på kjøttet du steker sikkert bedre smak hvis tekniken er riktig.


Har en weber med 2 brenner nå og første runden når den er god og varm får du fine striper, når jeg snur kjøttet er det ikke alltid resultatet blir like bra
 
Kjøpte akkurat Weber E310 original, veldig fornøyd. Rimeligste jeg fant var på Jernia. Mye grill for pengene. Koster vel 1.200,- mer på Elkjøp.

Min første med støpejern, mulig mer vedlikehold men maten ble bra!
Fikk med et par vedlikeholdspray som visst nok gjør susen.

Weber Spirit Original E-310 - Jernia
 
Jeg har Weber S-330 og det er en helt fantastisk grill, oser kvalitet lang vei! Lett og holde rein er den også. Terningskast 6 fra min side:cool:
 
Har sjølv førre versjon av Weber Spirit E-310, og er strålande nøgd. Hatt den i 5 år no, og den har stått ute heile tida (med trekk). Vaska over den i førre veke, og grillen var nesten som ny. Fantastisk kvalitet. God mat lagar den også:)
 
Jeg kjøpte grill sist uke. Etter litt research så var det ikke vanskelig å gå for Weber. Det som derimot var vanskelig var å velge modell. Hjertet mitt ville jo ha Genesis, men begrenset meg til Spirit. Det er en merkbar forskjell i byggekvalitet mellom disse to seriene. Blir litt som Tudor vs Rolex.

Spirit er dog mer bang for bucks IMO.


Hvor mange brennere du trenger kommer litt an på hvor mange du skal grille for og hva som skal grilles. Jeg vil anbefale en med minimum tre brennere. Du tenker at du kanskje ikke trenger det nå, men tro meg, skal du grille for mer enn to personer så kan to brennere bli i minste laget.


Jeg er mildt sagt kjempefornøyd med Spirit E320. Den holder sinnsykt godt på varmen (280 grader med tre brennere på max), og smarte løsnigner mtp rengjøring :)

Denne kommer nok til å vare i mange herrens år.. Men neste gang skal jeg ha Genesis!!
 
Redigert:
I will! Så Elkjøp hadde tilbud på den i går, bomma akkurat. Nå skal jeg på Elkjøp og lure frem krokodilletårene, jeg vet jo at de kan hvis de vil;)
 
For de som har weber gassgrill:

Noen som har testet å legge aluminiumsfolie i bunnen av grillen (under brennerne og i "skuffen") for å unngå å måtte vaske den helt ren hele tiden?
 
Jeg har en kompis som sverger til BeefEater og det virker som veldig solide greier og gode griller. Imidlertid synes jeg alltid at det er en trygghet i etablerte merker med gode service- og delemuligheter.

Generelt vil jeg påstå at grillen ikke kan bli stor nok. Greit med to bluss hvis du bare griller pølser og hamburgere, men skal du ha på et par indrefileter, en hel entrecote eller et lammelår blir det nesten snaut med 3 også. Ikke bare pga av liten grillflate, men også fordi du trenger nok trøkk på indirekte.

Jeg kjøpte Summit 670 i fjor og der går det akkurat et helt lam på diagonalen:p Nå skal det sies at jeg griller ofte på kull også, og har ikke grillet et helt lam på gass. Men greit med muligheten...

Nå tror jeg nok at en S-330 også gjør susen (ihvertfall hvis du har to);)
 
Jeg endte opp med en 320, nå er den montert, og første pizza er grillet! Ble veldig Nice:)



Takk for tips:)