Greit eller ikke greit?

Medlem
13. april 2013
Innlegg
46
Noe tilsvarende har skjedd meg før, uten at jeg gadd skrive om det, men i dag ble jeg såpass irritert at jeg stiller et åpent spørsmål om hva øvrige medlemmer mener om følgende:

Jeg har en klokke ute til salgs, og etter noen bud/avviste bud og mailer frem og tilbake, avtalte jeg i dag å vise frem klokken til et annet medlem på sonen. Dialogen har vært omtrent sånn:

Han: Jeg er interessert i Rolex klokken din, men vil ikke gi mer enn 31k
Jeg: 31k er dessverre for lite for denne, den er helt strøken og komplett
Han: Ok, da tenker jeg litt på det
Jeg: Ok, jeg kan la den gå for 32,5k men lavere er helt uaktuelt
Han: Ok, kan jeg få se på klokken?
Jeg: Ja selvsagt, men i dag er jeg i Fredrikstad hele dagen, men jeg kan ta den med på kontoret i morgen?
Han: Da kan vi møtes i morgen rundt lunsj?

Jeg kjører til hans kontor, han ser på klokken, innrømmer at klokken er helt strøken (den er som ny), men sier at han ikke vil kjøpe den fordi prisen er for høy og fordi han lurer på om han kanskje heller skal kjøpe seg Panerai!

For meg er det helt verdiløst å bruke arbeidstiden på viss-vass, og jeg synes heller ikke det er greit å kaste bort andres tid på den måten.

De færreste her inne har dette som fulltidsjobb, og da synes jeg man skylder hverandre såpass at man faktisk bestemmer seg for om man skal kjøpe Panerai eller Rolex før man avtaler møte. Det er heller ikke greit å si at prisen for høy, etter at dialogen har vært som over. Jeg har full forståelse for at man kan trekke seg dersom klokken fremstår i dårligere stand enn beskrevet og vist på bilder, men å bruke som argument at prisen er for høy og at man kanskje heller ønsker seg en HELT annen klokke, det blir for dumt.
Når vedkommende brukte som argument for første bud at "han hadde en tilsvarende klokke for hånden til 31k for noen måneder siden men den ble solgt", regner i hvert fall jeg det som sannsynlig at han ønsker seg denne klokken fortsatt.

Er jeg far out, eller er det på sin plass å bli irritert av dette?

PS! Jeg selger/bytter kun bort de klokkene jeg av en eller annen grunn trodde jeg skulle beholde.
 
Jeg har én gang backet ut fra et salg etter møte og det var nettopp fordi klokken var i dårligere stand enn antatt. Hadde selvfølgelig kjøpt klokken om den var bedre enn jeg hadde forventet på forhånd, så ja, avtaler man møte og man vet pris og det kanskje kun er snakk om å sjekke ut objektet da synes jeg at handel bør være nærstående. Hadde unnskyldningen vært at klokken var for stor e.l. hadde jeg forstått det også, men det er jo unnskyldningen her som rett og slett er for latterlig.
 
Jeg møter gjerne til en uforpliktende visning når jeg skal selge noe.
Syntes det blir feil å prakke på noen en gjenstand til 30K
 
Jeg hadde en Omega 3510.50 for salgt til det som var en fair pris. Møter potensiell kjøper, han blir overrasket over at det ikke var en 3570.50. Annonsen hadde både bilder og tekst. Prisen ville vært fantasisk for en 3570. Hva skal man gjøre, bare å smile :)
 
Den største glede i slike tilfeller er når jeg en sjelden gang klarer å trekke på skuldrene og si -pytt, pytt you win some, you loose some! Bra for hjertet er det visst også...
 
Jeg reagerte på " Ok, kan jeg få se på klokken?".
Hadde han ikke sagt OK, hadde jeg syntes det var helt greit - man har ikke bestemt seg før man har bestemt seg, men det bør man heller ikke gi inntrykk av at man har gjort. Og slik han formulerer seg der, så virker det som om han godtar prisen så lenge tilstanden er strøken, og ihvertfall er interessert i å kjøpe den klokken til den prisen, og ikke en annen klokke til annen pris. :p Når det er sagt så er OK, tydeligvis noe denne fyren starter hver setning med, så personlig hadde jeg neppe forventet noe salg om jeg var i dine sko i den situasjonen.

For alt vi vet kan han og ha tapt stort i poker kvelden før, ikke syntes den var så strøken men ville ikke krangle med deg, e.l. Og jeg synes ikke det er noe å bli kjempeirritert over. Mest fordi jeg har vært borti folk som sier "JEG TAR DEN!" og så sier "Den er nok ikke noe for meg, sorry ass." etterpå. (Ingen herifra, og ikke en klokke det gjaldt.) Da blir liksom ikke Ok, kan jeg se den? så veldig sterkt i forhold. Men selv hadde jeg skrevet noe annet.
 
Fair at du er irritert.

Kommunikasjon er nøkkel her. Det er IKKE greit det du opplevde. Som nevnt tidligere bør han si at han vil titte på den for å vurdere om det er noe for han. Sier han det er det greit i mine øyne. Da er forventningene de samme på begge sider av bordet.

Da kan selger vurdere om han gidder å ta turen for å vise den frem.
 
Jeg reagerte på " Ok, kan jeg få se på klokken?".
Hadde han ikke sagt OK, hadde jeg syntes det var helt greit - man har ikke bestemt seg før man har bestemt seg, men det bør man heller ikke gi inntrykk av at man har gjort. Og slik han formulerer seg der, så virker det som om han godtar prisen så lenge tilstanden er strøken, og ihvertfall er interessert i å kjøpe den klokken til den prisen, og ikke en annen klokke til annen pris. :p Når det er sagt så er OK, tydeligvis noe denne fyren starter hver setning med, så personlig hadde jeg neppe forventet noe salg om jeg var i dine sko i den situasjonen.

For alt vi vet kan han og ha tapt stort i poker kvelden før, ikke syntes den var så strøken men ville ikke krangle med deg, e.l. Og jeg synes ikke det er noe å bli kjempeirritert over. Mest fordi jeg har vært borti folk som sier "JEG TAR DEN!" og så sier "Den er nok ikke noe for meg, sorry ass." etterpå. (Ingen herifra, og ikke en klokke det gjaldt.) Da blir liksom ikke Ok, kan jeg se den? så veldig sterkt i forhold. Men selv hadde jeg skrevet noe annet.

Han staret ikke alle setninger med ok altså, det var jeg som forkortet dialogen litt.
Irritasjonen har gått over nå og sola skinner!
 
Fillern! :)

Ninjaedit og digresjon, solgte min (første) for et par år siden til 28, angret og prøvde sårt å få kjøpt tilbake, men da var prisen 32:) fair enough... svelger kameler
 
Redigert: