Grand Seiko-tråden

U8FewBy.jpg


Jeg sover med min på!
 
Kjører min egen variant på OWG-måned: Seiko-kvartal challenge.

Klokkesamler-nerding. Trangen til å forenkle, forenkle, minimalisere melder seg med jevne mellomrom. Jeg er fristet til å gjøre noe drastisk: selge sveitserne, og kun kjøre disse tre (de dekker jo hele spekteret fra beater, til allrounder, til dressy). Hadde det vært noe?

Vis vedlegg 321783

(Det eneste som ikke funker helt i denne rekka synes jeg er hvit skive på den i midten: ville heller hatt SBGX261 - samme modell, men med svart skive - hvis en SBGX først skulle fylle "allrounder"-plassen i en slik lineup :) )

Men denne fikse ideen roer seg antagelig igjen. Så derfor bare et eksperiment: jeg har puttet de tre sveitserne mine i bunnen av en skuff og lar dem hvile helt i 3 mnd - for å se hvordan det føles etterpå.

I mellomtiden blir det kun klokker fra Seiko Group Corporation på håndleddet mitt. Mens TS snart har "one watch guy"-mars så tar jeg istedet et Seiko-kvartal. (y)

#Seiko3M er over: jeg har rundet et kvartal med kun Seiko/Grand Seiko på lanken.

Den hvite SGBX quartz-GS'en min ble byttet ut med søstermodell med svart skive i starten av perioden, og en solar Seiko har kommet til. Dette har dermed vært rotasjonen min i det siste. To Seiko, to GS. To mekaniske, to quartz:

1683553296034.png


Erfaringer:

Jeg føler jeg ikke har manglet noe som helst, her er både high/low-end og ulike klokketyper nok til å dekke alt jeg gjør både til hverdags og fest. Det plager meg heller ikke at halvparten av rotasjonen har vært quartz. :)

Siden Datejusten min er vekk (mer om det lenger ned) så troner SBGW231 alene på dressklokke-plassen i samlingen min. Og jeg blir bare mer og mer glad i den modellen. Den er fenomenal. (y)

SBGX261 er også veldig god. Den har litt "Explorer"-preg i at den er allsidig og nøytral. Funker fint på både lenke, rem og nato gjør den også.

Vintage datejusten min røyk underveis; den ble solgt fordi jeg overhodet ikke har savnet den.

Rolex er nok ikke helt "meg". Og jeg føler meg generelt ferdig med å både hige etter & kjøpe sveitsere nå. (Det hjelper heller ikke at hele klokkebransjen er på en helt over styr prisgallopp for tiden. Jeg kjenner at det kjølner interessen kraftig for meg. Føler at jeg har fått mitt av dyre klokker nå: jeg kan heller leke videre med å flippe innom en ordinær Seiko i ny og ned. Klokkeglede finner man i alle prisklasser.)

De to gjenstående sveitserne jeg nå eier (PO og Speedmaster) sitter det lengre inne å selge: jeg savnet å bruke dem og de har affeksjonsverdi. Men vi får se..

Resten av samlingen er nå iallfall japansk! #feelsgood

PS: Jeg "jukset" bare litt ved et tilfelle: Brukte Casio G-shock da jeg malte og pusset opp litt i april. Egentlig mest av gammel vane uten å tenke på det, det er alltid den på når jeg skal herje med sånt.
 
Redigert:
PS: Jeg "jukset" bare litt ved et tilfelle: Brukte Casio G-shock da jeg malte og pusset opp litt i april. Egentlig mest av gammel vane uten å tenke på det, det er alltid den på når jeg skal herje med sånt.
Det der er innafor, altså! Kan skje den beste!

Fin kolleksjon du har bestemt deg for. Og kunne ikke vært mer enig i begrunnelsen. Prissprialen på sveitserne kjølner interessen for mange. Men den åpner vel også opp for alternativene, for eksempel dine japanske? Min GS har i alle fall blitt en stayer, og om en og annen Seikos urverk ryker, er det ikke finanskrise!
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
#Seiko3M er over: jeg har rundet et kvartal med kun Seiko/Grand Seiko på lanken.

Den hvite SGBX quartz-GS'en min ble byttet ut med søstermodell med svart skive i starten av perioden, og en solar Seiko har kommet til. Dette har dermed vært rotasjonen min i det siste. To Seiko, to GS. To mekaniske, to quartz:

Vis vedlegg 331542

Erfaringer:

Jeg føler jeg ikke har manglet noe som helst, her er både high/low-end og ulike klokketyper nok til å dekke alt jeg gjør både til hverdags og fest. Det plager meg heller ikke at halvparten av rotasjonen har vært quartz. :)

Siden Datejusten min er vekk (mer om det lenger ned) så troner SBGW231 alene på dressklokke-plassen i samlingen min. Og jeg blir bare mer og mer glad i den modellen. Den er fenomenal. (y)

SBGX261 er også veldig god. Den har litt "Explorer"-preg i at den er allsidig og nøytral. Funker fint på både lenke, rem og nato gjør den også.

Vintage datejusten min røyk underveis; den ble solgt fordi jeg overhodet ikke har savnet den.

Rolex er nok ikke helt "meg". Og jeg føler meg generelt ferdig med å både hige etter & kjøpe sveitsere nå. (Det hjelper heller ikke at hele klokkebransjen er på en helt over styr prisgallopp for tiden. Jeg kjenner at det kjølner interessen kraftig for meg. Føler at jeg har fått mitt av dyre klokker nå: jeg kan heller leke videre med å flippe innom en ordinær Seiko i ny og ned. Klokkeglede finner man i alle prisklasser.)

De to gjenstående sveitserne jeg nå eier (PO og Speedmaster) sitter det lengre inne å selge: jeg savnet å bruke dem og de har affeksjonsverdi. Men vi får se..

Resten av samlingen er nå iallfall japansk! #feelsgood

PS: Jeg "jukset" bare litt ved et tilfelle: Brukte Casio G-shock da jeg malte og pusset opp litt i april. Egentlig mest av gammel vane uten å tenke på det, det er alltid den på når jeg skal herje med sånt.

Flott samling og artig «prosjekt». Takk for at du deler erfaringene.

Klokker er i stor (størst?) grad følelser og jeg forstår godt vurderingen din av Rolex. Selv om en Datejust står høyt hos meg er det Grand Seiko SBGW283 som konsekvent har gitt den beste følelsen på håndleddet det siste året. Datejust-følelsen har vært blandet. Derfor er det en Grand Seiko som vil bli med i samlingen først.

Hvis Grand Seiko klarer å levere lumevisere i en elegant innpakning kan Datejust-kløen kanskje stilne helt.
 
Ser ut som om GS i Norge har fått en prisjustering på rundt 8% mer eller mindre over hele linja. Antar det har sammenheng med at den norske krona ikke er spesielt attraktiv for tida.
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19
Kjøpte mine to første remmer fra Delugs her om dagen, de kom denne uka. Veldig fornøyd. Man kan velge en lengde som passer ens eget håndledd så man f.eks ikke får masse rem til overs når man stenger spenna. De har quick release by default. De er myke, behagelige og føyelige fra dag en. Og kvaliteten føles bra (sammenligner her med billig-remmene jeg har kjøpt fra CNS i det siste... :D )

Her er GS-duoen min på dem. Den lyse er naturlig farget nubuck, den vil nok skifte litt utseende/farge etterhvert. Den mørke er av typen pueblo, som har litt mer tekstur fra start.

Anbefales!

1684829759365.png
 
Redigert:
Artige utsalg i Sverige på restruktureringen av GS i Skandinavia når nye krefter skal gjøre GS enda mer "eksklusivt". Færre utsalgssteder, osv. Her er et konkret eksempel. GS er på salg til 20%, mens Micheal Kors klokker ikke er på salg. God trøst at Dieselklokker er på salg til 25%. GS-folka sentralt har virkelig bæsjet på leggen.

Use case -> https://magnussonsur.se/produkter/klockor/?filter_gender=herr

Ikke så gæli det ikke er godt for noe, da de som er nysgjerrig på GS og godt håndtverk kan få kjøpe nye GS-klokker over disk til særdeles gode priser disse dager. Seiko og andre øker prisene - mens GS dumpes på salg via AD-er. Grei skuring for nye kjøpere. Hvorvidt GS sin strategi om å gjøre GS mer "eksklusivt" virker etter boka - kommer vel an på hvordan man leser den samme boka. LOL.

Har man mulighet for å kjøpe på utførsel, så kan man jo dra av ytterligere 20% på prisen via Duty Free ordninger fra Sverige...


Skjermbilde 2023-05-26 kl. 23.33.58.png
 
Redigert:
Etter å ha undersøkt litt må jeg si meg helt enig med @Loevhagen . I samtaler med kamerater som er interesserte i klokker har jeg alltid sagt at jeg setter pris på at GS ikke er prestisje, bare kvalitet. Ingen vet hva det er (med mindre de tror det er en ordinær Seiko), og ingen er imponert - kun jeg, over hvor presist den går og hvor godt utført detaljene er.
Nå prøver de å bevege seg vekk fra dette, og det setter en sur bismak hos meg. Jeg eier ikke blå dress med for korte ben.
Store merkevarer både i denne og andre bransjer legger opp til monopol, og setter selv kniven i ryggen på små og lokale. Til slutt skal vi alle måtte handle på nett eller hos giganter i hovedstaden...
 
Finnes det noen god lesning angående GS sin omstrukturering? Jeg hadde likt å visst hva logikken til GS Europa er, samt resultatet (evt. konsekvensene) så langt. Fant et intervju med sjefen, men det var ganske intetsigende.

Jeg eier ikke dress engang, men... seriøst? La ham få en skredder da, mann!
ly3LHnh.png