Grand Seiko-tråden

640E9343-46A9-4FB6-9FEB-DB06D8E2DE02.jpeg
 
Jeg var og kikket hos Urmaker Christensen i går og fikk se Grand Seikos nye, limiterte Hi-Beat SBGH267...

Den var ganske enkelt helt fantstisk.

Jeg tror den kan gi mye klokkeglede og at jeg ville kunne bruke den uanstrengt og under radaren på jobb, men likevel selv vite at jeg har noe spesielt på armen.

Jeg har aldri eid en Grand Seiko før og lurer derfor på hva jeg kan forvente med tanke på servicekostnader, hyppighet mtp serviceintervall, samt prestasjon i forhold til nøyaktighet? Sammenliknet med for eksempel Rolex, som jeg har eid et par av tidligere, og som kanskje er en grei bransjestandard for klokker i denne prisklassen?

Takk for innspill og gjerne tips til steder hvor jeg selv kan lese meg opp angående temaet :)

Bildet under tatt av Jon Bues ved Hodinkee.

A0489EEA-9F96-48E2-ACA8-EDE527A4B34F.jpeg
 
Jeg var og kikket hos Urmaker Christensen i går og fikk se Grand Seikos nye, limiterte Hi-Beat SBGH267...

Den var ganske enkelt helt fantstisk.

Jeg tror den kan gi mye klokkeglede og at jeg ville kunne bruke den uanstrengt og under radaren på jobb, men likevel selv vite at jeg har noe spesielt på armen.

Jeg har aldri eid en Grand Seiko før og lurer derfor på hva jeg kan forvente med tanke på servicekostnader, hyppighet mtp serviceintervall, samt prestasjon i forhold til nøyaktighet? Sammenliknet med for eksempel Rolex, som jeg har eid et par av tidligere, og som kanskje er en grei bransjestandard for klokker i denne prisklassen?

Takk for innspill og gjerne tips til steder hvor jeg selv kan lese meg opp angående temaet :)

Bildet under tatt av Jon Bues ved Hodinkee.

Vis vedlegg 90764

Rolex og Grand Seiko er vanskelig å sammenligne direkte... GS har objektivt sett en bedre finish, men den faktisk opplevde forskjellen i kvalitet er jeg noe mer usikker på. Begge stiller sterkt. Den GS du nevner er muligens sammenlignbar med for eks en nymotens DJ og da kan du forvente deg samme eller bedre nøyaktighet.

Servicekostnader finner du en del om hvis du googler litt rundt. Ikke avskrekkende - om enn muligens litt høyere enn en gjennomsnittlig Krone. Slik jeg har forstått det så blir det tatt service i USA og Amsterdam?, men basicly så er det Japan som gjelder - i alle fall om det er snakk om verk som er Hi-beat eller Spring Drive og de skal ha zaratsu-polering i tillegg.

Serviceintervaller på mekanisk og hi-beat er ca samme som på t.d. Rolex og Omega (rundt regnet 5-7 år) men med Spring Drive så strides de lærde litt. Noen sier 5, andre 10, andre når nøyaktigheten taper seg.

Jeg har en 2018 Snowflake selv og om jeg har den så lenge at det blir snakk om service, så ser jeg ikke det store problemet med å sende den til Japan kontra for eks Sveits i et annet typisk tilfelle. Verden er liten... Ventetid aner jeg ikke. Ring Urmaker Jermstad og hør.

En liten ting som er verdt å merke seg når man tenker GS vs Rolex, er lenken. GS sin er robust og pen og gjør jobben, men den når ikke Rolex sin til anklene imo. Mangelen på mikroadjust er også irriterende. (Diver-modellene har heldigvis mikro, dog.)

GS flyr definitivt under radaren og det er noe jeg setter stor pris på. Jeg liker Snowflaken min godt, men kjenner det napper litt i flippefoten åkke som. Usikker på hvorfor når jeg ser hvor bra den ser ut... :)

Ps: anbefaler deg å lese/spørre spørsmål på Klocksnack. To-tre karer der som har ekstrem kompetanse på GS.
https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-tråden.58022/

Anbefaler også denne: http://forums.watchuseek.com/f642/faq-regarding-grand-seiko-service-4203962.html#post40441234
 
Redigert:
Tusen takk @havarduf for utdypende svar!

Grand Seiko virker veldig spennende når jeg ser hva andre produsenter tilbyr i samme prissjikt, i tillegg til å ha en særegenhet jeg også kan like.

Jeg skal gå i tenkeboksen og lese trådene du linket til.

Takk igjen!
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Når man tenker på at det faktisk bare er noen få år siden GS begynte å satse utenfor Japan så er det egentlig ikke så rart at det er få servicesentre rundt om kring. Det vil nok dukke opp flere etter hvert som de får et bedre utbygd "nettverk".

Jeg var forøvrig innom GS boutique i New York i forrige uke. Der kunne butikksjefen fortelle at det var stor pågang og at de forventet at flere shops dukket opp i løpet av de neste 2-3 årene. De hadde et rått utvalg, men Snowflake var det faktisk ventelister på. Han hadde i snitt sju telefoner pr dag med forespørsler på den modellen.

Prøvde den nye Peacocken. Pen sak. :)

Fra Hodinkee:
P2120065.jpg
 
Redigert: