Grand Seiko-tråden

Da jeg begynte å virkelig interessere meg i klokker var det amerikanske railroad approved lommeur som jeg samlet på. Tillatt avvik den gang for 120 år siden var 30 sekunder på syv dager, eller 4+ sekunder dagen. Det ble laget store mengder klokker som møtte denne standarden, og desse måtte inn for regelmessig kontroll. Av de mange jeg har er der rundt 15 som har fått full service de siste 20 årene. Alle kunne reguleres betydelig bedre enn 0 - +4 sekunder per dag.

Av moderne klokker har jeg for eksempel to helt forskjellige Omega, en 20 år gammel og en ett år gammel, begge med identisk +1 sekund per dag.

Om et premium moderne urverk ikke klarer å møte spesifikasjonene sine så er det en feil i enten design eller produksjon. Jeg har jobbet med kvalitetssikring med japanske firma i mange år, både på kunde- og leverandørsiden. Om det blir oppdaget noe under standard, så fikser de det. Jeg stoler på at Grand Seiko har ordnet dette allerede for ny produksjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: px200
Det er på grunn av nøyaktighet jeg er så fascinert av mekaniske ur. Og et skikkelig quarts for den saks skyld. Vil gjerne eie en GS med 9Fverket en gang. Jeg har levd godt med svært nøyaktige mekaniske verk de siste 30 årene. Det er i mine ingen motsetning mellom nøyaktighet og mekanikk. Eller finish og nøyaktighet for den saks skyld.

Hadde jeg hatt et ur som gikk 6+/- hadde jeg fått det regulert. Hadde ikke det hjulpet så ville jeg ikke hatt det. Enkelt. Og det har heller aldri vært et problem. Det produseres masse gode verk som tikker inn svært gode tall uavhengig av bruk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegal87 og chrbir
Etter å ha siklet på @gulenissen sin «Blizzard» i flere år, dukket SBGA415 opp på det europeiske markedet nå i høst, og endelig kan jeg melde at jeg etter mange år på gjerdet har fått min første GS i samlinga :mrgreen:

4F93A20D-74A9-4760-912D-5DFC99E560D3.jpeg
 
Året startet med en pakke fra Urmaker Gjertsen, dvs. Zenith A385 (som vist i avataren), og ebber ut med en innkommende pose fra Urmaker Christensen. A385 har vært på armen hver eneste dag etter ankomsten i januar, kun med noen få vikartimer fra en Constellation i oppdressede situasjoner.

På nyttårsaften ser det nå ut til at det verken blir Zenith eller Omega som får æren av å bli med til bords...

IMG_0313b_800.jpg
 
@Chronodiver
Du har kanskje sett dette innlegget:

Nå venter jeg spent på den ellevte. Får den neste uke :) En kvarts jeg har ønsket meg siden den kom i 2019.
 
Redigert:
Fantastisk samling. Titaniumdiveren siklet jeg på i årevis. Prøvde den på hånden og. Litt mindre så hadde den garantert blitt min. Mitt generelle inntrykk av å fikle med GS er : Mindblowing i positiv forstand.
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda
Forresten noen som vet om det er mulig å skaffe en slik pute som skal ligge i boksen?
Eller har en som kan selges?
Edit; helst i sort.
94B9D8E8-FCF2-4F81-839C-3F19C5083077.jpeg
 
Redigert:
Forresten noen som vet om det er mulig å skaffe en slik pute som skal ligge i boksen?
Vet ikke svaret, men det er vel lov å spørre en AD, f.eks. Urmaker Christensen? Hyggelig og hjelpsom betjening, men om de kan skaffe deg noe slikt løst er ikke sikkert. Det verste som kan skje er vel at de sier «nei, dessverre…».
 
  • Liker
Reaksjoner: Erlingni
 
Ny i år sbgc244, £16k. Er det en ting Seiko ikke kan så er det å ta attraktive bilder, må vel heller ta en titt i butikk.

SBGC244-1-1.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda
Helt rått, gratulerer! Nydelig GS.
Er det altså slik at de norske ADene ikke kan skaffe denne? :)

Tusen takk! Usikker på tilgjengelighet, men har ikke inntrykk av at det er noe problemer å skaffe denne. Var hyllevare hos Grøtteland, og de hadde den også inne hos Gjertsen for et par uker siden :)
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Var å prøvde denne i dag, SLGA007G.
Hva kan man si? Skiva er helt fantstisk fin. Teksturen er ganske like Snowflake, men den er uten tvil litt mer høylytt - dog fortsatt elegant. Blåfargen glitrer i enkelte vinkler, noe som virkelig bygger opp under at denne skal minne om sjø-overflaten.

Ellers, den lå overraskende behagelig på håndleddet, uten at jeg har prøvd med tilpasset lenke.

Innvendinger er dette:
For å være en så raffinert og elegant sak, skive, finish(markørene må bare sees irl :love: ), sveipen fra spring drive verket - så harmonerer kasse og lenke litt bob,bob med overnevnte.
Klokken, selvom den er behagelig nok, føles litt for brutal i både kasse form/størrelse samt lenke. Det er vel kanskje akillesen til spring drive: størrelsen (?)
Uansett, tynnere og mindre kasse, med en slankere lenke så ville denne vært 10/10.

Jeg liker den dog jævlig godt fortsatt!
4C86B687-D42C-4745-BEDB-23CE3B0737F9.jpeg
0614D13B-DD7F-49E5-AF4B-57DB0E4A4513.jpeg
A680E238-841A-4830-BA7F-695FFC7562FB.jpeg
B293FDAB-6D75-48F3-AFED-92C62920CEA3.jpeg
05DB32BD-EEF3-4DF3-8994-B30FFB3904CA.jpeg
0A3DD661-2711-4903-AAF6-1B9EC2309349.jpeg