Grand Seiko Quartz - Hvilken farge?

Larsnie

Støttemedlem
Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
809
Sted
Oslo
Hei!

Etter å ha gjort det tydeligvis uungåelige bomkjøpet først, har jeg gransket hjerte og sjel og ebay og funnet ut at quartz er meg. jeg innser at det betyr at jeg er sjelløs, kald og uten hjerte. Men da får jeg til gjengjeld en klokke som alltid er klar, "alltid" går riktig og som ikke trenger at man setter penger i et vedlikeholdsfond. Så kan jeg heller fikle litt med Vostoken min, kjøp en kul vintage eller en retro-dykker fra et mikrobrand om lysten kommer over meg.

Og for at denne quartzen skal erstatte den som jeg tenkte skulle være belønning til meg for å ha gått inn i mitt femtiende år, så må den jo være litt skikkelig. Og ser man på litt skikkelige quartzer på klokkeforumer og blogger er ikke veien lang til Grand Seiko med 9F verket. Maks 10 sek +/- i året og 50 år til det er behov for service er overbevisende (for å si det mildt). Når man slenger på Grand Seikos utseende og image i tillegg, blir det lett å se i den retningen. Eneste spørsmål var om ikke 37 mm var litt lite. Selv om jeg nettopp har funnet ut at jeg har skuffende tynne håndledd, og at ur ikke bør være over 40 mm virker 37 mm litt lite.

Etter at Urmaker Christensen skaffet fram et eksemplar vet jeg nå at det er helt passe. Lenka ligger pent på hånda og størrelsen kjennes riktig. Uret er i tillegg nydelig. Finishen er helt syk, og kvalitetsfølelsen bedre enn noe annet av klokker jeg har kjent på. Noe som ikke betyr all verden forøvrig.

Uret kan skaffes i fire farger, og tre av dem er på lager. Champagne (SBGX 063 http://www.seiyajapan.com/products/s-sbgx063) Svart (SBGX 061 http://www.seiyajapan.com/products/s-sbgx061) og blå, som ikke er på grand-seikosiden men finnes likevel :) (SBGX 065 http://www.seiyajapan.com/products/s-sbgx065 ) pluss hvit som visst ikke var inne hos Optura (SBGX http://www.seiyajapan.com/products/s-sbgx059)

Jeg så Champagne i levende live og den var ganske lekker, men litt uvant kombinasjon på lenke. Jeg tror svart kan være veldig fin. Spring Drive i svart var i alle fall flott. Den hvite var ikke inne for tiden, og hvit og rustfritt blir kanskje litt "stillestående". Men mest er jeg usikker på hvordan den blå er i levende live.

Jeg holder altså en knapp på svart eller blå. Men er generelt usikker på fargevalget. er det noen som har noen velfunderte eller impulsive innspill til hjelp i valget? Eller er det noen som har en liggende som ikke får luftet seg kanskje?

Takk til de som gadd å lese så langt. Forhjulshilsen
Lars Birger
 
Gå for SBGX061. Jeg hadde denne, og den er fantastisk fin. SBGX063 er forresten også veldig flott...

Glem ti sekunder i året. Regn med to til tre!

grand_seiko_2013_zps430b5dc1.jpg


Todda
 
Det ble svart. Hentet den i går og se så fint jeg hadde det på jobben etterpå. Så får vi heller leve med at iPhone ble litt overveldet av alt det blanke og refleksene.


Lars Birger

Gratulerer! Grand Seiko er noe helt spesielt, og som du har lagt merke til må de sees i levende live - fotografier yter dem ikke rettferdighet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Den blå er også vakker. Hadde du postet det bildet litt før hadde du gitt meg alvorlig besvær @Todda men nå har jeg landet på svart og har ingen planer som innbefatter noen "neste" i det hele tatt. Takk for hjelpa uansett.

Det er forresten morsomt at prisen på disse er lavere i Stortingsgaten enn på ebay. Og servicen hos Urmaker Christensen var prima.

Lars Birger
 
Har man sagt A så kan man skryte av B også.
Siste sjekk av nøyaktigheten viser et årsekvivalent avvik på -2,3 sekunder i forhold til Watchwille målt over 126 døgn.
Det vil si et avvik på -0,8 sekunder sekunder siden sommertiden startet.
Todda ligger an til å få rett i sin påstand om to-tre sekunder i året.

HAQ* Ruler!

Men en ting jeg lurer på er når deres Grand Seiko Quartz skifter dato. Det legges vekt på at skiftet skjer på 1/2000 sekund, og det har jeg ingen grunn til å tvile på. Men er det ikke rart at det skjer 00:01:42 og ikke nærmere midnatt?

*High Accuracy Quartz

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og havarduf
Skifte
Har man sagt A så kan man skryte av B også.
Siste sjekk av nøyaktigheten viser et årsekvivalent avvik på -2,3 sekunder i forhold til Watchwille målt over 126 døgn.
Det vil si et avvik på -0,8 sekunder sekunder siden sommertiden startet.
Todda ligger an til å få rett i sin påstand om to-tre sekunder i året.

HAQ* Ruler!

Men en ting jeg lurer på er når deres Grand Seiko Quartz skifter dato. Det legges vekt på at skiftet skjer på 1/2000 sekund, og det har jeg ingen grunn til å tvile på. Men er det ikke rart at det skjer 00:01:42 og ikke nærmere midnatt?

*High Accuracy Quartz

Lars Birger

Om dato skiftet irriterer må nok viserne flyttes, snakk med butikken der du kjøpte den :)
 
Nå har vi nettopp vært gjennom halvårets mest nervepirrende øyeblikk for alle som er interessert i nøyaktige kvartsur. Omstilling til vintertid. Tidligere har jeg tenkt at det er dumt at ikke Seiko har ordnet det slik at sekundviseren går til null og minuttviseren stiller seg korrekt på nærmeste minutt, og at det burde vært en funksjon for kun å stille timer. Men etter å ha hatt denne klokka i ti måneder nå har jeg ombestemt meg. Eller kanskje litt Seiko-tankegang har blitt tatt opp gjennom håndleddet..

Uansett ser jeg det nå sånn at Grand Seiko ingeniørene har gjort alt de kan for å lage en presis klokke. Så er det opp til brukerne å legge litt innsats i å få det beste ut av den. De som ikke gidder det har uansett en superpresis klokke, men kanskje minuttviseren ikke er rett på minuttet. For de som ikke bryr seg gjør det ikke noe. Og de som bryr seg kan ta seg tiden det tar å gjøre det skikkelig to ganger i året.

78EB0D25-565A-411A-8C8A-0B3AB5005842_zps2o43zsxo.jpg


Etter månedlig kontroll mot Watchwille appen ved hjelp av slomo-video er det på tide å oppsummere første komplette halvår. Tilsammen har klokka saktnet seg 1,1 sekunder. siden 30.03.2016. Det gir et års-ekvivalent avvik på 1,9 sekunder. Noe som er strålende og vel så det. Nå har jeg stilt den 0,5 sekunder for fort, delvis fordi jeg ikke klarte det bedre, delvis for å kompensere for at den sakner seg bittelitt. Så holder den takten fra dette halvåret bør den ligge innenfor ett sekund ganske lenge.

Utover at klokka er supernøyaktig, noe som kun et fåtall gidder å bry seg med, er den også akkurat det jeg ville ha på de fleste andre områder. Den har helt naturlig blitt klokka mi. Sånn som det var meningen. Det er den det er naturlig å ha på armen. Andre klokker er alltid "annerledes" og det er i forhold til denne. Størrelsen er spot on. Vekta er akkurat passe. Lenka passer supert, og alle forsøk på reimbytter er lagt is. Bortsett fra at den får sitte på en sort Loop Perlon om sommeren. Kjeder jeg meg, har jeg alltid noe å titte på. Og den sorte skiva som er helt uten noe annet enn sort. Ikke refleks, ikke gjennskinn, ikke fargeskift. Bare magisk sort. Fascinerende.

Kort sagt er Grand Seiko SBGX061 akkurat det jeg ville at den skulle være når jeg kjøpte den.

Lars Birger
 
Redigert: