Grand Seiko 9F og potensiell levetid på urverket

Medlem
16. april 2017
Innlegg
16
Sted
Oslo
Etter å ha hatt klokkeinteresse i et par år og hatt noen rimelige mekaniske ur (stort sett Seiko) har lysten på å investere i en litt mer «skikkelig» klokke meldt seg. Ønsker å kjøpe en klokke som kan vare i mange tiår og kunne følge meg livet ut (i teorien i hvert fall) Har vurdert flere alternativer, men vender stadig tilbake til de ulike GS 9F-modellene. Stort sett fordi 9F er interessant i seg selv (både av praktiske årsaker og tilnærmingen til nøyaktighet) og på grunn av det klassiske utseende og upåklagelige finishen til Grand Seiko.

Vet at et mekanisk urverk av god kvalitet som vedlikeholdes kan vare i nærmest det uendelige, men kan et quartz-verk gjøre det samme?

Spørsmålet er egentlig om noen vil synse rundt levetiden til en Grand Seiko med 9F? Kan jeg forvente levetid på mange tiår med klokka i daglig bruk? Vil det være urmakere som kan reparere klokka om 30 år? Klarer ikke å finne det igjen nå, men mener å ha lest at Grand Seiko garanterer for reservedeler i ti år.

Ja, jeg kjenner til myten om at 9F skal kunne gå 50 år uten service. Men det er tilsynelatende akkurat det, en myte: https://forums.watchuseek.com/f642/gs-quartz-50-years-service-free-interval-myth-4603461.html

Ellers må gjerne nåværende eller tidligere eiere av 9F dele erfaringer :) Både på fargevalg og størrelse.
 
En fordel med 9F-ene er størrelsene. Hvis du har smale håndledd eller bare liker under-40mm kassebredder, så er 9F-baserte knall. Spring Drive er vel omtrent alle 42mm og opp. Veldig fornøyd med min quartz GS. Har vel en viss tro på at Seiko/GS kommer til å være med oss en del tiår frem også, så man får servet dem i Japan i det minste.
 
  • Liker
Reaksjoner: Leite
Jeg kan i hvert fall vanskelig tenkte meg noe mer driftssikkert enn en 9F basert Grand Seiko. Dette urverket har vel vært på markedet i over 20 år (?), og det har fremdeles et meget godt rykte. 50 års myten får du vel ikke bekreftet eller avkreftet før det er gått ytterligere 30 år... Uansett har det gått nok tid til at urverket har fått bevise at det har livets rett og vel så det.

På toppen får du alt annet som følger av en Grand Seiko til en relativt hyggelig pris. Det er en no-brainer, spør du meg, dersom du liker designet og ikke er sykelig opphengt i mekaniske urverk. Ultra kult med ultra presisjon også da!

Løp og kjøp! :)
 
Som dere skrev var dette en no brainer. Og det gikk som det måtte gå. Plukket opp en SBGX259 i ettermiddag (hvit skive, 37mm) er strålende fornøyd. Sitter som et skudd på mine relativt små håndledd. Kvalitetsfølelse og finish er milevis over det jeg er vant til på klokker jeg har eid tidligere. Den hvite skiva er nydelig og lenka komfortabel.

Det eneste lille jeg har funnet på klokka er at sekundviseren ikke alltid er rett på minuttmarkøren. Dvs, fra ca 05 er det synlig at den er litt off, omtrent tykkelelsen til sekundviseren, fra minuttmarkøren. Deretter henter den seg inn fra ca 25 og er rett på markørene fra 30 og til ca 05 igjen. Dette er ikke nødvendigvis så merkbart, og det kommer an på vinkelen man ser på klokka fra, men dog.
Det at det varierer over et minutt tyder vel på at det kan være skiva og ikke sekundviseren som som ikke er helt i vater?

Er dette noe å henge seg opp i, eller er det innenfor «margin of error»?
Det er flere watchusseek-tråder som omtaler dette, og det virker ikke som det er noen ukjent problemstilling, selv ikke på Grand Seiko og 9F.
 
  • Liker
Reaksjoner: EBH og speedieThomas
Som dere skrev var dette en no brainer. Og det gikk som det måtte gå. Plukket opp en SBGX259 i ettermiddag (hvit skive, 37mm) er strålende fornøyd. Sitter som et skudd på mine relativt små håndledd. Kvalitetsfølelse og finish er milevis over det jeg er vant til på klokker jeg har eid tidligere. Den hvite skiva er nydelig og lenka komfortabel.

Det eneste lille jeg har funnet på klokka er at sekundviseren ikke alltid er rett på minuttmarkøren. Dvs, fra ca 05 er det synlig at den er litt off, omtrent tykkelelsen til sekundviseren, fra minuttmarkøren. Deretter henter den seg inn fra ca 25 og er rett på markørene fra 30 og til ca 05 igjen. Dette er ikke nødvendigvis så merkbart, og det kommer an på vinkelen man ser på klokka fra, men dog.
Det at det varierer over et minutt tyder vel på at det kan være skiva og ikke sekundviseren som som ikke er helt i vater?

Er dette noe å henge seg opp i, eller er det innenfor «margin of error»?
Det er flere watchusseek-tråder som omtaler dette, og det virker ikke som det er noen ukjent problemstilling, selv ikke på Grand Seiko og 9F.

Jeg har opplevd det også, men tror det rett og slett bare avhenger/veksler av hvilket øye jeg lar være dominant når jeg fokuserer på viserne til klokka (har dårlig samsyn).
 
Jeg har opplevd det også, men tror det rett og slett bare avhenger/veksler av hvilket øye jeg lar være dominant når jeg fokuserer på viserne til klokka (har dårlig samsyn)

Ja, det jeg har konkludert med og. Leste mer om synsvinkel og parallax og testa ut selv og ser egentlig at sekundvisern treffer mer eller mindre 99%. Når det er så smått er det ikke så mye som skal til før det ser ut som om viserne ikke er i synk med markørene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Odda
Uten å ha sett klokka di, og uten å vite noe om hvor stort dette avviket du opplever er, så høres det litt ut som om @speedieThomas er inne på noe. Jeg hadde en JLC True Second en gang, og der hadde jeg samme følelse, at sekundviseren ikke alltid traff markørene, men jeg lurer fremdeles på om det bare var en følelse. Dette er jo en problemstilling man normalt slipper å forholde seg til så lenge man er på mekaniske urverk, men jeg vet altså med meg selv at jeg også henger meg opp i slike ting med en klokke som bare tikker en gang i sekundet.

Uansett, gratulerer med ny fet klokke! Du får legge inn bilde ved anledning da.

Edit: Der var tilbakemeldingen din kommet i mellomtiden, men da høres det jo greit ut!
 
Digger GS og de få jeg har sett - også quartz har sekundviser truffet hver gang.

Har en Seiko Marinemaster med quartz og også den er helt eksakt på hver tikk :) Den har 7c46 verket som brukes i flere av Seiko`s high end modeller. Digger dette. Har sakt det før og sier det igjen. Tror vi kommer til å se at highend watches kommer til å slå mer og mer an med presise quartzverk, og at det kan bli "pop" igjen å ha slike :)
IMG_0601b.jpg