Golf-tråden

fysiofelipe

Støttemedlem
Medlem
5. jan. 2017
Innlegg
521
Sted
Oslo
Jeg fant ingen tråd som omhandlet verdens vakreste spill, så starter en nå :)

Jeg startet å spille i 1997 da Tiger vant Masters. Det var pappa som tok meg med på banen for første gang og mine beste barndomsminner har jeg fra golfbanen, gjerne med en gap wedge i hånda. Jeg sluttet dessverre å spille i 2006, men jeg gjenopptok hobbyen igjen i fjor.

Veldig mye har skjedd i tiden jeg har vært borte. Eksempelvis strømlinjeforming av regelverket, mye større drivere, forbud mot dype riller i køllene, mer tech over hele linja, endret handicap-system, putting med flagget i :oops: (!), justerbare køller og bruk av launch monitorer som Trackman og GC Quad. Jeg husker godt jeg spilte med stålskaft i driveren og Titleist Tour Balata 90 baller rundt tusenårsskifte :p

På den andre siden er mye det samme. Fra 100 meter og inn er spillet uendret. Det gjelder fortsatt å få ballen til å stoppe nær pinnen og sporten belønner de som kan manipulere spin, høyde og ballbane slik som før, samt putter godt.

Jeg håper det er flere golfere her på forumet. Fortell gjerne hvordan dere startet å spille, hva dere har i baggen etc :)

Avslutter dette første innlegget med et av de flotteste sitatene jeg vet om.

Arnold Palmer.jpg
 
Flott initiativ @fysiofelipe :D Som du ser av avataren min er jeg en ihuga golfer. Begynte så smått på sensommeren i 2007 og fikk grønt kort (som det het den gang) i 2008. Har spilt mye hvert år siden den gang, kun avbrutt av to skulderluksasjoner med påfølgende brudd. Kyndig fysioterapi fikk meg raskt i gang igjen begge ganger, senest i 2019 ;) Spiller hver helg samt 1 dag i uken alt etter hva det blir tid til. Spiller også om vinteren da klimaet i Rogaland ofte tillater det. Da golfsporten fikk ny boom under koronaen ble det vanskelig å få spilletid med mindre man planla en uke i forveien. Løsningen ble å melde seg inn i enda en klubb, så nå er jeg medlem både i Stavanger og Sola golfklubb. Da har jeg 3 baner å velge mellom, og det skal godt gjøres å ikke finne en ok starttid.

Utstyr pr. i dag er - Driver: Callaway Mavrik 9,5 gr. project x 6.0, 5W (18 gr.) Callaway Mavrik project x 5.5 og hybrid (20 gr.) Callaway Mavrik project x 5.5. Jern: Callaway apex forged 4 jern-PW (custom fit, regular flex) samt Titleist SM8 wedger i 52, 56 og 60 gr. Putter: Odyssey EXO seven mini stroke lab. Ball: Srixon Z-star.

Ellers er jeg utstyrsfrik når det gjelder golf: Bag, el-tralle, klær, lasermåler, solbriller, treningsklokke (m/ golffunksjon: Garmin Venu) osv...

Spiller en god del turneringer, og hcp har vært stabilt i flere år rundt 10. Var nede på 9 i fjor, i skrivende stund er jeg på 10,4. Målet er å stabilisere seg rundt 8, men det krever en del trening utenom. Ble senior (50) i fjor så man får ikke noe "gratis" lenger.

Runder av med ett av mine favoritt-sitater fra Ben Hogan, en av de store fra noe tid tilbake:

Unknown.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: fysiofelipe og urtid
Jeg var en ihuga golfer da jeg bodde i Stavanger! Ikke barn på den tiden, og sesongen var vesentlig lenger… Har som @eidehelg fartstid på Sola og Stavanger, men var også mye innom Bærheim. Savner spillet og tiden på banen enormt mye og målet i år å endelig ta det opp igjen. Håper å kunne poste noe her Ila sesongen!
 
Jeg var en ihuga golfer da jeg bodde i Stavanger! Ikke barn på den tiden, og sesongen var vesentlig lenger… Har som @eidehelg fartstid på Sola og Stavanger, men var også mye innom Bærheim. Savner spillet og tiden på banen enormt mye og målet i år å endelig ta det opp igjen. Håper å kunne poste noe her Ila sesongen!
Herlig å høre! Håper du kommer i gang med golfen igjen :D Solastranden og Sola slo seg sammen for ca. 3 år siden, så nå har man tilgang til begge banene som medlem. Selv om vi spiller hele året (med mindre det er frost/snø) så er det full sesongstart i disse dager. Åpne teesteder er magisk. Matteutslag er bånn i bøtta! Golf er et fantastisk spill. Man går jo ca. 1 mil på en full runde, det er sosialt, man blir godt kjent med seg selv (og sine følelser) samt at det er mulig å "nerde" skikkelig innenfor golfen. Så er det jo slik at jo bedre man blir, jo vanskeligere blir spillet :unsure:
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: fysiofelipe og urtid
Spiller nok mer enn gjennomsnittet. Rekorden var over 200 runder et år. Ligger stort sett på 150-200 runder i året. Hcp 8.

For tiden spiller jeg på TaylorMade Stealth driver og 3 Wood, samt Miura-jern og wedger. Scotty Cameron putter.

Klarer aldri bestemme meg for ball. For tiden er Vice Golf Tour favoritten. God spinn og fin å kontrollere.

Er av typen som er dypt fascinert av utstyr og håndverk, så smidde bladkøller er favoritten.
 
Da jeg ikke hadde spilt siden 2006 så startet jeg fjoråret med å spille 18 hull (Aas Gård Golfpark) med en representant for styret i klubben som satt mitt handicap til 10,0 etter en runde på 82 slag. Jeg kom meg ned til 4,4 for en periode etter en spesielt god runde, men etter tre runder under klubbmesterskapet ble det riktigere korrigert til 6,6.

Her er hva som er i baggen min (WITB)

Jern
  • Mizuno JPX 921 Tour 4-PW m/Project X LZ 6.5
IMG_8066.jpg


Driving-jern
  • Mizuno MP-20 HMB 2-jern (16 grader) m/AeroTec SteelFiber i110 (Stiff flex)
IMG_8068.jpg

Wedger
  • Cleveland RTX 4 gap wedge (50 grader True Temper Tour Issue S400)
  • Cleveland RTX 4 sand wedge (56 grader m/True Temper Tour Issue S400)
  • Vokey Wedge Works SM8 B-grind (60 grader m/True Temper Dynamic Gold S200)
IMG_8067.jpg

Spoon
  • Cobra SpeedZone Tour 14 grader m/Fujikura Motore X F1 (X-Stiff)
IMG_8069.jpg

Hybrid
  • Ping G425 19 grader m/ Mitsubishi Tensei CK Pro Orange 80 (X-Stiff)
IMG_8070.jpg

Driver
  • Callaway Rogue ST Triple Diamond LS 9 grader m/Mitsubishi Tensei AV White 85 (X-stiff)
IMG_8071.jpg

Putter
  • Odyssey White Hot OG # 1WS
IMG_8072.jpg

Ball
  • Bridgestone Tour B XS (Tiger Woods edition)
D30F9F82-1201-4510-A248-A5A05BB2ACEB.JPG
 
Ikke like sexy som Mizuno-jernene til @fysiofelipe men følger opp med min egen WITB.

-Driver (10grader) , 3 wood (13.5 grader) og 4 Hybrid (22 grader) er alle Ping G410 med Alta CB skaft (Stiff)
-Titleist T300 jern 5 - gap wedge.
-Titleist Vokey SM8 56 og 60 grader wedger. Alle jern og wedger med True Temper Project X 6.0 (stiff).
Alle køllene har hvit/sort Golfpride MC grep med 2 ekstra runder med tape.
-Evnroll ER5B putter (ny av året.)
Av golfballer er jeg fant av Srixon AD333 baller. Fin qpr mtp at jeg mister en del ila sesongen :mrgreen:
9C6D9215-30B8-4AB1-8C0A-756F4FC02FB4.jpeg