Gode dressråd?

ok bestemt meg for målsøm. hva er hett om dagen?

farge: grå/svart/striper/ruter?

jakke: tre knapper/to knapper/en knapp/dobbeltspent?

bukse: vid/smal, oppbrett/ikke oppbrett?

og ikke minst stoff: ull? hvor fint i så fall holder det med super 100 eller bør vi opp mot super 200

og takk for alle svarene forresten, det er en fest å poste på sonen med så mange hjelpsomme entusiaster :D

Farge og mønster kommer jo litt an på bruk. Snakker vi sommerdress, noe til bruk i business sammenheng eller mer til festlige anledninger som krever dress?

Generelt sett er det 2 knapper som gjelder, men er man opptatt av å skille seg litt ut fungerer også én knapp. Den siste tiden har jeg sett dette på noen dresser fra bla. Dunhill og Richard James, og føler kanskje én knapp gir et litt mer avslappet uttrykk enn to.

Buksene skal være smale, men ikke tights ;). Oppbrett har vel de siste 10 årene vært ganske fy fy, men har fått en viss oppsving igjen i stilbevisste miljøer. Når du spør om hva som er "hett" er vel kanskje oppbrett en av disse detaljene, men personlig ville jeg styrt unna.

Når det gjelder stoff bør du igjen se på bruksområde og ift. til prisen du har tenkt. Zegna tilbyr "cool effects" dresser hvor stoffet er behandlet slik at de (visstnok) holder seg kaldere på varme sommerdager. Valgene er mange, og cluet er vel å finne det som passer både ditt budsjett og bruk best. :)
 
Koksgrå og Mørk blå er vel standard "go to" dresser i de fleste sammenhenger. Svart funker også men kan fort ende opp som litt for sermoniell om man ikke velger med omhu.
2 knapper og uten oppbrett på buksa er vel også mest safe.
Pin stripes hadde jeg ventet med til dress nummer 2. Synes pin stripes blir litt for styrerom-aktig om man kun skal ha 1 dress som også brukes privat.
 
pal zileri vs corneliani

Takker for mange gode innspill. Moro med så mye engasjement, så jeg prøver med et spørsmål til. Har vært en tur på Ferner og Follestad. Ferners flaggskip er Corneliani, mens Follestad har Pal Zileri. Så langt jeg kan skjønne er det høy kvalitet på begge og de er i samme prisklasse. Så da er det vel kanskje spørsmål om smak og behag.

Noen av dere som har erfaringer/anbefalinger i forhold til disse to?
 
Jeg har både dresser og skjorter fra Corneliani og kan anbefale det på det sterkeste. Har ikke prøvd pal zileri, men det er vel som du sier noenlunde det samme.

Det er nok mye smak og behag. Finn en dress du liker og gå for det ;)
Det viktigste er at du føler deg komfortabel i dressen
 
ok bestemt meg for målsøm. hva er hett om dagen?

farge: grå/svart/striper/ruter?

jakke: tre knapper/to knapper/en knapp/dobbeltspent?

bukse: vid/smal, oppbrett/ikke oppbrett?

og ikke minst stoff: ull? hvor fint i så fall holder det med super 100 eller bør vi opp mot super 200

og takk for alle svarene forresten, det er en fest å poste på sonen med så mange hjelpsomme entusiaster :D

Kom deg opp i annen etasje hos Ferner Jacobsen. Spør etter Kristian Melkild og du vil få svarene du er på utkikk etter. Hils fra Alexander.
 
Skabo (Paleet) har startet salget på dresser og blazere. De fører merker som Corneliani, Corneliani Trend, Armani Collezione, Hugo Boss, Mabro, Oscar Jacobsen, D&G, Borelli, Paul Smith etc...
 
Lengdespørsmål på tampen

Da er dressen på plass. Ville bare dobbeltsjekke lengden med dere.

Er dette en ok lengde på buksa eller bør den legges ned litt? Hvor langt ned går deres dressbukser?

bukselengde.jpg


PS. takk til dere alle for hjelp og innspill :D
 
De ser helt fine ut, spør du meg!:D
De skal hvile naturlig på skoene, uten for mye krøll.
 
Hehe. En av børste, og en på børste. Og Santoni skokrem (120,-).

Jeg kjøpte dress hos Skabo her om dagen. Veldig fornøyd. Var innom igjen i dag. 50 % på alle dresser, blazere og skjorter nå. Borrelli og Corneliani er mine favoritter både når det gjelder skjorter og dresser, så da er denne butikken stedet for meg. Og så liker jeg også Armani sine dresser. Har et litt smalere snitt. Ikke verst å få en til 3 500,-

Buksen skal forresten være 2 cm over helkanten ca...
 
Generelt sett er det 2 knapper som gjelder, men er man opptatt av å skille seg litt ut fungerer også én knapp. Den siste tiden har jeg sett dette på noen dresser fra bla. Dunhill og Richard James, og føler kanskje én knapp gir et litt mer avslappet uttrykk enn to.

1 knapp vil gi deg en litt smalere silhuett, men jakken vil også da virke litt kortere. Dette var i 2009 veldig "hot" i lookbooks fra for eksempel de svenske merkene. Er du i en alder over 25, ikke spesielt smal i overkroppen og ikke modell.. ville jeg absolutt anbefalt og gå for en 2 knapp mørkgrå/koksgrå med litt smale slag og enkel splitt.

Hvis du ønsker og ha en litt mer trendy dress, kan du se CC Collectzione Corneliani. Litt rimeligere linje fra Corneliani som har litt smalere dresser, men som ofte inneholder strech. Dette blir bruksdresser som er flotte og blanke, men behagelig.