GMT fra 1970, endelig funnet etter mange år

Medlem
20. mars 2011
Innlegg
122
Min interesset for GMT har sin opprinnelse fra familien.

Jeg etterlyste opprinnelig en slik klokke her på forumet i 2011, med blant annet denne teksten:
-------------------
Jeg er vokst opp med en statsansatt far som aldri tok av seg (fortsatt ikke) sin Rolex GMT Master black bezel. Han kjøpte den i 1978 for ca 4000,-. Dessuten har jeg en avdød filleonkel som brukte GMT med Pepsi bezel. (en tøff bonde fra Lørenskog).
Konklusjon: Jeg ønsker svært gjerne en GMT fra 70 tallet med den gamle ”rene” skiven. Pepsi!
-------------------
Resultatet ble altså denne GMT fra 1970. Og jeg kan legge til at dette er en virkelig favoritt av en klokke.
_DSC4909_zps5e8c5745.jpg


Jeg kan også vise pappa sin opprinnelige klokke fra 1978. En klokka han altså aldri tar av seg. Jeg har bedt han holde orden i originale papirer og boks. Legg merke til faded insert.
DSC_0057_tuned_zps7e4a028a.jpg

DSC_0002_tuned_zps14fc4fde.jpg


MEN: Det er viktig å fortelle at min far kjøpte denne klokken i 1978 av en spesiell grunn. Hans stefar, hans gode venn og forbilde, og som senere ble omtalt som min onkel; kjøpte en 1675 pepsi på Mallorca meget tidlig på 70-tallet.
Dette var en tøff bonde fra bygda som kjørte traktor og skurtresker. Jeg har sterke barndomsminner fra dager på bondegård, og jeg har sterke minner fra 2 skikkelige arbeidskarer med hver sin GMT. En svart og en pepsi.

Min onkel gikk vekk for mange år siden, og hans sønn (min egentlige onkel) overtok klokken. Klokken har ligget bortgjemt i lang tid, helt til jeg begynte å spørre om denne klokken, tidligere i år.

Det hører med til historien, at det lenge har vært en mistanke i familien, om at denne pespi GMT, som ble kjøpt på Mallorca, var falsk. Derfor har ingen brydd seg om denne klokken.

Da jeg fikk vite denne uken, at klokken endelig var funnet, var jeg svært usikker på hvordan klokken ville være: Alder, type, tilstand etc.

Vel: Her er den. Ved siden av min egen 1675, også den fra 1970.
_DSC5688_tuned_zpsde24ce0a.jpg

Klokken går ikke lenger, og må nok ha en omfattende service, evt noe reperasjon.
Men det som overrasker meg er:
  • Klokken ser fullstendig original ut. Også lenke, dial, visere og insert.
  • Klokken er i svært god kosmetisk stand, selv etter at en bonde har brukt den i mange år.
  • Dial og visere er helt fantastisk gule. Hadde jeg sett denne til salgs, ville jeg trodd dette var fake/aftermarket.
  • Insert er helt uten fading, men virker likvel å være original.
  • Lenken er nesten helt uten strekk, selv om den virker original for klokken.
Det hadde vært moro for meg, om jeg kunne kjøpe denne klokken av min onkel. Det er tross alt denne klokken, som jeg husker fra hele min oppvekst, som er gunnen til at jeg idag synes GMT 1675 pepsi er verdens fineste klokke.
 
Veldig fin historie, og veldig morsomt at du endelig fant en 1675.

Hvis du bestemmer deg for å selge den nyankommede fordi du får kjøpe onkels klokke, så kjøper jeg den gjerne. :mrgreen:
 
Flott og hyggelig historie.

Helt ærlig så tror jeg den gamle klokka til bonden enten er fake eller så er urverket så elendig og rustent at du like gjerne kan sende hele klokka til meg - for destruering, selvsagt. Dette gjør jeg gratis.
 
Gratulerer med et flott og velbrukt klenodie


For meg har også GMT Pepsi en spesiell plass i livet, men min har jeg bare hatt i fra 1985
 
Veldig fin historie, og veldig morsomt at du endelig fant en 1675.

Hvis du bestemmer deg for å selge den nyankommede fordi du får kjøpe onkels klokke, så kjøper jeg den gjerne. :mrgreen:

+1 den vil i så fall bli populør!
 
Fin historie og noen virkelig flotte ur :) Takk for at du deler. Skal jeg engang ha GMT igjen så må det bli en 1675 eventuelt en birthyear men heller mer mot en eldre.
 
Det var mange flotte GMT'er samlet med hver sin personlighet. Regner med at du umiddelbart kunne gjenkjent hvilken som tilhørte hvem.
Det blir nok ikke så artig når de nye klokkene har 40-50 år på baken....
 
Veldig interessant å lese og veldig fine klokker. Skulle ønske jeg var født tidligere, kun slik at jeg kunne ha en GMT med helt flat skive.
 
Gratulerer!
Det var en hyggelig før jul historie!
ta godt var på de to vennene der!

:cool: