Glasserie til baren

Medlem
26. mars 2012
Innlegg
300
Nå som baren min utvider seg føler jeg at den trenger ett aldri så lite løft. Og da tenker jeg på glass, jeg har hittentil ikke vært så opptatt av dette. Men nå begynner jeg å vil invistere i en spesifikk glasserie.

Problemet er bare at jeg ikke vet hva, derfor spør jeg dere kjære TS'ere da jeg vet det er mange her inne som er opptatt av kvalitet og eksklusivitet. Hva bør jeg se etter? Hvis noen kan dytte meg litt i riktig retning hadde det vært kjekt :)
 
Jeg begynte såvidt med det samme ifjor. Jeg gikk for Riedel sine glass, og da spesielt Vinum-serien. De er rimeligere enn f.eks. Sommelier-serien fordi de ikke er "munnblåst", men "maskinblåst". Kvaliteten er ikke noe å utsette på og det er en fryd å drikke av dem.
 
Hvis du mener vinglass, kan jeg også anbefale Vinum-serien, den er bra den, men det hotteste blant vinnerdene for tiden er Zalto. Backe i Grensen selger dem for ca 400,- pr. stk, men de kan kjøpes billigere fra produsenten.

Til baren liker jeg veldig godt Orrefors Street, og har lyst på, men kan ikke forsvare å kjøpe inn "Roly Poly" (de fra Mad men..)
 
Riedel har en hel haug forskjellige serier. Glassene i den rimligste serien koster omtrent 100 per stk.

Ellers har jeg glass fra Hadeland, Ikea, Erik Bagger med flere.

Kjøp glass du liker eller som du føler gir det du drikker det rette sanseintrykket.
 
Hadeland Odyssé er en rimelig serie med gode glass. Allroundglasset (rundt hundrelappen) er perfekt til hvit-/rødvin, og de har gode cognac- og champagneglass og dekantere. Ølglassene er gode men litt små, så de passer ikke alle øltyper. Tumblers og coctailglass kjøper du her (sammen med shaker, bøtte og det du trenger av barutstyr). Grisebillig.

Odyssé ble lenge solgt for halv pris av Christiania Glassmagasin, vet ikke om de har den prisen lenger. Men... de har knusegaranti uten spørsmål. Helt absurd. I løpet av 3-4 år nå har jeg sikkert fått 3 nye dekantere og minst 20 glass gratis. Glass er forbruksvare, så det sparer deg for mye penger. Og ja, jeg prøver å være forsiktig ;)
 
Nå vet jeg ikke hva du skal ha glass til, men til vin er jeg enig i Orrefors, de er en fryd å drikke av.. Meget behagelige vinglass, selvom kanskje ikke alle vinkjennere er enig. For en "amatør" er det hvertfall knall :)
De har mange serier, så mest sannsynlig finner du noe du faller for :)
 
Hadeland Odyssé er en rimelig serie med gode glass. Allroundglasset (rundt hundrelappen) er perfekt til hvit-/rødvin, og de har gode cognac- og champagneglass og dekantere. Ølglassene er gode men litt små, så de passer ikke alle øltyper. Tumblers og coctailglass kjøper du her (sammen med shaker, bøtte og det du trenger av barutstyr). Grisebillig.

Odyssé ble lenge solgt for halv pris av Christiania Glassmagasin, vet ikke om de har den prisen lenger. Men... de har knusegaranti uten spørsmål. Helt absurd. I løpet av 3-4 år nå har jeg sikkert fått 3 nye dekantere og minst 20 glass gratis. Glass er forbruksvare, så det sparer deg for mye penger. Og ja, jeg prøver å være forsiktig ;)

Har de seriøst knusegaranti? Da vet jeg hvor jeg skal handle nestegang, for knusing, det kan jeg!
 
Du tar bare vare på stetten, ingen spørsmål stilt. Det er Hadeland som står for garantien, ikke butikken, så du kan vel kjøpe de hvor som helst, men bestiller du rett fra Hadeland (hvis det er billigere) så blir det kanskje stress om du må bruke knusegarantien.
 
Titta på mye av det som er anbefalt her nå og må si Orrefors sin street serie falt i smak, den likte jeg veldig godt!

Fant den også på royaldesign.no, noen som har erfaringer fra å handle der ifra?
 
Jeg har whiskyglass i "Finn"-serien til Hadeland, og er meget fornøyd med disse.

261161_2.jpg
 
Har bestilt meg Glencairn glass til whisky'n min, også blir det noe Orrefors Street på resten, falt veldig for den! :)
 
Jeg har Orrefors Street tumbler glass, samt Schott Zwiesel "Vina" vinglass. Begge deler er bra bang for the buck.

Neste prosjekt er å få kjøpt karaffelen som matcher tumbler-glassene:

6540183_street.jpg