Glashutte spesimatic?

eba

Medlem
19. mai 2009
Innlegg
6
Jeg antar der er flere her som kjenner til den tyske klokkeprodusenten. De har noen modeller som kalles spesimatic. Hva er/betyr det?
 
eba skrev:
Jeg antar der er flere her som kjenner til den tyske klokkeprodusenten. De har noen modeller som kalles spesimatic. Hva er/betyr det?
De har da ikke det? I alle fall ikke i den nåværende kolleksjonen.... Sjekk nettsidenederes for alle modellene de har nå.

edit: etter å ha forsket litt på dette, fant jeg ut at gamle GUB Glashütte (forgjengeren til dagens GO) hadde noe som Specimatic. Hva det er må noen som er mer bevandret i østtysk urmakerkunst uttale seg om. Men jeg tipper at det dreier seg om deres automatikk-"varemerke".
 
Spezimatic3.jpg



Glashütte Spezimatic ble laget i årene 1964 til 1980. Spezimatic er en forkortelse for Spezial Automatic.
Som hovedtyper fantes de uten dato (Kaliber 74, senere 06.25) og med dato (Kaliber 75, senere 06.26). 26 steiners verk.
Det ble produsert 1.857.966 klokker med Kaliber 74 i et utall utførelser og varianter. Det ble også produsert 6.526 verk av kaliber 74.
Kaliber 75 ble produsert i 1.858.466 eksemplarer, også disse i et utall varianter, noen få av dem var dykkerur.
I tillegg til dette ble det produsert en variant av Kaliber 75 som var gullbelagt og i følge VEB Uhrenwerk Glashütte var de sammensatt med spesielt snevre toleranser. Disse finnes i noen hundre eksemplarer - hvor mange vet man ikke. Kaliber nummer 06.66. Disse har fått navnet Rotfuchs - Rødreven - pga. gullfargen.
Spezimatic var slett ikke noe øst-tysk drit, dersom noen har vært inne på den tanken. Enkelte har dradd det så langt som til å si at disse urene var teknologiførende i sin tid - og det kan godt være.
På en av Glashütte-seansene hos brødrene Tidemann i vinter var det en representant for Glashütte Original tilstede. På mitt spørsmål om Spezimatic kan betraktes som en Glashütte Original svarte han uten å nøle: Selbstverständlich! Det er jo den som danner det egentlige grunnlaget for dagens produksjon.

Jeg bruker ofte Glashütte Spezimatic til daglig og den steller aldri til bråk.

Mvh,
Øyvind.