Gjøre service selv

Medlem
10. nov. 2018
Innlegg
1.885
Sted
Moss , Østfold.
Hei.
Mitt navn er Richard Eldor og ny på forumet her.
Jeg har en generel interesse for mekanikk og lignende,
og jeg har lenge lurt på hvor mye arbeid det er i en service av urverk.
Så nå har jeg demontert et Seiko 6619 urverk for å rense og smøre.
Jeg har søkt på nettet etter oljer å bruke og funnet at det er relativt kostbart.
Og at de går ut på dato...men til denne jobben som bare er en test så
regner jeg med at utgått(ikke veldig gammel) olje ikke er så avgjørende.
Jeg har lyst til å bruke riktige smøremidler slik at den kanskje går en stund.
Er det noen som har olje/oljer som skal kastes og kan være villig å
selge dem til meg?
Eller forslag til hva jeg kan bruke.
R.
klokke.jpg
 
Jeg har selv planer om det samme, har noe olje av merke «Anchor» men dette var noe billig jeg har brukt på noen lommeur så må nok skaffe skikkelig olje. Har etterhvert skaffet endel verktøy, for det meste Bergeon siden det er kvalitet, men mangler olje, en skikkelig lupe, bokser til oppbevaring av smådeler, og rensevæske. Håper å komme igang etter jul. Dette er jo arbeid som tar tid og krever konsentrasjon så vet ikke om jeg er «rett person» til dette men det vil sikkert vise seg. Skal også kjøpe en billig klokke til å trene på siden jeg regner med st sjansen for å ødelegge første gang man skrur fra hverandre en klokke totalt første gang er stor!
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og tidsmarskin
Har du gått til innkjøp av ultralyd vasker?
Anbefaler å gjøre det, du får en helt grei til rundt 600kr på Clas olson.
230D9093-8EF5-4742-BB08-5D1DDE6A0674.jpeg

AAC65BC1-C89C-4EEC-A7C7-76B267505FD4.jpeg

NB sleng med noen te siler samtidig også til å ha delene i inder vasking!

Hvordan verktøy bruker du?

Husk Rodico det er din beste venn.
4F0C94E7-BA8A-4CA5-B0AA-1CF543D17153.jpeg

Et lite tips er å ha arbeidsbenken ryddig og gjerne tenk at alt verktøy og diverse har sin plass.

Her er hvordan det ser ut når jeg holder på
58DAE54C-1C13-4E4A-8195-123BF21C56AD.jpeg

D7EC4E66-8474-4613-BA0E-83AA76C3A169.jpeg

De mest viktige oljene
 
Takk for tips!
Hva mener du med pussepinne?
Det blir ikke rensemaskin nå , men blir dette en hobby å fortsette med så kanskje.
"Skarpe" skrutrekkere har jeg men må da nevne at det har vært noen andre inne i dette urverket tidligere,
og ja det er noen skadde trekkerspor.
Har ikke sett noen riper på delene når jeg demonterte så da får jeg se hvordan det er etter jeg har montert sammen:)
R.
 
Ryddig arbeidsbenk er nok smart.
Når jeg demonterte var jeg litt for rask og klarte å overse en LITEN fjær og mistet den.
Etter mye leting ga jeg opp, i går så jeg det glinset i noe på teppet mitt og der lå den.
Bør kanskje kjøpe et flax lodd............
R.
 
  • Liker
Reaksjoner: tidsmarskin
Kult at det er flere som prøver :) Se link i min signatur hvis du vil se hvordan en annen førstereis holder på :) Virker dog som om du har noe bedre forutsetninger jfr "generell interesse for mekanikk". Hehe!

PS: Fortsatt på utkikk etter en fullstendig Omega balanse til cal 265.
 
Ryddig arbeidsbenk er nok smart.
Når jeg demonterte var jeg litt for rask og klarte å overse en LITEN fjær og mistet den.
Etter mye leting ga jeg opp, i går så jeg det glinset i noe på teppet mitt og der lå den.
Bør kanskje kjøpe et flax lodd............
R.
Hehe velkommen i klubben. Aner ikke hvor mange timer jeg har ligget på gulvet med hodelykt og støvsuger meg strømpe trukket over rører for å finne en jævel som spratt av sted
 
Takk for tips!
Hva mener du med pussepinne?
Det blir ikke rensemaskin nå , men blir dette en hobby å fortsette med så kanskje.
"Skarpe" skrutrekkere har jeg men må da nevne at det har vært noen andre inne i dette urverket tidligere,
og ja det er noen skadde trekkerspor.
Har ikke sett noen riper på delene når jeg demonterte så da får jeg se hvordan det er etter jeg har montert sammen:)
R.
Anbefaler deg en ultra lyd vasker fra Clas igjen. Du må få renset delene skikkelig og det tror jeg ikke du får gjort uten det eller rense marskin.
 
Bare ikke putt opptrekk fjæra montert inne i tønna/devet oppi vaskeren uten å ta det ifra hverandre først, som heller ikke er så lurt uten spesial verktøy for å få fjæra inn igjen
 
Bare ikke putt opptrekk fjæra montert inne i tønna/devet oppi vaskeren uten å ta det ifra hverandre først, som heller ikke er så lurt uten spesial verktøy for å få fjæra inn igjen
Har du ikke dette spesial verktøyet så la bare fjøra være å monter den inn i caliberet igjen når alt annet er ferdig
 
Har du ikke dette spesial verktøyet så la bare fjøra være å monter den inn i caliberet igjen når alt annet er ferdig
Har sett litt på verktøy til hovedfjær på nettet .
Burde ikke være så vaskelig å lage et selv.
Jeg har dreibenk og fres så mulig jeg prøver.
Hva med å vaske delene i isopropanol , fordamper lett og
gir ingen grunnlag for rust etter å ha blitt tørket skikkelig.
R.
 
Det er i ytterste konsekvens mulig å plassere fjæren inn for hånd. Ikke noe å anbefale på klokken du vil skal bli tidenes kronometer men greit nok så lenge man mangler verktøy og bare øver. Og ja, dere må benytte noe som fordamper. REN isopropanol, ikke spylerveske ect kan brukes. Ikke bruk oppvaskmiddel. Ultralyd har også de dyreste maskinene men en del av de skjøreste delene kan legges adskilt og i plastkurv.