Gjøre noe bra ut av en tur til Ny Zealand

Hvalrossen

Støttemedlem
Medlem
25. feb. 2012
Innlegg
1.508
Sted
Oslo
Hei folkens,

Håper jeg kan få litt hjelp fra bereiste folk her.

Saken er den at jeg må være i Ny Zealand den siste uken av Oktober i år i forbindelse med jobb.
Jeg har ikke vært i den delen av verden, men jeg det virker som om NZ ligner på Norge med fjorder, etc.

Det frister ikke så veldig å reise i 30+ timer forå ende opp i et slikt land. Derfor trenger jeg hjelp: hvis jeg tar meg en uke eller 10 dager ekstra fri, kan jeg gjøre noe bra ut av slik tur? Dvs., finnes det enten noe eksotisk/spennende stopover på en uke, eller et sted som er enkelt og betalbart å nå fra NZ på en uke?

I de delene av verden har jeg kun vært på Cook-øyene; Air NZ flyr LHR-LAX-RAR-Auckland (hva er koden?), så det hadde vært den perfekte stopover, men jeg har altså allerede vært på Rarotonga og Aitutaki.

Heller litt "eksotisk" (hva det enn betyr) og "morsomt/spennende" enn å bare sitte på en beach. Penger er dessverre en issue, men det kan være verdt å punge ut med noe for å få til en minnerik tur. Tid er nok mer en issue, men det blir nok vrient å ta mer enn 10 dager ekstra fri. Jeg dykker forresten IKKE, men elsker å snorkle.

Papua New Guinea har alltid vært en drøm. Hva med Vanuatu, Solomon-øyene? Ser litt på Tonga, og det kan virke OK å svømme med hvaler, men er begynnelsen av November for sent for det? Er noen av disse alternativer som lar seg gjøre?

Andre ideer? Er Fiji bra eller er det mer mainstream turistfelle?

Jeg har vært to ganger i Singapore, og liker det godt, men dette kan se ut som en once-in-a-lifetime
mulighet til å se noe mer "eksotisk/fjernt".

Hvordan flyr man forresten til NZ? Vestover eller østover? (Hadde ikke hatt noe imot å fly SQ igjen :)

Jeg ville satt pris på enhver ide/kommentar om hvordan jeg kan gjøre en slik tur minneverdig.
 
Redigert:
Husk at sesongen er motsatt då oktober der er vel vårsesongen og ikke høst?
Kan desverre ikke gi mer tips men, gid tur!
 
NZ er såvidt jeg skjønt tett forbundet med alle former av ekstremsport, frister det trenger du kanskje ikke se til andre destinasjoner enn NZ.
Har du det fjerneste interesse for Tolkiensk fantasy og korte, tykke menn med hårete føtter må vel for eks. Matamata - Wikipedia, the free encyclopedia være spot on :)

Takk for det. Jeg skal til Queenstown som visstnok skal være et ekstremsportsted, men noe mer eksotisk frister enda mer.
Kanskje kan droppe en dag eller to av konfen for å ... eh ... "forberede meg mentalt" i QT.

Ingen Tolkien-fantast. Tusen takk for feedback!
 
Jeg bumper kjapt min egen tråd så den blir mer spesifikk når det gjelder valgene.

I tillegg til å bruke en ekstra uke i NZ (hva gjør man der?), tror jeg at jeg stort sett har følgende alternativer for
rundt 10 dager i begynnelsen av November:

* Tonga (Nuku'alofa)
* Port Moresby
* Port Vila
* Nadi, Fiji
eller
* 10 dager stopover i Singapore, hvor kanskje en tur til Burma kunne få plass i tillegg (rekker man å få med seg noe særlig i Burma på 7-8 dager?)

Alle mulige tips og inntrykk fra folk som har vært på noen av disse stedene ville bli satt veldig pris på!
 
Jeg har bodd i Auckland under studier. Utrolig mye å gjøre der om du liker friluftsliv og opplevelser:) Ta et hopp fra Skytower (192m), seiling, verdens beste fluefiske, vulkaner og shopping (klokker). Jeg "oppdaget" IWC der nede.

Jeg var kun på nordøya. Sørøya er mer ekstremsport og naturopplevelser!

God tur :)