Gjøre gummiremmer mykere?

Medlem
11. juli 2010
Innlegg
1.506
Sted
Oslo
Noen som vet om det finnes en måte å gjøre stive gummiremmer myke på? Fulgte med en oransje gummirem med Doxaen min som er så stiv at jeg svært sjelden gidder å bruke den. Litt synd, for den ser ganske bra ut :) Noen tips?
 
Hva med det gamle trikset som inkluderer en stor kaffekopp, kokende vann og litt tid. Rull/kveil gummireima ned i kaffekoppen, fyll på med varmt vann og vent. Dette gjør at gummireima får litt rundere fasong og følgelig er mer behagelig å bruke. Dog usikker på om reima blir noe mykere, men verdt å prøve?
 
Har spurt om det samme tidligere uten å finne noen løsning. Jeg har bare avskrevet Doxa sine gummiremmer som ubrukelige. Har hatt to ulike, og begge var håpløst stive. Isofrane is your friend :)
 
Et lite triks jeg har brukt for å lage gummi mykere er følgende;

2 del diesel
1 del ATF (olje til automatgirkasse)
1 del tynner

Om dette er noe på klokkereimer å gjøre, det får bli din avgjørelse, men det funker bra på bildekk! Er du lastebilsjåfør eller mekaniker, greier du nok å skjule lukta;)

Men som tidligere nevnt er jo varme en løsning. Men dette funker stort sett kun til utforming, meg bekjent får du ikke endret på hardheten:)
 
Mmm, skeptisk.

Jeg har engang lært at løsemidler, olje, diesel (som vel er en olje) og bilgummi er en lite heldig kombinasjon.

Kjøp en annen rem.
 
Mmm, skeptisk.

Jeg har engang lært at løsemidler, olje, diesel (som vel er en olje) og bilgummi er en lite heldig kombinasjon.

Kjøp en annen rem.

Ja, nettopp. Derfor det blir mykere. Det blir mykt, reduserer levetiden drastisk og lukter ikke digg. Men det var mest spøk da:)
 
Hvis du skal ha reimen til å passe bedre til håndleddet - altså ikke nødvendigvis mykere - så er det lighter som gjelder.

Ta på reima - marker hvor reima ikke følger håndleddet - forsiktig smelt gummien slik at den trekker seg sammen på innsiden og følger da håndleddet.

Alternativt er å ta tiden til hjelp - reima blir mykere når du har brukt den over tid.
 
Mykere gummi? Et eksperiment: Varm opp vann til 70 grader, tilsett litt mineralolje i vannet og legg reimen nedi. Tid: 3-5 minutter i første omgang, kanskje?

Står det noe om hvilken gummitype dette er? Finnes mange gummipolymerer, og uendelig mange ulike compounds...
 
Hmm, lurer på om det er tilfeldig at en med nick @The Player har så god peiling på gummi?:p


Tja....hvem vet?

lateks+catwoman
 
Redigert av en moderator:
Sciliconolje eller pasta gjør gummi mykere og mer smidig. Vi bruker det f.eks på O-ringer for at de skal beholde smidigheten. Perfekt til å smøre på gummilister rundt bildøren om man er plaget av at disse fryser om vinteren. Det finnes scilicon som er ugunstig å ha mot huden, men det finnes også scilicon som er godkjent i næringsmiddelindustrien, bare å forhøre seg. Men jeg tviler på at dette har noe for seg på plastik.
 
Sciliconolje eller pasta gjør gummi mykere og mer smidig. Vi bruker det f.eks på O-ringer for at de skal beholde smidigheten. Perfekt til å smøre på gummilister rundt bildøren om man er plaget av at disse fryser om vinteren. Det finnes scilicon som er ugunstig å ha mot huden, men det finnes også scilicon som er godkjent i næringsmiddelindustrien, bare å forhøre seg. Men jeg tviler på at dette har noe for seg på plastik.

Kjør safe, kjør durex:p