Gammel Omega (Seamaster?) De Ville

fjk

Medlem
5. feb. 2010
Innlegg
181
Sted
Bergen
Hei!

Min stefar har en gammel Omega De ville (Seamaster versjon tror jeg?), sikkert fra 70-tallet elns. Klokke han har arvet av sin far. Nærmeste bilde jeg kan tenke meg må være noe sånt som dette: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1f/Omega_Seamaster_De_Ville_1970.jpg

Vet ikke om klokken er i gull, eller kun "gullbelagt". Noen som har en idé hva en sånn klokke er verdt? Ikke aktuelt å selge, bare nysgjerrig. :)

Skal ta den med til Bjerke å få den "pusset opp" litt. :)
 
Seamaster De Ville

Hej fjk
Dit tilsyneladende enkle spørgsmål er meget vanskeligt, at svare på.
Omega har lavet mange ure, der ligner. Det første problem er altså at få fastslået: Hvad er uret helt nøjagtigt.
Når det ligger fast, ved vi også om uret er forgyldt, er goldcap eller rent guld - hvilket er afgørende for et værdi estimat.
Forskellen mellem forgyldt og goldcap er at forgyldning er et meget tyndt lag guld (20 micron) - mens goldcap er et tykkere lag (80 micron), der er påvalset.

Ikke alene er der mange Omega, der ligner; men urkassen er også en monocoque kasse, eller unishell.
Det betyder, at der kun er adgang til værket fra forsiden, og at urmageren må fjerne glasset med et specialværktøj, for at komme ind til værket (og reference stemplerne).

I dette link kan du se, hvor besværligt det er at åbne urkassen og anvende "tool 107".

Omegas vintage informationsside kan du søge yderligere information om dit ur.
Du kan søge ved "fri tekst" med seamaster De Ville, og vil få ca. 23 hits. - Blandt disse tror jeg ???? at Ref. CE 166.0020 kommer tæt på.
Hvis det er tilfældet er urværket en kaliber 562/565, som du kan læse nærmere om her
Det er et af Omega's gedigne in house værker, fra før tiden hvor der gik "standad urværker i produktionen".
Bemærk også den smukke Svanehals finregulering, der er en flot detalje.

Ure af denne type ligger værdimæssigt omkring 2-3000 (DK) kr. og mere såfremt det er gedigent guld.
Uanset pengeværdi er uret værd at bevare, da det er et smukt og stilsikkert ur, "fra før verden gik af lave" - og det har jo også lidt personlig historie.
Din urmager kan afgøre om uret går tilfredsstillende, og dersom det er servicekrævende, kan den nøjagtige reference også fastslås.
Jeg håber du kan bruge mit "snik snak", da en besvarelse altså ikke var bare ligetil.

Med venlig hilsen - Geodoc.DK