Gammel Breitling...

Medlem
21. sep. 2010
Innlegg
10
Hej ! Har en kollege av mej som har fått en gammel Navitimer fra sin svigerfar. Tror vi snakker om tidlig 60 tals modell. Han har tildligere hatt den inne hos Bjerke på service uten att de fikk de till. Kronograf delen vill ikke fungere, men det ser ut som om den vanlige tidsvisningen fungerer. Er det noen urmaker i Oslo som kan ev. fikse den ?
 
Generelt er det mer komplisert ( og dyrt) å få fikset eldre kronografer. Å få tak i reservedeler er også problematisk, dette avhengig av type urverk. Mulig det sitter et Valjoux (7736, 7731) i din klokke, eller et Venus verk (188, 178) hvis det en tidlig Breitling modell (1950). Foreslår at du får den vurdert av en urmaker. Vidar på Kolbotn Ur kan vurdere den for deg.
 
Ellers skal det vel være mulig å få sendt den til fabrikk for sjekk og evt fiksing!? Da er det vel evt lettest å gjøre det via en forhandler.
 
De eldre Navitimere (50 og 60-talls) har enten Venus 178 eller Valjoux 7740 (manuel opptrekk). Jeg er litt usikker om noen urmaker i Norge kjenner urverk (og har reservedeler). Sikreste er å sende til fabrikk. Du får en ny klokke tilbake men ikke spør om pris!
Forrresten, har du bilde? Har klokka dato?
 
Tusen takk for alle tips...skal sjekke ut med kollegene min nærmere åssen modell det er....
 
Bør vel være en 806?
Kan også stå inne for knallservice og know-how hos Kolbotn Ur (min lokale urmaker).
 
For å få etablert hvilken generasjon Navitimer dette er kan du sjekke dette nettstedet. Etter all sannsynlighet en 806 med et Venus 178-verk. Når det gjelder service/reparasjon kan du høre med Ossur Soleim i Tordenskjolds gt., han er den som utfører service på mine vintage Breitling og Omega. Både flink og hyggelig!
 
For å få etablert hvilken generasjon Navitimer dette er kan du sjekke dette nettstedet. Etter all sannsynlighet en 806 med et Venus 178-verk. Når det gjelder service/reparasjon kan du høre med Ossur Soleim i Tordenskjolds gt., han er den som utfører service på mine vintage Breitling og Omega. Både flink og hyggelig!

Kul side!
 

Ja, den er en glimrende referanseside! Spesielt menyvalget "50 years" som gir oversikt over de forskjellige generasjonene Navitimer.

Når det er sagt er jeg på jakt etter en Navitimer Cosmonaute (24-timers, ref. 809), generasjon III eller IV. Anyone? Please?!? :)