Gått deg vill?

Medlem
18. nov. 2025
Sted
Skien
Nå har jeg ikke særlig lang fartstid i denne sjangeren, men har allerede rukket å sett så mye klokker at nivået man må opp på, er på et prisnivå, som ikke ligner grisen.

Har sett omkring i storbyer og fått meg med de fleste store, kjente merker og sitter kun igjen med Breguet og Lange & Söhne. Mulig en Cartier også, men uansett snakker man om fryktelig mye penger.

Har gått meg litt fast, med andre ord. Noen som kjenner seg igjen?

Nå har jeg ikke særlig lang fartstid i denne sjangeren, men har allerede rukket å sett så mye klokker at nivået man må opp på, er på et prisnivå, som ikke ligner grisen.

Har sett omkring i storbyer og fått meg med de fleste store, kjente merker og sitter kun igjen med Breguet og Lange & Söhne. Mulig en Cartier også, men uansett snakker man om fryktelig mye penger.

jeg navigerer meg lett og går meg ikke vill blant skiens bortimot 1000 gater - største antall i forhold til innbyggertallet noe sted i norge. sies det.

når det gjelder klokker, manøvrerer jeg meg ganske greitt der også, men ingen vil noengang ha full oversikt over alle merker, modeller og varianter fra tidsmålernes morgengry og over til i dag.

derimot velger du alltid prisnivået selv, så jeg kjenner meg ikke igjen. ikke det aller minste - så jeg forstår egentlig ikke helt ditt dilemma; du ser ut til å fokusere overstadig omkring det rent økonomiske. det behøver du ikke, for det er nettopp der du har fastnet. kom deg løs og sett deg inn i klokkens evolusjon, historie og selve urmakerkunsten. og pengedelen er i alle tilfelle relativ til din egen subjektive sparegris.

hilsen bankeånden fra skien
IMG_9268.jpeg

her er en kul og solid klokke til småpenger:

Ja jeg synes du har gått deg vill.
Klokkeglede måles ikke i penger og verdi, men i at du blir glad hver gang du ser ned på håndleddet og på det som er der.
Denne glede blir litt ødelagt om det uret som du bærer, koster mer enn at du kan bruke uret uten noe stress.

Skjønner det slik at du ikke sitter med en Breguet og en Lange på armen, samt at du også vurderer en Cartier, men disse er på toppen av ønskelista, men litt dyrt?

Neida, du har ikke gått deg vill. En del av hobbyen er å drømme, vurdere, teste, etc - både dyrt og billig.

Tror ikke mange av oss med hånda på hjertet kan si at drømmene til tider hverken er ufornuftige eller realistiske.

Men! Det finnes mange flotte klokker utover de tre merkene du nevner. Sånn sett sitter du litt fast.

Jeg har færre klokker jeg har råd til nå en før. Prisene har steget og gjør det vrient å komme opp til de man drømmer om. Men jeg koser meg med de jeg har. Så får jeg heller beundre helgull daytona via bilder. 😃

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Som @holmby sier, men sagt rett ut:
Ja, du har gått seg vill. Du skal til «Startgropen» og særlig da tråden om «Klokker til hyggelige priser».
Enig med du (y) Det meste av klokker som produseres fra ca. 10K og oppover fungerer aldeles strålende, og vil absolutt kunne vekke entusiasme med mindre man er en "watchsnob"... ;) For min del handler det mest om ikke å gå der alle andre ferdes, men å finne glede i fornuftige dealer på flotte ur, som av ulike årsaker faller utenfor fokuset til folk flest. Gjerne ofte fordi folk har lest seg opp og ned på ulike reviews, sett et hav av youtube videoer, og smått om senn blitt kollektivt enige om hva som er attraktive v.s mindre attraktive klokker, uten at dette nødvendigvis har en teknisk forankring.

Denne glede blir litt ødelagt om det uret som du bærer, koster mer enn at du kan bruke uret uten noe stress.
Det der er mitt hovedargument for ikke å bruke mer enn maks 15-20000,- på en klokke. (Noe jeg ikke har gjort ennå, bare så det også er sagt.) Jeg har lyst å kunne stå på t-banen i kortermet, med en favorittklokke på armen, uten å risikere å bli ranet ti minutter etterpå av noen som har fulgt meg ut fra stasjonen.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone og Gin
Klokker faller mer i verdi enn en nybil(ikke alle)
Så kjøp ei klokke du vil ha,å se deg ikke tilbake før den du har ikke tikker lenger…

• Haha
Reaksjoner: andres
Jeg vet av erfaring følgende: Følg hjertet, gi det historie og stå for valget. Samlinga mi selger jeg aldri. Den blir hos meg og mine.

Det der er mitt hovedargument for ikke å bruke mer enn maks 15-20000,- på en klokke. (Noe jeg ikke har gjort ennå, bare så det også er sagt.) Jeg har lyst å kunne stå på t-banen i kortermet, med en favorittklokke på armen, uten å risikere å bli ranet ti minutter etterpå av noen som har fulgt meg ut fra stasjonen.
Dette er jo ikke bare snakk om krone-verdi og rans-risiko.
Spørsmålet er jo også om et premium-ur lever opp til en entusiast sine egne forventninger.

Etter å ha «jobbet» meg gjennom eierskap av ur fra både A Lange, Vacheron Constantine og Patek Philippe, så har jeg personlig kommet frem til at disse premium-ur, dessverre ikke gir meg en eierglede som forsvarer den høye innkjøpsprisen på disse urene.

Den opplevde kvaliteten på premium ur i denne prisklasse, er dessverre ikke proporsjonal i forhold til opplevd kvalitet i forhold til ur i mer «folkelige» prisklasser.

Redigert:
Etter å ha «jobbet» meg gjennom eierskap av ur fra både A Lange, Vacheron Constantine og Patek Philippe, så har jeg personlig kommet frem til at disse premium-ur, dessverre ikke gir meg en eierglede som forsvarer den høye innkjøpsprisen på disse urene.

Den opplevde kvaliteten på premium ur i denne prisklasse, er dessverre ikke proporsjonal i forhold til opplevd kvalitet i forhold til ur i mer «folkelige» prisklasser.
QFT.

• Liker
Reaksjoner: Gin