Gå til urmaker med klokke

Medlem
28. sep. 2009
Innlegg
0
Jeg har kjøpt en klokke av en kompis av en kompis. Jeg vet den er ekte, men jeg stusser bare litt på papirene. Spørsmålet mitt er bare egentlig om jeg f.eks kan gå med denne klokken min til en urmaker, å spørre han om verdien på klokken, i tillegg få han til å gi meg noen "ekte" papirer? Kjøper evt urmakere klokker?

Ricovero
 
ricovero skrev:
Jeg har kjøpt en klokke av en kompis av en kompis. Jeg vet den er ekte, men jeg stusser bare litt på papirene. Spørsmålet mitt er bare egentlig om jeg f.eks kan gå med denne klokken min til en urmaker, å spørre han om verdien på klokken, i tillegg få han til å gi meg noen "ekte" papirer? Kjøper evt urmakere klokker?

Ricovero

Hva er det du stusser over? Dersom papirene ser tvilsomme ut, er det vel stor sjanse for at klokken er det samme.

En urmaker kan vanligvis ikke si noe fornuftig om en klokkes verdi, men kan fortelle hva en tilsvarende klokke ville koste idag. De færreste urmakere kjøper brukte klokker for videresalg, men noen tar innbytte. Noen urmakere, gullsmeder og brukthandlere kjøper og selger brukte ur, men du vil vanligvis få mer igjen dersom du selger privat. En urmaker kan heller ikke gi deg "ekte" papirer som kvittering, originalt garantikort e.l., men kan i noen tilfeller lage en forsikringstakst som kan fungere som ekthetsbevis.

Det hele avhenger imidlertid av hva slags klokke det er snakk om. Om du forteller litt mer, kan kanskje noen her inne hjelpe deg.
 
Raymond Weil-klokker selges svært mange steder, så det beste er å ta kontakt med en selgende urmaker dersom du lurer på om den er ekte. Eventuelt kan du kontakte importøren, som heter Nortime. Men igjen - hvorfor er du sikker på at klokken er ekte dersom papirene virker uekte?