Funnet igjen konfirmasjonsklokken

Medlem
12. okt. 2011
Innlegg
820
Sted
Vinterbro
I dag fant jeg min gamle Citizen klokke! Denne fikk jeg til "konfen" for 20 år siden og tenker at den fortjener en plass i rotasjonen. Problemet er at den ikke går og trenger batteri. Protid skal ifølge en kompis med samme klokke ha 3500 for en service, noen tanker om det er noe poeng? Kompisen fikk sin igang for 280 hos en lokal urmaker, men jeg er ikke fremmed for å bruke noen kroner på denne i nostalgiens ånd. 3,5k høres dog unektelig stivt ut? Og ja, jeg skulle ønske gaven den gang var noe mekanisk, men man tager hva man haver ogsåvidere :)

8XmlXL9.png
 
Er problemet at den ikke går OG trenger nytt batteri, eller går den ikke fordi batteriet er dødt?

Kanskje det holder å skifte batteri?

Todda
 
Ja, greia er bare at det på baklokket står at den kun skal åpnes av Citizen verksted, er vel i praksis det jeg lurer på, jeg kommer max til å bruke den til bading på to meters dyp og tenker at de som har dette som verktøy bør ta den advarslen litt mer seriøst.
 
Tar du klokka til en urmaker og sier du skal bytte batteri, så koster jo ikke det mange kronene. Hvis du samtidig slår av en hyggelig klokkeprat, så sjekker han sikkert pakningene også, og om han ser noe annet. Med litt flaks, så er det ikke noe i veien, og du har konfirmasjonsklokka tilbake. Har du uflaks, så er det noe feil, men da kan du vurdere der og da... :)
 
Ja, greia er bare at det på baklokket står at den kun skal åpnes av Citizen verksted, er vel i praksis det jeg lurer på, jeg kommer max til å bruke den til bading på to meters dyp og tenker at de som har dette som verktøy bør ta den advarslen litt mer seriøst.

Det skal i utgangspunktet sendes inn til Citizen, mener det kostet rundt 1400,- for et par år siden. Da byttes pakninger, krone(r), trykkere, etc. Kan være det er på tide hvis klokken er gammel, men det kan også holde med et batteribytte + trykktest hos urmaker :)
 
Dersom pakningene er hele og pene etter at urmakeren har åpnet den er det mulig å bruke litt silikon på pakningen og montere den på nytt.
Utfordringen er pakningene på trykkerne. Etter det jeg forstår er det vanskelig å smøre de opp.
 
Om du tenker å dykke med klokken må du nok belage deg på noen kroner til nye pakninger og trykktesting. Hvis ikke ville jeg tatt med klokken til en urmaker og byttet batteri samt smurt opp pakningen(e). Vær obs på at disse Citizen klokkene kan være litt vanskelig å få liv i (blitt fortalt) etter om de har fått ligge lenge uten batteri/strøm og at muligheten for lekkasje fra batteriet som sitter i kan skape litt trøbbel. Men, affeksjonsverdien tatt i betrakting er forsøket verdt de skarve hundrelappene det koster. Lykke til!:)