Funn hos far,tippoldefar gammelt gullommeur.

Medlem
9. des. 2010
Innlegg
83
Sted
Oslo
Var på besøk hos min far i dag, da han viste meg et lommeur som er arvet ned fra sin oldefar.

Jeg har nada greie på slike ur, men synes det hadde vært gøy å vite noe om dette. Så meget flott ut, med en del inskripsjon. Legger ut en hel del bilder av dette, hyggelig med innspill for datering og historie.

Here goes, beklager dårlige mobilbilder, takk til ny tlf med innebygd forbedringsprogram av foto og bilder for flott "effekt" på disse.

1.Uret, også med signet"ting" for tippoldefar.


2. Skiva, åpnet:



3. Innside av 1. lokk, med 4 stempler:

4. Utside 2. lokk, med inskripsjoner: Breguetfjær? Evt annen info ut fra dette?


5. Innside 2. lokk, med noe tall og skrift:


6. Urverk: Kan det være byttet på service e.l. da det ikke er noe stempel eller info i det hele tatt, eller kom de slik?


7. Urverk: Takker for evt info vedr dette.

8. I eska si:

Takk for titten og evt info vedr denne.
 
Pent ur. Ser ut til å være i god stand også. Tror det kan være verdt å merke seg dette:

Fra Breguet:
Any pocket watch bearing an individual number greater than 5500 can be considered fake. Any nineteenth century pocket watch signed "Breguet à Paris" is fake. Furthermore watches bearing the inscription "Spiral Breguet" were not made by our firm. From 1880 to 1910, many manufactures added this inscription in big letters to their pieces to lend them credibility, whereas Breguet never used such inscriptions.
 
Pent ur. Ser ut til å være i god stand også. Tror det kan være verdt å merke seg dette:

Fra Breguet:
Any pocket watch bearing an individual number greater than 5500 can be considered fake. Any nineteenth century pocket watch signed "Breguet à Paris" is fake. Furthermore watches bearing the inscription "Spiral Breguet" were not made by our firm. From 1880 to 1910, many manufactures added this inscription in big letters to their pieces to lend them credibility, whereas Breguet never used such inscriptions.

Takker.

Regnet ikke med at det var Breguet, men det prøver vel heller ikke være det iflg inskripsjoner? Er vel bare en fin gullkasse med et mer eller mindre generisk verk? Er det mulig å finne produsent av verk og/ eller kasse ved hjelp av info på uret?
 
Redigert:
Meg bekjent lagde breguet markedets beste balanser på denne tiden, og andre manefaktur kjøpte balanser av breguet. Dette ville de gjerne informere kjøpere om, ikke ulikt slik det er med ETA idag.
Jeg har selv et urverket med breguet balanse.
Artig ur med personlig verdi for deg. Kult å ha på 17.mai etc,

Kanskje også et morsomt verk å lære å skru på?
 
Urverket så jo meget flott ut. Skrudde foringer etc. Kult at også den orginale boksen finnes:)
Likte også inskripsjonen "REVOLVER WERK"
 
Er vel bare en fin gullkasse med et mer eller mindre generisk verk? Er det mulig å finne produsent av verk og/ eller kasse ved hjelp av info på uret?

Absolutt et flott lommeur. Hvilke inskripsjoner er det på stabilisatorstaget over fjæren? Det som er morsomt med lommeur er at det forekommer toppklasse-urverk i relativt enkle innpakninger (...og vice versa) ettersom kassene og urverkene gjerne ble solgt hver for seg og satt sammen og solgt under egne merker.
 
Jeg er absolutt ikke ekspert på lommeur - ønsker dog å bli og har lært litt da. Ut i fra bildene dine ser jeg at det i hvert fall er en stein i midten. Det utelukker et laverestående verk, sammen med breguet spiralen. Det betyr ikke at jeg sier det er et flott verk, for det har jeg ikke kunnskap til å vurdere, men jeg ville absolutt ha brukt bittelitt tid på å undersøke med en urmaker som er vant til å håndtere denslags. Vakkert var det.

NB! Bare husk, det er et revolver werk, du må aldri peke eller sikte på noen med lommeuret hvis du ikke mener alvor ;)

EDIT: Det kan være at det står inskripsjon på delene lenger ned, kan vel også stå noe om produsent under urskive. Som regel er det alltid "behov" for service på disse urene, selv om de går. Dette da det er håpløst å skaffe reservedeler. Klokken, hvis ikke servet siste fem årene vil gå og kan gå bra men uten oje i praksis, og da sliter det raskt på delene hvis det blir brukt. Bare et tips.
 
Redigert:
Takker for alle innspill.

Jeg fant jo noget mer info ved googling av diverse inskripsjoner i lokket. Mye rart, og en del forvirrende. Får bruke litt mer tid en annen dag.

Dette skal passes på, kommer fra min tippoldefar, ble t.o.m. pantsatt noen år etter krigen, for en sum som var overraskende høy ifht hva jeg finner av info nå. Synd det ikke finnes papirer på det, hadde vært moro.

Service bør nok tas ja, har sikkert ligget ubrukt i 20-30-40 år. Men går som bare det, og virker ok. Jobb for deg Greg?

Jeg lover å være forsiktig, og ikke peke på noen med dette skumle våpenuret.

God helg.
 
Flott lommeur du har der! Ordet Remontoir ble mye brukt tidligere på lommeur som ble eksportert ut av Sveits. Det hørtes og så vel flott ut. Ordet betyr at klokka trekkes opp for hånd. Tidligere brukte man jo nøkler. Når det gjelder Breuget spiral så var det en bøye teknikk øverst på spiralen som Breuget oppfant. Det gjorde at balansen gikk bedere og holdt seg på amplitude. Dette var en teknikk som alle klokkefabrikker kopierte og brukte. Spesielt i Amerika med sinne flotte gamle railroad ur som måtte gå presist. Teknikken brukes også i dag.
 
Redigert: