Fukt i SKX007

Medlem
5. aug. 2011
Innlegg
338
Jeg oppdaget fukt inn i min SKX007 etter å ha svømt med den. Noen forslag til hvem som kan hjelpe meg i Oslo med dette? Eller er jeg over på DIY?

IMG-2465.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Huff. Den er i alle fall ikke tett. Første som slår meg er å åpne for å la fuktigheten tørke. Deretter kontakte urmaker for fiks/smøring/trykktest
Urtjenesten?
8
 
Dessverre har jeg ingen åpnere for hånden, så jeg må nok innom en urmaker for å få gjort dette...:(

Huff. Den er i alle fall ikke tett. Første som slår meg er å åpne for å la fuktigheten tørke. Deretter kontakte urmaker for fiks/smøring/trykktest
Urtjenesten?
8
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg tenker om klokken ikke har noen affeksjonsverdi så er det bare å kjøpe ny, eventuelt bestille nytt verk på eBay og få noen til å sette den inn for deg..
Har i nyere tid lest at det anbefales å sku ut krona og bære klokken på armen slik at fuktigheten stiger mot glasset for å skåne verket ytterligere mot rust..
Lykke til.
 
Kanskje vannet har kommet inn baksiden, så du får åpnet det lokket "lett" med en såkalt sticky ball (gummiball, squashball, ball av teip med utsiden ut, e.l.).

Alternativt: Ikke åpne den, men behold fuktigheten og ikke slipp luft inn - for da starter rustprosessen fortere - og ta kontakt med Oslo Urservice som åpner om 45 minutter.

Hadde SKX vært i produksjon,, så hadde jeg bare kastet den med fuktskade og kjøpt en ny, men siden SKX er utgått - så ville jeg nok satset litt i å få den fikset.
 
Kanskje vannet har kommet inn baksiden, så du får åpnet det lokket "lett" med en såkalt sticky ball (gummiball, squashball, ball av teip med utsiden ut, e.l.).

Alternativt: Ikke åpne den, men behold fuktigheten og ikke slipp luft inn - for da starter rustprosessen fortere - og ta kontakt med Oslo Urservice som åpner om 45 minutter.

Hadde SKX vært i produksjon,, så hadde jeg bare kastet den med fuktskade og kjøpt en ny, men siden SKX er utgått - så ville jeg nok satset litt i å få den fikset.

Stengt fom i dag tom 26/07
 
Dessverre har jeg ingen åpnere for hånden, så jeg må nok innom en urmaker for å få gjort dette...:(

Skru ut kronen og putt klokken i et glass med ris. Dette virker for mobiltelefoner som har falt i vann.

Det ville jo være fint å bevare klokken.
Snakk med Urmaker Larsen eller Lambertseter Ur, hvis du ikke får tak i Oslo Urservice.

Hvis ikke @Greg kan ta den....

8
 
Alternativ til ris er jo Silica Gel (poser som følger med all verdens dippedutter) som de aller fleste har en del av allerede.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
En liten oppdatering her. Ny badetur, ny fukt (glemte meg litt). Åpnet baklokket igjen og dro ut stem’en, da oppdaget jeg at pakningen var helt gåen. Så da har jeg vel trolig årsak her (ja, Donald Duck-blader kan fungere som underlag ).
Hvor får jeg tak i en ny pakning? Urmaker eller eBay?
8F0F2FC9-E619-4FAD-A2A1-D9C9124CDA09.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Oppdatering!

Jeg bestilte en ny stem fra KD89fr via eBay. Etter en veldig non-ISO trykktest senere (se vedlagt bilde) kan jeg konstatere at klokken tåler vann i en kaffekopp over natten.

62033065390__8D0158BF-21F5-43F3-B407-C42EF71F792B.JPG


Urmakertjenester for invistorer tas nå fortløpende :mrgreen:
 
Ny oppdatering;
Klokken begynte å gå altfor tregt, deretter altfor fort. Den ble levert inn til urmaker som fastslo trolig fuktskade + ikke mulig å regulere korrekt. 2200kr for et nytt urverk. Vurderer å kjøpe en ny SKX007 i stedet, hva tenker folket? :confused:
 
Før du legger penger i nytt verk se på finn , der er det ofte gode priser på relativt nye SKX.
Tenk også på at fukt skader ikke bare verket , skive og visere tåler ikke dette de heller
og da vet du ikke hvordan de blir etter en stund.
Klokka du har kan du selge som rep. objekt og da få dekket litt av den nye.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel