Frustrasjonstråden.

L

Lynvingen

Guest
Som tittelen tilsier kan man lette litt på trykket i denne tråden når ting ikke går veien ved urmakerbenken, eller under for den saks skyld.

Begynner med følgende: Vintage ETA. Usikker på vilket kaliber det er snakk om - satt i en gammel Gotham som jeg kjøpte på bukta, forøvrig en artig sak som jeg skal omtale senere.

Uansett, dr*tten er utrolig herkete å få sammen igjen på skikkelig vis, er liksom noe som skal gå på tverke hele tiden. Ved første montering (merk at jeg nummerer forsøkene:mad:) når balansen skulle på plass merket jeg ved opptrekk at fjæra antageligvis hadde løsnet fra akselen som går igjennom fjærhuset - yeay, hadde håpet på og ikke måtte pirke inni fjærhuset siden gangreserven i utgangspunktet var innafor. Av med alle klobene og hele løpeverket for å få ut fjærhuset, feilen var som antatt.

Motering nr. to:

Gikk etter boka helt til jeg innså at dingsen som sitter på baksiden av platinen i skruen som løsner vella hadde posisjonert seg feil, hele kostebinderiet på fremsiden av verket av og på enda en gang..

Motering nr. tre:

Dette verket har ikke incabloc, ikke sikker på om vi snakker en forgjenger av incablocen eller en billigversjon uten (et tema jeg skal fordype meg nærmere i, ble ganske nysgjerrig), kjenner ikke ETA historikken godt nok. Uansett, inrettningen i bunnjuvelen til balansen i dette verket er rett og slett bare en liten plate med en fast juvel som balanseakslingen skal hvile på slik at den kommer i riktig høyde så den ikke subber og dermed stopper i hvisse posisjoner. Monterte nevnte dings, alt funket, og nå er den søkk vekke, og ting funker ikke.:mad:

Resultat: ømme knær og vondt i ryggen. Imorgen skal jeg på Clas Ohlson å kjøpe et par knebeskyttere tilvarende de håndverkere bruker, i mellomtiden blir området rundt benken behandlet som en crimezone, altså avsperret.

Nå stikker jeg bort på kiosken og kjøper en glass-kola og en stor plate med Helnøtt.:rolleyes:
 
Glass-Cola og Helnøtt...

Mmm.jpg
 
Legger ved et par bilder tatt under demontering av verket. Jeg tar alltid en del bilder underveis så monteringen blir lettere.

Her ser vi verket etter at balansen er tatt av. Verket er ganske møkkete og stygt.
20140315_172237_zpsnbftgkle.jpg



Dette bildet viser løpeverket.
20140315_172804_zpsw1iyjtpr.jpg




Her er fremsiden av verket, det som ligger mot baksiden av skiva. Det er den ovale messingbiten som gikk MIA, har siden forrige post imidlertid funnet igjen skruen. Måtte på toalettet som medfører passering av urmakerbenken og tråkket på noe jeg trodde kanskje var en brødsmule, måtte sjekke likevel og jaggu var det skruen.:cool: ETA logoen skimtes også til venstre for senter på verket.
20140315_173520_zpsmpyrg5nk.jpg