Frustrasjon ang. Rolex butikk.

Nå er vi heldigvis spart for mye uheldig fokus på klokkeinteresse her på TS. Til sammneligning er gjjenomgangstonen på rolex forum og omegaforum, hvor god investering et klokkekjøp kan være og til hvilken rabatt en kan får hvor. Nå er jeg ikke på klokkeriet, men har hørt rykter om tilsvarende tilstand.
Det er noe snodig at det er kritikkverdig med prisøkning på et produkt en ikke får kjøpt, mens det handles stort i gråmarkedet hvor kjøpsprisen er 2-3x veiledende
I følge tv og aviser skal kremmerånden vekkes hos alle og enhver, tv med eget program hvor de flipper hus og avisene skriver om hinsides verdiststigning på klokker.
Foreslår vi får skylde på amerikanerne siden Rolex nærmest er symbolet på suksess, og alle andre idioter som er wannabe amerikanere
 
Nå er vi heldigvis spart for mye uheldig fokus på klokkeinteresse her på TS. Til sammneligning er gjjenomgangstonen på rolex forum og omegaforum, hvor god investering et klokkekjøp kan være og til hvilken rabatt en kan får hvor. Nå er jeg ikke på klokkeriet, men har hørt rykter om tilsvarende tilstand.
Det er noe snodig at det er kritikkverdig med prisøkning på et produkt en ikke får kjøpt, mens det handles stort i gråmarkedet hvor kjøpsprisen er 2-3x veiledende
I følge tv og aviser skal kremmerånden vekkes hos alle og enhver, tv med eget program hvor de flipper hus og avisene skriver om hinsides verdiststigning på klokker.
Foreslår vi får skylde på amerikanerne siden Rolex nærmest er symbolet på suksess, og alle andre idioter som er wannabe amerikanere

Dersom man skal legge skyld på noen tror jeg nok det asiatiske markedet har drevet etterspørselen mer enn både USA og Europa de siste ti årene, har inntrykk av at også rike afrikanere heller prioriterer luksusklokker over det meste annet av luksusvarer. Men det er egentlig intet poeng å fordele skyld da vi alle som har interesse av klokker og betaler den prisen det koster har «litt skyld». Når det er sagt kunne det ikke falle meg inn å betale mer enn retail pris på en klokke som fremdeles er i produksjon, på vintage og klokker som ikke produseres lenger føler jeg at det kan forsvares på en helt annen måte.
 
Luksus er ikke for alle, men alle vil ha det. Egentlig bør tema tones ned. La flipperne og folk flest konse på Rolex, det er mye annet som er mer interessant og ville vært synd om feil øyne for blikket retta den veien
 
  • Liker
Reaksjoner: OddE og Eternamaniac
Det ble nettopp utført en studie som sier at verden vil få 150 mill nye høy-middelklasse innbyggere i løpet av de 10 neste årene med betydelig kjøpekraft og lyst på luksusartikler.
Jeg husker ikke hvem/hva/hvor men Mr. Haagen og Mr, Meyer snakket mye om dette for 2-3 episoder siden i 8past10 Watch Talks.

Verdens store produsenter av luksusklokker vil aldri klare å utvide til å dekke denne etterspørselen selv om kanskje kun 10% av disse vil kjøpe klokker.

Det betyr at de store som Rolex, AP, Patek, VC, Lange etc vil bli enda vanskeligere å få tak i og enda dyrere. Så har noen noe i denne kategorien så for guds skyld ikke selg.

Deres spådom er at vi faktisk også ender opp med venteliste på de merkene som er «under der» i dag og som du kan få over disk.
Så kanskje like lurt å begynne å hamstre opp IWC, Omega, Panersi, GS, Doxa etc.

Jeg tror de har mye rett i dette.
Så kjøp det du kan få tak i og ikke selg
 
Redigert av en moderator:
Rolex? Intet nytt under solen her siste året.
AP? Har blitt latterlig og enda mer komisk enn enhver Rolex.
FPJ? Fullstendig latterlig og überkomisk. Mange forsvarer merket, men markedet er fullstendig f**cked. Tragikomisk.

Merk at jeg ikke her disser selve det mekaniske, for jeg vil gjerne ha en FPJ Souverain og er klar til å kjøpe en over disk i butikk, men ikke i dagens overopphetede (grå)marked.

Poenget er at det som før gjaldt Rolex, er nå overtatt av enda mer hypede merker - og de aller fleste henger fortsatt igjen i at "..Rolex er så hyped...". Vel, det stemmer - men mer etablerte merker opplever en hype som overgår enhver SS Rolex.

Moralen må da være å lete etter gode armbåmdsur blant andre produsenter - gjerne der håndverk og utførelse står høyt, mens prisnivået er edruelig. Jeg har lett og funnet. Gjør det DU også.
 
Redigert:
I min snevre klokkeverden er det noen få interessefelt - Vintage Rolex, vintage Tudor, Panerai, vintage Heuer og vintage militære ur. Har selvfølgelig noe annet men jeg lar meg ikke frustrere over andres framtidige spekulasjoner, det er kanskje ikke alle som har vært med på denne reisen i over 30 år. Det jeg har erfart er at alle har dømt prisene nord- og ned siden Quarts helvete begynte.
Velger man å satse på kvalitet og orginalitet på kvalitetsur skal det mye til for å tape pengene sine på litt lengre sikt. Kortversjonen må jo bli - har du en gammel/vintage klokke i mitt interessefelt må du absolutt sende meg en melding. (y)