Fremtidlige urmakerkurs...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
Hei folkens. Benytter anledningen her til å lodde stemning om det faktisk er noen i kongeriket som kunne tenke seg å sette av en helg til dette i fremtiden. Vi - Entropy og jeg har snakket om at alt er mulig - hvis DERE vil. Eksempelvis kan det tenkes å holde dette både i Stavanger som Bodø. Saken er imidlertid den at det må til en hver tid være nok interessenter, samt at pris vil kunne påvirkes noe av reisevei - for vår del. Antar at man alikevel snakker om en utgangspunktspris på 3.500 evt pluss, avhengig av lokaletilgang, hotell ect. Post gjerne deres synspunkter her. Erfaringsmessig - to urmakerkurs og en mengde andre faglige kurs, tilsier at 20-50 prosent som viser interesse i en eller annen form faktisk faller fra når det gjelder, grunnet at det ikke passer akkurat den helgen o.l. Helt greit. En eventuell pris vil også nødvendigvis bli påvirket av hvor mange som faktisk melder seg på, da noen utgifter er faste, og rabatter på verktøy og verk er avhengig av antall påmeldte.

Bare å komme med deres tanker og idèer her da :)
 
Jeg er definitivt interessert i urmakerkurs, forrige helg klaffet det dessverre ikke med jobb.
 
Mitt forslag er at dere som er interessert, kommer på banen så raskt som mulig, og at dere velger en helg i September eller Oktober. Start gjerne en avstemmingstråd på hvor og når. Vi hadde det så hyggelig i helgen, og drar gjerne til det stedet som kan levere flest bindene påmeldinger. Hvis vi sier at fristen til å finne tidspunkt for kurs er 30 juli, hvis kurs skjer i september eller oktober så vil dette bli ganske oversiktelig for alle, inkl. oss som må handle inn verktøy osv.
Om det blir slik at f.eks både stavanger og trondheim har nok påmeldte til kurs, så kan vi se på muligheten for to kurs til høsten.

Det som skal til for å få til dette er at dere som tidligere har vist interesse, kommer på banen nå, og bidrar til at dette passer inn i deres liv.
 
Jeg SKAL på neste kurs! :)

Bare husk Salvesen, det er fortsatt snakk om et grunnleggende kurs - noe du bestod med glans. Er selvfølgelig ikke til hinder for å friske opp saker og ting. Når vi har en stor gjeng med folk som har gjennomgått et grunnleggende kurs, er det lettere å se for seg et videregående kurs. Da er det mange å ta av, blant "grunnleggerne" har du jo alt fra virkelige fremtidlige urmakere til mennesker som kun ønsket en innføring i hva dette er for noe. Derfor, kan det synes fornuftig å ha en del mennesker med grunnkunnskap å ta av, før man tar et videregående kurs. Dette byr på nye utfordringer, samtidig som man kan komme ganske langt, da de som vil velge et slikt kurs høyst sannsynlig har en grunnbalast med seg. Det betyr at man ikke behøver å gå løs på hvordan man skal holde en skrutrekker, eller forklare hva et fjærhus er for noe. Det blir lett å tenke seg at dette er noe som er likt det 7750 kurs jeg var på i mai, der det forutsettes et minimum av kunnskap for å klare å komme gjennom. Jeg hang selv med synes jeg, men det var såvidt :)

En ting er i hvert fall sikkert, Entropy samt jeg ønsker virkelig å bringe denne kunnskap videre til dere der ute. Prisen for å smake på urmakeriet er egentlig snakk om det du bruker på en gjennomsnittelig beater av ymse kvalitet, slik at det skal være gjennomførbar for de fleste sånn rent økonomisk. Ang økonomi - selv om ingen har spurt. Både Entropy samt jeg har dagjobber hvor et par timers vanlig arbeid er vesentlig mer innbringende enn å holde et slikt kurs, så tro meg, dette gjøres fordi vi har det gøy, og, for de litt mer religiøse av dere, fordi vi begge føler et kall :)
 
Jeg er meget interessert i å delta på et slikt kurs så sant det passer og foregår på østlandet et sted (og økonomien tillater det:eek:).
 
Jeg er klar for videregående kurs. Er vi ikke nok folk fra kurs 1 og 2 til at det blir en bra gjeng?
 
Er det innenfor å si at Rogaland/Hordaland går inne for samme området? Med andre ord, er det gjennomførbart å gjøre det slik at alle fra disse områdene som melder seg på er komfortable med at stedet med flest påmeldte "vinner" og de fra "tapende" by kommer til byen med flest lokale påmeldte?
Så får vi se da, hvem av byene som er høyest representert på den horologiske rangstigen;)
 
Jeg skulle ønske jeg hadde fulgt med på forumet her og meldt meg på kurset i Oslo (som nettopp var). Når i fremtiden tror dere at det blir kurs igjen i Oslo? Send meg da en gjerne en PM så er jeg med. :)
 
Skulle gjerne planlagt et videregående kurs. Det er dog en tanke som melder seg - ta dette ikke ille opp, jeg fikk idèen etter å ha vært på 7750 kurs hos ødegaard i mai. Det gikk unna, og vi lærte masse. På mange måter er et videregående kurs enklere, da man har med folk som har det meste grunnleggende i seg, man begynner f.eks ikke å forklare at dette er et fjærhus ect. Jeg tror at det mest krevende kurset er grunnleggende da man samler mennesker som hovedsakelig aldri har prøvd seg på dette. Imidlertid tror jeg at det ved videregående kurs burde være - ikke en opptaksprøve, men i hvert fall en oppfordring til at de som melder sin interesse i hvert fall har fått skrudd litt siden første gang, så man kan forvente en viss fremdrift av samtlige. Dette kan løses elegant med en intenskjonsavtale hvor den enkelte deltager setter av litt tid på forhånd og kjører på med egentrening. Et verk man kunne prøve seg på, som er temmelig avansert, men som ligger lett tilgjengelig gratis hos eta er 2892. Det er vanskeligere enn 2824 men ikke nevnverdig. Det er dog en kostnad forbundet med dette som overstiger det første kurset, hovedsakelig grunnet dyrere verk. Men vi skal tenke på det.

Et grunnkurs til for å være sikker på at vi har nok videregående kandidater er nok veien å gå uansett. Et kort kveldskurs som f.eks kun tar for seg olje og oljeteknikk er også tanker vi har hatt.

Som man sier over there - time will show.
 
Jeg er med på et grunnleggende kurs i Stavanger.

Forsto på broder'n (petterhg) at dette er verdt å få med seg. :) Har Timegrapher!