Fremtiden til Tudor

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
Det er vel bare et spørsmål om tid før Tudor ikke lenger får kjøpe ETA-verk. Hva skjer da? Noen som har hørt noen rykter/spekulasjoner/hva som helst om hvilken vei Tudor kommer til å gå?

Jeg ser ikke for meg at de begynner med Selitta-verk. Kanskje Soprod? Eller kanskje Rolex-verk? :mrgreen:

Hva tror/tenker dere?

Det blir vel Sellita, tenker jeg. Det er jo egentlig bare ETA-verk hvor patenten har gått ut. Kvaliteten er angivelig den samme.

Ja, kanskje.

For meg blir imidlertid Selitta litt "usexy". Det er jo egentlig bare en kopi og selv om de sikkert er like bra som verkene de er kopier av, så føles det litt "billig". Å betale 25'-30' for en Tudor med et modifisert ETA-verk er egentlig OK, men å betale den samme summen for en klokke med et modifisert "kopi-av-ETA"-verk sitter lengre inne. Iallfall for meg.

Vil ikke ETA fremdeles levere ferdige/komplette verk da?
Jeg er sikker på at jeg har lest at det bare er ebauhces som ikke vil bli solgt til andre produsenter.

Meg bekjent har tudor en avtale som sikrer dem ETA-verk også for fremtiden. Om du har kilde på noe annet er jeg lutter øre. Dette er lest diverse ganger på TRF. :)

Jeg tenkte faktisk på akkurat det samme tidligere i kveld. Har et ønske om å skaffe meg en Tudor snart. Med lanseringen i USA lurte jeg på om de kanskje kom til å bytte urverk og kjøre opp prisen i løpet av litt tid. På en annen side ser det ut til at dette kun blir tilfelle om Tudor(Rolex) selv ønsker dette. I alle fall om man skal tolke ut i fra det som ble skrevet om ETA på ablogtowatch for litt siden:
This means that the Group will continue selling parts to several external companies (a majority of those that have invested into making their own movements will receive supplies in the future, such as Patek Philippe will continue to receive hairsprings from Nivarox and Rolex's Tudor will still get movements from ETA).

Virker lite fornuftig for Rolex å kjøre inhouse eller på annen måte øke prisen på Tudor. Vil jo bare sette Tudor i konkurranse med seg selv. Slik det er i dag dekker de litt forskjellige markeder.