Fra PC til Mac?

Medlem
2. juni 2014
Innlegg
444
Sted
Oslo
Hei,

Klarte selvfølgelig å søle en stor kopp kaffe over min Samsung 7 serie i dag... :mad:
Totalkrasj og fungerer ikke lenger. Vurderer om jeg denne gang skal kjøpe en Mac istedenfor vanlig PC.

Det korte spørsmålet jeg lurer på - er MacBook Pro verdt de ekstra pengene? Evt erfaringer og info tas imot med glede :)
 
Her vil du få to klare svar:

a) Ja
b) Nei

Windows, Linux, OSX, etc er alltid polariserende.

Mitt konkrete svar er at jeg - og alle andre i familien minus én - gikk over til Mac for 7-8 år siden. Året etter gikk den siste over til Mac også. Hvorfor?

Ingen daglige virusprogram upgrades, mindre defragmentering av harddisken - og kort sagt mer stabil drift pr. laptop.

Jeg irriterer med over mye av det Apple finner på (iPhone, iTunes, etc) - men det å operere en laptop med OSX er særdeles brukervennlig og hazzlefritt.

Prøv selv og se. :)

PostScript: Noen kommer til å si at en MacBook er overpriset aluminium. Isolert sett er den det, men du skal ikke se på hardware - men softwarebiten. Det er softwareopplevelsen du er ute etter - og den fårr du enkleste med en MacBook.
 
Akkurat et slikt svar jeg var ute etter.
Takk for det, @Loevhagen :)

Et following-up spm: Hva er din ærlige mening om valuta for pengene mtp MacBook?
 
Hva er din ærlige mening om valuta for pengene mtp MacBook?

VFM: Hvis jeg kan ta med egen irritasjon fra familiemedlemmer som klager over stadig treigere maskin, daglige virus downloads og beskjed fra all pre-installert software på en Windows-PC om at jeg må fornye lisens, så er Value allerede der skyhøy ved å velge en Mac.

Drar jeg det videre med bruksopplevelsen - at pekeenheten fungerer utmerket med alle sine funksjoner for én, to, tre og fire fingre i ulike kombinasjoner og dvale / våkne skjer på 1-2 sekunder - så bidrar det til enda høyere V.

Noe jeg ikke liker? iTunes, men det bruker jeg ikke da Spotify er det jeg benytter på Mac. Jeg kunne forsåvidt ønske at oppgraderingspriser på hardware via apple.no var rimeligere (harddisk, flashdisk, minne) - men jeg bruker ikke så mye lagring på laptop - og bruker iMac med ekstern disk til dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB
Jeg går aldri tilbake. Bruker PC på jobb, og det er alltid noe feil. Mac har de siste ti årene vært tingen hjemme, og ikke et feilskjær enda.
 
Takk for innspill! :)

Jeg var forøvrig innom min lokale elektronikk butikk istad, og 13" falt i smak selvfølgelig. Har tidligere hatt 15" i bærbare PC'er, mye fordi man ofte får bedre hardware enn i de mindre modellene. Det som irriterer meg grundig med Apple er at det skal koste så forbanna mye hvis man ønsker å oppgradere RAM, prosessor eller lagring. Jeg hadde tidligere 256 GB SSD lagring på PC'en, men husket ikke om jeg trengte all plassen.
Noen som vet hvor mye av disken operativsystemet og nødvendige apper tar opp av plass?

Har sett at det er muligheter for å kunne kjøpe eksterne disker og USB-"penner" i mikro-størrelse som man eventuelt kan komplimentere med, men irriterende at Apple skal ha 2000 kr ekstra for å oppgradere lagring. Burde vært 256 GB som standard...

Nå skal også ryktene ha det til at en ny MacBook Pro vil være å se i Q4 (muligens oktober). Vil da anta at dagens modell vil evt. falle litt i pris etter lansering, men ikke nok til at jeg kan vente tror jeg.
 
Jeg bruker både Mac og Windows. Mac privat og Windows på jobb. Windows er dønn stabilt, ikke mer problemer med det vs OSX.

Helt ærlig så mener jeg det ikke er så stor forskjell. Kjøper du en windowsbasert pc for samme kronebeløp som en MacBook Pro så er det lite opplevd kvalitetsforskjell. Jeg bruker en Lenovo X1 på jobb, jeg foretrekker tastaturet på denne over Mac. Pekeplaten er bedre på Mac, men det er ikke sååå mye forskjell.

Jeg HATER excel på Mac, men bruker du det ikke så spiller det ingen rolle. Jeg bruker mye Excel på jobb så det er en dealbreaker for min del.

Kjøp den du har lyst på...

- C

Edit: kjøp minst 256GB harddisk, 128GB blir fort lite. Husk at det er enkelt å oppgradere MacBook Pro. Billigere enn å få Apple til å sette inn for deg.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj og JohanB
Jeg har hoppet over på Mac fire ganger tidligere (Macbook Pro 15, Macbook Pro 17, Macbook Air 13, Macbook Air 11,6). Nå har jeg lært, og kommer sannsynligvis aldri til å gjøre den feilen igjen.

Tidligere kunne stabilitet være en issue med enkelte Windows-baserte PCer, men siden Windows 10 (eller Windows 7, IMHO) er ikke dette lenger noe problem. Mye skyldes nok brukerfeil, fasilitert av bloatware og virus etc.

Jada, Mac'ene har bra battertid, ser utrolig sexy ut, har sannsynligvis den beste trackpad'en på markedet, og har jevnt over veldig gode skjermer (for oss som er opptatt av wide gamut etc.).

Samtidig koster de latterlig mye, og har mangler som gjør de helt uegnet til mitt bruk. Legg like mye penger i en Windows-basert PC, og man får like god byggekvalitet, skjerm, batteritid, men bedre ytelse, samt bedre software-støtte (f.eks. VBA i Excel).

Se f.eks. på Dell XPS 13 og XPS 15, som sannsynligvis er den tøffeste MBP-utfordreren for øyeblikket.

Men er man en ganske casual bruker, uten behov for bestemt software og topp ytelse, så er Mac et greit alternativ.
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen og JohanB
Jeg gikk over til Mac for ca 6 år siden, hatet det intenst og var tilbake på PC innen et år.
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB
Hvorfor MB Pro og ikke Macbook eller air? jeg hadde Pro før, nå har jeg 11" Air og klarer meg lenge med den.
(Driver dog ikke med avansert videoredigering osv.)
 
Hvorfor MB Pro og ikke Macbook eller air? jeg hadde Pro før, nå har jeg 11" Air og klarer meg lenge med den.
(Driver dog ikke med avansert videoredigering osv.)

Er vel egentlig på bakgrunn av hva andre (venner, medstudenter etc) har anbefalt :)

Jeg vet også at mange også foretrekker Air pga enda bedre batteritid. Men bra du nevner dette - bør ikke avskrive MacBook eller Air fra listen enda! :)

Edit: Sett litt mer på MB Pro pga den økte ytelsen disse maskinene gir.
 
Redigert:
Følg med på buyers guide på www.macrumors.com
Det ryktes en upgrade. Dumt hvis du kjøper like før. Om du må ha den nu, da er det en annen sak.
Brukt mac privat siden 07. Har win 7 maskin på jobb. Er mest fornøyd med mac. For vanlig surfing, lett bruk så kan du kjøpe den billigste. Macbook pro for redigering osv. Anbefaler å Bestille på apple.no slik at du kan konfigurere RAM og SSD selv. El- butikker fører standard modeller.
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB
Føler at vi har kommet til et stadie hvor dette mest er en smakssak. Jeg gikk over fra PC til Mac for noen år siden og er strålende fornøyd, men jeg har også enkle behov. Jeg er på internett, jeg konsumerer media og har en jobb som ikke krever stort mer enn word, excel og nettleser. Skal du f.eks bruke yrkesspesifikk programvare som Revit, eller game en del, så er jo PC å foretrekke. Tilgangen på spill har vært det jeg har savnet mest.

Jeg ville vurdert behovene nøye. De nye MBene ser helt fantastiske ut som portable maskiner, mens Proene har veldig god ytelse. Kjøp det som passer behovet, så blir du garantert fornøyd.
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB
Jeg gikk over til Mac for noen år siden jeg også, og har nå standardisert på det både på hjemme og på jobb. Synes OS X er like godt egnet til mine proffbehov som utvikler som familiens behov.

På jobb oppgraderer jeg vanligvis hvert 3. år, men den siste MBProen er nå 4 år uten at jeg sett behovet for oppgradering (dvs jeg venter på nytt slipp). De gamle laptopene lever så videre som hjemmemaskiner, og det gjør de på en bedre måte enn noen Windows-laptoper jeg noensinne har hatt. Har en Mac Mini fra 2009 som fortsatt fungerer knirkefritt som stasjonær maskin for fruen etter litt mer minne og ny SSD. Tror aldri jeg har hatt en så gammel maskin som har fungert like godt.

I tillegg er hele familien standardisert på iPhone, iPad, AppleTV, Apple rutere etc. Gud bedre, jeg har blitt en fanboy ... Men det er veldig behagelig å ha hele parken i samme økosystem.

Dersom ikke jeg hadde gunstige ordninger på jobben og måtte kjøpe maskiner for egne og ekte penger hadde det blitt fryktelig dyrt. Valuta for pengene er det ikke. Men kanskje verdt det likevel, for peace of mind.
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB og fredskijj
Hei,
Jeg har "alltid" vært imot Apple, som den IT-nerden jeg er så var det aldri et alternativ engang... før sen vinter 2015, da jeg var ute på reise og klarte å ødelegge maskinen og måtte ha ny der og da... valget falt på en MacBook Air 11", da jeg har kraftigere maskin på selve arbeidsplassen trengte jeg noe enkelt å reise med.

Nå sitter jeg å krangler i møter om hvorfor vi ikke får benytte Mac på jobb, det er to heeelt forskjellige opplevelser.

Mac fungerer bare til det meste( jeg bruker den veldig lett, typ surfing og office pakken mm)
Men bare de 20 sekundene du tjener hver gang du åpner lokket og den er klar med en gang.. kontra en W7/10 som bruker tja.. 30 sek før den er good to go? de 20 -30 sekundene der er det jeg setter mest pris på med Mac...

Og batteriet holder seg faktisk ganske mye bedre på Mac enn vanlige laptoper( min egen erfaring, har ingen kilder her)

fra mye tullesnakk til en anbefaling :

Bruker du ikke tunge programmer, gå for en Mac Air/ Macbook.
Bruker du tyngre programmer slik at du må ha MacBook Pro Retina, avvent til ny modell kommer, ifølge rykter kommer det Q4..
 
avvent til ny modell kommer, ifølge rykter kommer det Q4..

Ja, etter litt surfing så har jeg også forstått det slik. Tror fortsatt at jeg ville eventuelt investert i en MB Pro med Retina hvis jeg skulle valgt i dag, men fortsatt surt å kjøpe en pc for 13-15.000 kr, også vet du at programvaren er nærmere 2 år gammel. Skal nok prøve å avvente litt, og se hva som lurer rundt i ryktene når Oktober nærmer seg. :)
 
Kommer nok aldri til å velge Mac selv. Kanskje mest fordi Mac-folket oppfører seg som en merkelig sekt. Hvem med vettet i behold stiller opp og hører på en fjott i USA og jubler over tåpelige påfunn som å fjerne minijack, eller sitter ute i regnet i dagesvis for å kjøpe nyeste iPhone, når hvem som helst kan plukke den opp i nærmeste butikk uka etter, eller enda bedre, kjøpe en Android telefon som er bedre til halve prisen.

Det er ikke bedre at enhver tenåringsjente som har tryna i sminkeboksen og ser ut som Sofie Elise går rundt i latterlig dyre boblejakker og drasser på en Mac.

Takk for meg (sur i dag) :mad:
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth og JohanB
Kommer nok aldri til å velge Mac selv. Kanskje mest fordi Mac-folket oppfører seg som en merkelig sekt. Hvem med vettet i behold stiller opp og hører på en fjott i USA og jubler over tåpelige påfunn som å fjerne minijack, eller sitter ute i regnet i dagesvis for å kjøpe nyeste iPhone, når hvem som helst kan plukke den opp i nærmeste butikk uka etter, eller enda bedre, kjøpe en Android telefon som er bedre til halve prisen.

Det er ikke bedre at enhver tenåringsjente som har tryna i sminkeboksen og ser ut som Sofie Elise går rundt i latterlig dyre boblejakker og drasser på en Mac.

Takk for meg (sur i dag) :mad:

Word brother! Sånn er det jo tildels med expensive shit. Hvis jeg bare kunne komme på noen andre strengt tatt overprisede produkter og merkenavn som tiltrekker seg nolduser på jakt etter bling og status i kraft av produktenes høye pris og velkjente navn, men som på tross av dette har iboende kvaliteter som gjør dem verdt å vurdere for kvalitetsbevisste kjennere? Nei, jeg gir opp...
 
Word brother! Sånn er det jo tildels med expensive shit. Hvis jeg bare kunne komme på noen andre strengt tatt overprisede produkter og merkenavn som tiltrekker seg nolduser på jakt etter bling og status i kraft av produktenes høye pris og velkjente navn, men som på tross av dette har iboende kvaliteter som gjør dem verdt å vurdere for kvalitetsbevisste kjennere? Nei, jeg gir opp...

Point taken! :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Anders