Fotball signert av Real Madrid-spillere i 1960. Tips og råd søkes!

Medlem
22. aug. 2014
Innlegg
306
Sted
Bodø
Hei sonen!

Siden dette er et rimelig stort og mangfoldig samfunn, så søker jeg litt hjelp her inne. Plutselig er det noen som kan komme med gode råd. Jeg har ruget på en kul liten sak i seks år nå. Det er ei gammel lærkule med 25 signaturer. Ballen ble signert i Sverige sommeren 1960, da Real Madrid var på Europa-turné. Ballen ble gitt som gave til bestefaren til han jeg kjøpte den hos. Jeg betalte en god slant for ballen, fordi jeg er Real Madrid-supporter og har vært det hele livet, og selvsagt fordi jeg skjønte at dette var en svært sjelden sak.

Fotballen:
zhoyTd8.jpg


Nå begynner isen i magen å smelte. De siste seks årene har jeg sjekka eBay og lignende auksjonsnettsteder jevnlig, uten å ha sett noe lignende. Det nærmeste var en ball signert av Ferenc Puskás(som er én av de tjuefem signaturene på min ball) som lå på eBay til ca 120 000. Vet ikke om den ble solgt til den prisen, men folk er jo ganske loco.

Alfredo Di Stéfano, kanskje en av tidenes fotballspillere:
kNmIGyB.jpg


Hvordan ville du gått frem? Virker ikke som det er noen som holder på med autentisering her i landet. Er autentisering viktig? Har googlet en del, og det virker som at man nærmest kan bestille COA(certificate of authenticity) hjem i posten.

Står litt på bar bakke. Alle tips, idéer eller erfaringer tas imot med åpne armer!
 
  • Liker
Reaksjoner: Rødland og Bears
Provenance is everything.

Real Madrid selv er vel nærmest til å autentisere signaturene? Når det er gjort er det nok lurt å kontakte et stort internasjonalt auksjonsfirma som spesialiserer seg på memorabilia. Ofte arrangeres det tematiske auksjoner, og da treffer man de spesialiserte samlerne.

Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: heimert
Provenance is everything.

Real Madrid selv er vel nærmest til å autentisere signaturene? Når det er gjort er det nok lurt å kontakte et stort internasjonalt auksjonsfirma som spesialiserer seg på memorabilia. Ofte arrangeres det tematiske auksjoner, og da treffer man de spesialiserte samlerne.

Lykke til!

Helt klart. Jeg er jo 99,9% sikker på at ballen, signaturene og historien er ekte, men målet er jo at eventuell kjøper skal føle seg like trygg. Jeg har sendt mail til Real Madrid(museet) flere ganger uten å få svar, og det er synd. Når det gjelder auksjonshus så har jeg sendt mail til flere av de kjente som holder til rundtomkring i Europa. Har fått svar ifra noen, andre ikke. Finner ingen som virker seriøse og som er spesialisert innen sportsmemorabilia.

Det virker som at det er et enormt marked for sportsmemorabilia i statene, men jeg vil gjerne holde meg i Europa..
 
Jeg vil tro det er mest å hente i Europa da soccer er større her enn i USA

Hvis du tenker på salg så støtter jeg @Bjorn at du bør ta kontakt med et
auksjonshus av riktig kaliber:)
 
  • Liker
Reaksjoner: heimert
Jepp, @MINUTE_REPEATER, jeg vil ikke ende opp på "Pantelånerne i Las Vegas" der jeg blir low-balled og grusa på parkeringsplassen av et par svære sikkerhetsvakter :D

Men takk for tipsene. Jeg har sendt mail både Mullock´s og Graham Budd - begge to claimer å være det beste auksjonshuset innen sportsmemorabilia. Så får vi se hva de sier :)
 
Har mailet litt med en "football consultant" ved et auksjonshus i UK. De har fått info og bilder og skal komme med sin vurdering. Takk for gode tips, alle mann!

PS. Pantelånerne er IKKE skuespillere, det er jo _reality_ :D:D
 
@2stupidDogs ja, var i kontakt med Real Madrid Historical Heritage Center - men de er "private" og kan ikke hjelpe meg med annet enn ei liste over spillere som reiste til Sverige i 1960. Jækla synd, for hvis det er noen som kan autentisere signaturene så er det de.

Ellers så hadde jeg en god dialog med et auksjonshus i England, men korrespondansen stoppet opp for 14 dager siden. Venter på en vurdering fra de.

Men takk som spør! Det spørs om ikke eBay er veien å gå...