Forvirret etter urmakerbesøk

Medlem
7. juli 2015
Innlegg
4
Sted
Oslo
Jeg er interessert i klokker, men dessverre ganske sparsom. Så hittil har jeg nøyd meg med de rimelige mekaniske utgavene til Seiko (med 7S26 og 4R37).

Til bursdagen min fikk jeg en flott Seiko av kona, en SPB 079 (av enkelte kalt baby MM). Ble litt satt ut av at minuttindikatoren (bezel) ikke var ett hundre prosent nøyaktig (i alle posisjoner på bezel var den ikke i helt i overenstemmelse med indikatorene inne i klokken). Dette er muligens en filleting, men jeg synes likevel slike detaljer bør være riktige på en klokke til 10k.

Da jeg var innom urmakeren, forsto de at jeg ville tenke litt på hva slags klokke jeg ønsket å bytte i. Jeg ble anbefalt en Certina PH200M, som absolutt var et fint alternativ. Bare en hake: Jeg liker å ha kronen plassert på klokken fire - dette hindrer "kollisjon" med hånden under løping/sykling etc. Bortsett fra Sinn og Seiko er det jo få som har kronen plassert der.

Grunnen til denne posten er følgende: På spørsmål om kvaliteten på urverket, mente ekspeditøren at Certinaen (med Powermatic 80) hadde et bedre urverk enn Seikoen som ble byttet inn (6R15). Han sa at en Certina til 6500 hadde minst like god kvalitet som en Seiko til 3500 mer - noe som overrasket meg.

Dermed ble jeg veldig i tvil. Trodde at Seiko ga god kvalitet for pengene. Og nå risikerer jeg å sitte inne med en tilgodelapp som blir vanskelig å benytte på noe fornuftig. Hva ville dere valgt til rundt 10k?

Setter stor pris på gode råd!

Hilsen
Kristian
 
Hva du skal velge kommer jo an på hva den butikken tilbyr. Regner med du er bundet til akkurat denne butikken.

6r15 burde være on par med ETA 2824 og Powermatic vil jeg mene
 
  • Liker
Reaksjoner: Furch og Ypiranga
Jeg har god erfaring med 6R15. Har hørt at Powermatic80 (som er basert på ETA2824) inneholder deler av plast og en balanse som er laserjustert fra fabrikk og som kan være vanskelig å regulere i etterkant.

Kvalitetsmessig opplever jeg at Certina og Tissot er noe hakk over Seiko. Jeg digger Seiko og finner dem ofte mer tiltalende, men de sliter dessverre med dårlig opplining av bezel, chapterring og skive. Syntes også at kronen kan være slarkete og upresis på gjengene. Jeg liker heller ikke så godt at datoen begynner å skifte mange timer før klokken er 24:00.(Gjelder både 7S26,4R36, 6R15 og 8L35):eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Ypiranga
I praksis vil du neppe merke kvalitetsforskjell på de to klokkene. Certinaen har 80 timer gangreserve mens Seikoen vel har 48 timer, men siden begge er automatiske betyr det lite - annet enn at Certinaen kan legges bort og fremdeles gå etter nærmere 80 timer.

Begge er solide merker. Seiko gir nok mer cred blant klokkenerder. Det koker ned til hvilken klokke du liker best.
 
Baby MM er jo en utrolig kul klokke! Du er heldig som har fått en slik. Har du prøvd å få urmaker eller importørs verksted til å montere bezel på nytt? Eller er det slik at minuttmarkørene på skiven og på bezel er fordreid i forhold til en annen?
 
  • Liker
Reaksjoner: Ypiranga
Jeg har hørt mye negativt om Powermatic80-verket i Certinaen, uten at jeg har dårlig erfaring selv. Har eid en Tissot med dette verket, og det gjorde jobben i den.
Jeg ville forhørt meg om å få byttet likt, evt. få utbedret avviket på bezelen. Ulempen der, er at den må inn til Optura, og jeg hadde vel ikke stolt på det Optura gjør for fem sure øre engang.
Om du kan leve med kronen kl. 15, så vil jeg anbefale å ta en titt på Seiko SBDC051. Dette er myye ur for pengene.
 
Som @Preacher er inne på, så er SBDC051 og i blå med ref 052 veldig bra skrudd sammen. Har en 052 selv, den er det i alle fall ikke noe å utsette på finish-messig. Her snakker vi mye klokke for pengene. Bærekomforten er meget bra på disse og de klær ulike reimer godt. Du får en svært høy kvalitetsfølelse på Seiko-dykkerne til rundt 10 lapper.

6R15 verket er etter det jeg har klart å få med meg etter 12 år med klokkeinteresse en arbeidshest.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ypiranga
Tusen takk for mange og nyttige tilbakemeldinger! Det er utrolig hyggelig at dere tar dere tid til å svare, og jeg setter stor pris på å få råd fra noen som ikke har noen egeninteresse i å "skryte" av egne produkter.

Det er nettopp som @trippelj skrev, minuttmarkøren på skiven og bezel var ørlite fordreid i forhold til hverandre. Mulig at det er mulig å få tak i eksemplarer som ikke har dette problemet - og jeg skal forsøke å snakke med butikken om de kan forsøke å bestille inn en ny. Er litt kjedelig å være en flisespikker, men kjedelig å bli minnet på unøyaktigheter hver gang man ser ned på klokka...
 
@Ypiranga Jeg gikk nettopp samme prosessen med ei billigere Seiko Save the Ocean Samurai. Tråd og historie her: https://www.tidssonen.no/forum/threads/seiko-alignment-hvor-mye-avvik-godtar-man.54347/#post-706885

Innser jo nå at min sikkert var inne til Optura :eek:
Nå er ihvertfall Bezel-ringen riktig og jeg har papirer på trykktesting.
Det ble mye styr, men AD rydda opp etter seg. Jeg mener det er en selvfølge at butikken ordner opp i slike ting.
Med alignment-problemer på skiven hjelper det jo lite med justering, så da må du få et nytt eksemplar.
 
Jeg er interessert i klokker, men dessverre ganske sparsom. Så hittil har jeg nøyd meg med de rimelige mekaniske utgavene til Seiko (med 7S26 og 4R37).

Til bursdagen min fikk jeg en flott Seiko av kona, en SPB 079 (av enkelte kalt baby MM). Ble litt satt ut av at minuttindikatoren (bezel) ikke var ett hundre prosent nøyaktig (i alle posisjoner på bezel var den ikke i helt i overenstemmelse med indikatorene inne i klokken). Dette er muligens en filleting, men jeg synes likevel slike detaljer bør være riktige på en klokke til 10k.

Da jeg var innom urmakeren, forsto de at jeg ville tenke litt på hva slags klokke jeg ønsket å bytte i. Jeg ble anbefalt en Certina PH200M, som absolutt var et fint alternativ. Bare en hake: Jeg liker å ha kronen plassert på klokken fire - dette hindrer "kollisjon" med hånden under løping/sykling etc. Bortsett fra Sinn og Seiko er det jo få som har kronen plassert der.

Grunnen til denne posten er følgende: På spørsmål om kvaliteten på urverket, mente ekspeditøren at Certinaen (med Powermatic 80) hadde et bedre urverk enn Seikoen som ble byttet inn (6R15). Han sa at en Certina til 6500 hadde minst like god kvalitet som en Seiko til 3500 mer - noe som overrasket meg.

Dermed ble jeg veldig i tvil. Trodde at Seiko ga god kvalitet for pengene. Og nå risikerer jeg å sitte inne med en tilgodelapp som blir vanskelig å benytte på noe fornuftig. Hva ville dere valgt til rundt 10k?

Setter stor pris på gode råd!

Hilsen
Kristian

Har 2 klokker med 6r15. En Alpinist, og en SBDC051. Alpinisten stilte jeg på sekundet, og hadde den på i 10 uker. Da var den under 10 sek for kjapp, så nøyaktigheten er det ikke noe å si på for min del. Har alltid klokken på, også om natten, så det kan jo ha noe og si